۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۴۵۸۲۰۲

راه اندازی موزه «هولوکاست فلسطین» در آفریقای جنوبی

سرانجام پس از سال ها کارشکنی برخی طرف ها، راه اندازی "موزه هولوکاست فلسطین" در شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی به واقعیت تبدیل شد و این موزه اولین موزه در نوع خود در سراسر جهان به شمار می رود.
موزه

به گزارش خبرگزاری رسا، پروژه راه اندازی موزه "هولوکاست فلسطین" با موانع زیادی از جانب برخی طرف ها رو به رو بود و اما انواح ناجیا مدیر این پروژه در گفت و گو با عربی 21 تاکید کرد که این موزه در فاصله دو کیلومتری موزه هولوکاست یهودی در شهرک کیپ تاون تاسیس شده است.

حامیان لابی یهودی در آفریقای جنوبی به هر شیوه ای تلاش می کردند تا مانع از راه اندازی این پروژه شوند اما تلاش های آنان بی نتیجه ماند و این موزه راه اندازی شد.

ناجیا با اشاره به اینکه هدف از راه اندازی این موزه زیر سوال بردن هولوکاست یهودی نیست، تاکید کرد که به هیچ وجه قبول ندارد که تنها مساله هولوکاست یهودی در جهان مطرح باشد. وی اشاره کرد که موزه هولوکاست فلسطین تلاش می کند تا سکوت جامعه جهانی در قبال رنج و محنت های فلسطینیان از زمان صدور وعده بالفور با بشکند.

صدور مجوز راه اندازی این موزه 5 سال به طول انجامید به گونه ای که درخواست صدور مجوز برای این موزه در نوامبر سال 2011 ارائه شده اما در اکتبر سال جاری مجوز تاسیس این موزه صادر شد.

تاسیس این موزه حدود 3 میلیارد دلار هزینه در بر داشته و ناجیا مدیر این پروژه می گوید که حدود 90 درصد از مجموع این هزینه از سوی موسسه حقوقی "کاف" ( kaaf) تامین شده که از سوی وی و خانواده اش مدیریت می شود و هزینه باقی مانده را هم نزدیکان و دوستان او تامین کرده اند.

تاسیس موزه هولوکاست فلسطین یکی از پروژه ها و طرح های موسسه کاف است که ناجیا می گوید این نهاد حقوقی در زمینه حقوق بشر در سرتاسر جهان از جمله

کشورهای سوریه، عراق، سودان، میانمار، سومالی، فلسطین و حتی مکزیک فعالیت دارد.

این موزه که هنوز زمان افتتاح آن اعلام نشده است، متشکل از یک ساختمان 9 طبقه است که یکی از طبقه های آن مربوط به نمایشگاهی پیرامون فلسطین و جنایت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان از زمان صدور وعده بالفور تا زمان حال است.

همچنین یک دفتر و سالن کنفرانس، یک مرکز حقوق بشر فلسطینی، سالن تئاتر، بوستان صلح به منظور گرامیداشت یاد شهدای فلسطین، رستوران و بخش مراقبت های ویژه پزشکی نیز در آن وجود دارد و از همه مهم تر اینکه در یکی از طبقات آن مسجدی ساخته شده که گنجایش 200 نمازگزار را دارد. همچنین در این ساختمان یک کلیسا و معبدی یهودی نیز وجود دارد.

به نوشته مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ناجیا تاکید کرد که می خواهد این پیام را به جهانیان اعم از مسلمان و غیر مسلمان و مسیحی و یهودی برساند که هرگز نمی توان در برابر ظلم و ستم و سرکوب و خشونت سکوت کرد. او موضع سازمان ملل و تمامی سکوت کنندگان در برابر هولوکاست فلسطین را موضعی دورویانه و منافقانه خواند.

وی گفت که پیامش هرگز برای طرد یهودیان نیست، بلکه برای تحقق عدالت و بازگرداندن تمامی اراضی غصب شده به فلسطینیان است تا بتوانند از یک زندگی شرافتمندانه در سرزمین خود برخوردار باشند.

ناجیا در پایان اظهار داشت که موزه هولوکاست فلسطین داستانی کامل در مورد مساله فلسطین از جنبه های مختلف آن را به معرض نمایش می گذارد تا مانع از تحریف تاریخ و نفی موجودیت فلسطینیان شود.

وی اشاره کرد که تلاش می کند تا تمامی خانه ها، مساجد، کلیساها و شهرهای تخریب شده و زنان و مردان و کودکان کشته شده در فلسطین را مستند سازی کند./982/ب102/د

ارسال نظرات