۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۴۵۸۳۰۵
مدیر مؤسسه فرهنگی راه حق:

چشم فروبستن از نامحرم ذکر خداوند است

حجت الاسلام نخاولی در توضیح مراتب و مصادیق ذکر خداوند، گفت:‌ انسان هر کاری را با یاد خدا آغاز کند و هر کاری را که حرام است با یاد خدا ترک کند مانند چشم‌ فروبستن از نامحرم آن عمل مصداق ذکر خدا خواهد بود.
حجت الاسلام نخاولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق شب گذشته در مسجد النبی(ص) در سلسله جلساتی با موضوع دین گریزی به سخنرانی پرداخت و گفت: آنچه در حفظ و ارتقای دین بسیار مؤثر است، ذکر فراوان خداوند متعال است، در احادیث آمده است که حداقل به اندازه نزدیکان از اقوامتان که به سفر و حج می‌روند و به او فکر می‌کنید، به خدا نیز توجه داشته باشید.

وی افزود: می‌توان گفت ذکر خداوند متعال حفظ دینداری است، البته نباید در این مرتبه باقی ماند زیرا دین گریزی صاحب مراتب مختلفی است که هر کدام از ما در یکی از آن مراتب قرار داریم، تنها فردی که ذره‌ای دین گریزی در او راه ندارد انسان کامل است، بعد از آن در وجود تمام انسان‌ها دین گریزی وجود دارد، به آن اندازه‌ای که سستی و کاهلی می‌کنیم،‌ دین گریز هستیم.

حجت‌الاسلام نخاولی با بیان این‌که دین گریزی یعنی فاصله از دین به هر میزان،‌ تصریح کرد: هدف ما نباید حفظ آن چیزی باشد که اکنون در اختیار داریم، زیرا ممکن است حداقل‌ها یا حد وسط‌ها را دارا باشیم که با اندکی شبهه و مشکلات از بین می‌رود، بنابراین باید هدف ما توسعه معرفت و دینداری و قرب به خدا باشد.

مدیر مؤسسه فرهنگی راه حق در ادامه افزود: در دین اسلام برای هر کاری حد اعتدال وجود دارد، چند مورد وجود دارد که دارای حد نیستند و هر چقدر بیشتر انجام شوند بهتر است که یکی از آن‌ها ذکر کثیر است در سوره احزاب خداوند متعال درباره ذکر کثیر این موضوع را متذکر شده است.

وی با اشاره به این‌که ذکر کثیر در مراتب مختلف، مصادیق گوناگونی پیدا می‌کند، تصریح کرد: حداقل ذکر این است که انسان هر کاری را با یاد خدا آغاز کند و از هر کاری که نباید انجام دهد و حرام است با یاد خدا آن را ترک کند. مانند آنجایی که شخص در خیابان نامحرمی را مشاهده می‌کند با یاد خدا نگاه خود را پایین می‌اندازد و به او نگاه نمی‌کند.

شایان ذکر است، این سلسله جلسات تا تاریخ ۱۰آبان در مسجد النبی از سوی حجت‌الاسلام نخاولی ادامه خواهد داشت./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات