۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۴۵۸۵۵۱
آیت الله مجتهد شبستری:

امر به معروف ونهی از منکر لازم است با قول لین همراه باشد

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در معنای امر به معروف استعلاء وجود دارد، گفت: دین اسلام دعوت به بیان لین کرده است، بنابران در ابتدا باید امر به معروف با قول لین بیان شود.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در جلسه درس خاج فقه امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه در معنای امر به معروف استعلاء وجود دارد، اظهار داشت: دین اسلام دعوت به بیان لین کرده است، بنابران در ابتدا باید امر به معروف با قول لین بیان شود.

وی با بیان اینکه در دین اسلام خواهش و زیر بار ذلت رفتن نهی شده است، گفت: اگر در شخصی احتمال تأثیر در خواهش و تمنا باشد، در اینجا نیز که احکام الهی در میان است و یک امر الهی است و اشکالی ندارد که با تمنا و خواهش همراه باشد، بنابراین در جایی که با خواهش و تشفی یک واسطه احتمال تأثیر باشد، در اینجا لازم است.

امام جمعه تبریز با اشاره به فرع دیگری در ذیل شرط دوم امر به معروف و نهی از منکر، ادامه داد: اگر شخصی مرتکب دو معصیت است و تنها احتمال تأثیر در یکی بعینه و یا لا بعینه وجود داشته باشد در این صورت نیز باید در مورد مشخص که احتمال تأثیر در آن است و یا به صورت اختیاری در تساوی اهمیت حکم الهی امر و یا نهی کند و در صورت وجود اهم به آن امر کند یا از آن نهی کند.

وی با بیان اینکه اگر شخص مرتکب و عاصی فردی لجوج باشد، در این فرض از آنجایی که احتمال تأثیر در عکس عمل کردن است، باید در اینجا عکس عمل کند، ابراز داشت: همچنین اگر در جایی بداند شخصی نیت و قصد ارتکاب حرامی را دارد و احتمال تأثیر در پیشگیری از ارتکاب معصیت دارد باید مانع شخص شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر در جایی امر به معروف و نهی از منکر سبب ارتکاب معصیت می شود در اینجا امر به معروف لزومی ندارد مگر در جایی که یک مصلحت اهمی وجود داشته باشد، همچنین اگر در جایی است که دو معصیت صورت می گیرد و احتمال تقلیل معصیت از اهم به مهم است در اینجا تقلیل معصیت لازم است.

وی با بیان اینکه بنا بر نظر فقها علم اجمالی منجز و تکلیف آور است، ادامه داد: اگر در جایی احتمال دهد که در صورت امر و یا نهی در اطراف علم اجمالی مخالفت قطعیه صورت نخواهد گرفت اگر چه موافقت قطعیه نباشد باید چنین کند، موافقت قطعیه در این فرض مهم نیست./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات