۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۵۸۵۶۶
معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین:

هنر باید انسان را به رشد و تعالی اخلاقی برساند

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با بیان اینکه هنرمند با خلق آثار هنری به وجود خود در درون اجتماع ارزش می دهد، گفت: هنر اگر چه به طور ذاتی جذاب و زیبا است اما باید موجب تعالی انسان شود و او را به پوچی نرساند چنان که برخی از شاهکارهای ادبی انسان را به ناامیدی می رساند در حقیقت هنر باید پیشرو باشد یعنی بتواند واقعیات جامعه را همان طور که هست نشان دهد.
احسان کریمیانها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام احسان کریمیان، معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین ظهر امروز در حسینیه شهید آوینی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به ملاک ارزش انسان، گفت: معیار ارزش‌گذاری اشخاص مال و منصب و علم نیست بلکه به هنر و کاری است که انسان به خوبی آن را می داند و انجام می دهد و از این راه سود مادی یا معنوی به برادران خود می رساند.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش امیرمؤمنان درباره ملاک ارزش گذاری برای انسان، افزود: امام علی(ع) در تعابیر گوناگونی ارزش انسان را به امور معنوی و غیرمادی دانسته است، به عنوان نمونه آن حضرت فرموده اند ارزش مرد به همت و عقل و تعقل او است و قدر و منزلت هر کسی به چیزی است که می داند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با بیان اینکه هنرمند با خلق آثار هنری به وجود خود در درون اجتماع ارزش می دهد، اظهار کرد: هنر اگر چه به طور ذاتی جذاب و زیبا است اما باید موجب تعالی انسان شود و او را به پوچی نرساند چنان که برخی از شاهکارهای ادبی انسان را به ناامیدی می رساند در حقیقت هنر باید پیشرو باشد یعنی بتواند واقعیات جامعه را همان طور که هست نشان دهد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط برنامه‌ریزی جامع تربیتی، ابراز کرد: برای طرح ریزی یک برنامه جامع تربیتی باید اهداف تربیت برای ما روشن باشد، در تربیت انسان چون موضوع انسان پیچیدگی خاصی دارد دستیابی به یک برنامه تربیتی جامع کار بسیار دشوار و دقیق است، زیرا مشروط به تعیین اهداف تربیت است.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه اضافه کرد: برای تعیین اهداف لازم است معیار ارزش در انسان معین شود طبق این معیار برخی از افراد فقط در جنبه مادی رشد می‌کنند و برنامه تربیتی آنها فقط به اندازه جنبه‌های مادی است، برخی دیگر به جنبه‌های معنوی مانند علم و اخلاق و ایمان توجه داشته‌اند از این رو قیمت و ارزش و برنامه تربیتی آنها به اندازه همین صفات خواهد بود.

ابزارهای تربیتی باید در جهت ارزش‌های اصیل انسانی باشد

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام ابزارهای تربیتی باید در جهت ارزش های اصیل انسانی باشد، خاطرنشان کرد: ابزارهای تربیتی مانند آموزش، تقویت و امثال آن باید در جهت ارزش های انسانی باشد؛ در روش های تربیتی معصومان به این نکات توجه شده است.

معاون پژهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین در ادامه اضافه کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که آن حضرت یاران خود را هنگام بازگشت از میدان جنگ مورد تشویق قرار می‌دهد اما جنگ آنها را جهاد کوچک‌تر می‌خواند و آنها را به جهاد بزرگ‌تر که مبارزه با وسوسه‌های شیطان است تشویق می‌کند.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه این مطلب را نشان دهنده اهمیت زیاد مسائل تربیتی از نظر اسلام دانست و تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایت دیگری شجاع ترین انسان ها را کسی می‌داند که تسلیم هوس‌های خود نشود، در حقیقت پیامبر گرامی در این دو روایت هم معیار ارزش‌های انسانی و هم اهداف تربیتی را برای برنامه ریزان تربیتی معین کرده است.

وی در پایان گفت: به طور مسلم ارزش‌های انسانی با یکدیگر برابر نیست و بین خود افراد هم از نظر ارزش تفاوت وجود دارد انسان‌ها بر اساس نوع تفکرشان شناخته می‌شوند و مورد ارج و منزلت قرار می‌گیرند البته نیت پسندیده و خالص در ارزش‌گذاری عمل بسیار مهم و مؤثر است، اگر کسی در انجام عمل نیت خوبی نداشته باشد، در نظر خداوند متعال از ارزش لازم برخوردار نیست./873/202/ب2

ارسال نظرات