۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۴۵۸۵۷۸

همکاری ایران و اتیوپی در حوزه فهرست نسخ اسلامی

شناسایی و فهرست‌نویسی نسخ خطی اسلامی موزه دانشگاه «آدیس‌آبابا» در اتیوپی با همكاری و كمك رایزنی فرهنگی ایران، به زودی آغاز می‌شود.
 ایران و اتیوپی


به گزارش خبرگزاری رسا، حسن سعید، استاد دانشگاه و رییس انستیتوی مطالعات اتیوپی و نیز مدیر موزه دانشگاه آدیس‌آبابا با سیدحسن حیدری، رایزن فرهنگی ایران در اتیوپی دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار حیدری در خصوص شناسایی و فهرست‌نویسی نسخ خطی اسلامی موزه آدیس‌آبابا و اجرای هر چه سریع‌تر این برنامه مهم، نکاتی را بیان کرد.

به نوشته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این باره مقرر شد كه محمد کائو، یکی از بهترین متخصصین نسخ خطی عربی، پس از دیدار با رایزن فرهنگی ایران و ارائه طرح‌نامه خود، به صورت رسمی کار نسخه‌برداری را آغاز و نتایج را در اسرع وقت(حداکثر سه ماه) ارائه دهد.

همچنین در این دیدار درباره مرمت و نگهداری نسخ خطی اسلامی مذاكراتی بین طرفین انجام شد.

با توجه به تعدد این قبیل نسخ ارزشمند در سراسر کشور اتیوپی از جمله در شهر «هرار» و دیگر شهرها و از طرفی فقدان توانایی، تخصص و امکانات کافی برای مرمت و نگهداری این آثار در کشور اتیوپی، مقرر شد كه حداقل یکی از دو اقدام ذیل و یا هر دو اقدام در دستور کار رایزنی فرهنگی ایران قرار گیرد: ۱- دعوت از متخصصین ایرانی به اتیوپی برای آموزش‌دادن مدیران موزه‌های دارای نسخ خطی و مرمت و نگهداری علمی برخی آثار در معرض انهدام  و ۲- اعزام چند تن از مدیران مرتبط اتیوپیایی به ایران برای طی دوره‌های تخصصی مرمت و نگهداری نسخ خطی./982/ب102/د

ارسال نظرات