۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۴۵۸۸۶۹
استاد حوزه علمیه قم:

پیامبر اسلام آغاز کننده هیچ جنگی نبوده است

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که عده ای برای جنگ طلب جلوه دادن اسلام نامه های رسول خدا(ص) را به ملوک سرزمین ها نامه های حرب می دادند، گفت: پیام این نامه ها صلح و دعوت گری به حق بوده نه حرب و در تاریخ اسلام رسول خدا(ص) هرگز آغازگر جنگ ها نبوده اند مگر این که دشمنان ایشان را مجبور به جنگ کرده باشند.
محمد رسول الله (ص)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جباری، بعد از ظهر امروز در برنامه «زلال تاریخ» از رادیو معارف با اشار به این که در نامه های رسول خدا(ص) به پادشاهان و ملوک کشورهای مختلف نکات مشترکی وجود دارد، گفت: تمامی نامه های رسول خدا(ص) به پادشاهان و ملوک  با نام خداوند آغاز شده و با وجود این که در آن زمان هنوز حکومت اسلامی قدرت چندانی نداشت و نوپا بود حضرت رسول(ص) حاضر نشدند که این نامه ها را به خاطر اقتدار پادشاهان یا تهدید آنها با چیز دیگری به جز نام خدا آغاز کنند.

وی افزود: همچنین تمامی نامه هایی که حضرت به سران این کشورها نوشتند به زبان عربی بود و ایشان بعد از آغاز نامه با نام خدا، نام خود را ذکر کرده و نوشته بودند که از محمد بن عبدالله(ع) عبد خدا به پادشاه فلان کشور و بعد محتوای نامه را ادامه داده بودند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: علت این که حضرت رسول(ص) نام خود را پس از نام خداوند باری تعالی در نامه ذکر کردند این بود که می خواستند وظیفه ای که خداوند بر عهده ایشان گذاشته یعنی تکریم خود را به جا آورده و این تکریم و جایگاه خود را به جهانیان نیز نشان دهند.

حجت الاسلام  جباری با تاکید بر این که پیام نامه های رسول خدا(ص) حمد الهی و سلم و سلامت بود، افزود: عده ای قصد دارند که بیان کنند که نامه های رسول خدا(ص) دارای پیام جنگ و حرب بود در حالی که نامه های رسول خدا(ص) دربردارنده پیام سلم و سلامت برای ملت ها و امت های جهان بود و این در راستای صفت حضرت رسول(ص) یعنی رحمت للعالمین  بودن ایشان است.

وی اظهار کرد: نامه های رسول خدا(ص) در بردارنده پیام هدایت برای امت ها است و ایشان پادشاهان و امت ها را صرفا به هدایت دعوت کرده و به پادشاهان و امت ها بیان می کنند که اگر اسلام را بپذیرند نه تنها به لحاظ معنوی بلکه به لحاظ مادی نیز حکومت آنها در سلامت باقی می ماند و رسول خدا(ص) به وسیله این نامه ها می خواستند رسالت جهانی خود را به انجام رسانده و پیام هدایت عمومی الهی و نبوت خویش را به گوش جهانیان برسانند.

کارشناس رسانه ملی با بیان این که این پیام، پیام حرب و جنگ طلبی نیست بلکه یک هشدار است و حضرت رسول خدا(ص) می خواستند به پادشاهان سایر کشورها بفهمانند که اسلام دینی جهانی است و نازل شده تا در یک منطقه یعنی شبه جزیره عربستان محصور شود.

حجت الاسلام جباری با اشاره به این که پیامبر(ص) هیچ وقت آغاز گر جنگ نبودند و همواره سعی می کردند پیام هدایت خدا را با صلح به مردم برسانند و تنها وقتی وارد جنگ می شدند که ایشان را مجبور به جنگ می کردند.

وی افزود: همچنین حضرت رسول(ص) نامه های خود را تاریخ گذاری می کردند و تاریخ گذاری نامه ها از ابتکارات ایشان بود و ایشان نامه های خود را براساس ماه های هجرت تاریخ گذاری می کردند و تاریخ ها خیلی هم دقیق بوده است و تنها از زمان خلیفه دوم بود که ماه محرم به رسم جاهلی به عنوان مبدا سال هجری انتخاب شد و قبل از آن رسول خدا(ص) نامه های خود را براساس ماه های هجرت نامگذاری می کردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که براساس تاریخ گذاری برخی از مورخان اولین نامه ای که حضرت رسول (ص) به پادشاهان و ملوک سایر کشورها فرستادند نامه ایشان به پادشاه حبشه نجاشی بود و بهترین برخوردی هم که از سوی پادشاهان با نامه های رسول خدا(ص) شد برخورد نجاشی بود.

وی افزود: منظور از این نامه، نامه ایشان به اصحمه بود زیرا نجاشی نام نیست بلکه لقب پادشاهان حبشه است و اصحمه کسی بود که بعد از گرفتن نامه رسول خدا(ص) از جعفر بن ابیطالب اسلام آورد و در سال نهم هجری از دنیا رفت و پیامبر(ص) از مدینه بر او نماز خواند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: برهمین اساس حضرت رسول(ص) نامه ای که به پادشاه حبشه نوشت و او را به اسلام دعوت کرد نامه ایشان به جانشین اصحمه بود.

حجت الاسلام جباری تصریح کرد: همچنین حتی اگر آن نجاشی همان نجاشی باشد باز هم این موضوع مطرح است که تنها خود نجاشی اسلام آورده و مردم او ایمان نیاورده بودند به همین علت پیامبر(ص) این نامه را برای او نوشتند و رسما از او و مردمش برای اسلام دعوت کرده و به او ماموریت دادند تا قوم خود را به اسلام دعوت کند.

وی با تاکید بر این که نامه حضرت رسول(ص) را عمرو بن امیه ضمری به نجاشی رساند و در این نامه پس از نام خدا و حمد خدا، حضرت رسول(ص) به بخشی از سوره مریم در قرآن کریم اشاره کرده و بیان می کنند که حضرت عیسی(ع) پسر مریم بتول بوده و فرزند خداوند نیستند بلکه بنده خدا بوده و اگر قرار بود که کسی پسر خدا باشد باید این جایگاه به حضرت آدم (ع) می رسید که نه پدری داشته و نه مادری؛ بنابراین حضرت عیسی(ع) پسر خدا نبوده بلکه بنده خدا و نبی خداوند هستند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: محتوای نامه نشانه مخاطب شناسی حضرت رسول(ص) است که ایشان محتوای نامه را  بسته به نوع قوم و دین آنها و نگرش اسلام نسبت به دین آنها  که مسیحی هستند برای ایشان می فرستند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: رسول خدا(ص)پس از دعوت به هدایت از نجاشی می خواهند که از ایشان تبعیت کرده و به نبوت ایشان ایمان بیاورد و می فرمایند که «من تو و سپاهیانت را به اسلام دعوت کرده و من نصیحت خود را به تو ابلاغ کردم» که نجاشی پس از شنیدن نامه از تختش پایین آمد و نامه را برچشمان خود گذاشت و با احترام نامه را داخل یک صندوق گرانبها از عاج فیل گذاشت.

حجت الاسلام جباری با بیان این که در نقل ها آمده که پس از ابلاغ این نامه به نجاشی، گفت و گویی میان نجاشی و عمروبن امیه اتفاق افتاده و عمروبن امیه ضمری به نجاشی بیان می کند که  از تو شری به ما نرسیده و تو مسلمانان را پناه دادی و انجیل شاهد خوبی میان ما و تواست یعنی تو باید براساس سنت و سوابقی که پیش از این آمده همراه شده و مبلغ این دعوت شوی و اگر تو مبلغ این دعوت شوی رسالت خود را انجام دادی اما اگر این کار را انجام ندهنی عمل یهودیان را در قبال دعوت حضرت عیسی(ع) تکرار کرده ای و مانند آنها در برابر پیامبر منجی و وعده داده شده عمل کرده ای که نجاشی بیان کرد که حضرت رسول(ص) همان پیامبری است که اهل کتاب منتظر او هستند و حضرت موسی(ع) از او به عنوان راکب الحمار یاد می کند و حضرت عیسی(ع) از او به عنوان راکب جمل یاد می کند و آنچه را که آنها خبر داده بودند ما امروز با چشم خود می بینیم و به این ترتیب نجاشی، جعفربن ابیطالب را به حضور طلبید و در حضور او مسلمان شد./968/202/ب3

ارسال نظرات