۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۵۹۱۴۴
استاد دانشگاه تشریح کرد؛

نقش فلسفه در معنا و مفهوم پیدا کردن زندگی انسان

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت تفکر فلسفی در درک انسان از زندگی، گفت: اگر اشخاص اکنون زده و روزمره باشند جایگاه تفکر و دعوت دین به عاقبت اندیشی را درک نخواهند کرد، با فلسفه‌ها تاریخ شروع می‌شود، کسانی که پیش زمینه‌ای از تاریخ ندارند نمی‌توانند دعوت پیامبر اکرم(ص) را در جایی از تاریخ و زندگی انسان قرار بدهند.
اصغر طاهرزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، استاد اصغر طاهرزاده، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در کرسی آزاد اندیشی نقش علوم عقلی در حوزه انقلابی و تمدن اسلامی، با بیان اینکه تفکر فلسفی تفکری است که از وجود پدیده سؤال می‌کند، گفت: فیلسوف شعور وجودی را در تاریخی که هست به میان می‌اورد، ابن سینا زمانه خود را درک کرده بود و با عقل فلسفی زمانه را دنبال می‌کرده است.

وی در ادامه افزود: فلاسفه با گوش دادن به زمانه فیلسوفی می‌کنند، ابن سینا کوشید مسائل عالم خود را در چارچوب تفکر فلسفی ترسیم کند، پیرامون فلسفه زندگی سؤالات بسیاری وجود دارد، نظیر مدنی الطبع بودن ما که باید پیرامون لوازم آن و چگونگی آن به تفکر بنشینیم، بررسی نسبت تفکر افراد و انسان نسبت به یکدیگر معنی تفکر فلسفی است و باید در این تفکر چگونگی امتداد حیات جامعه به درستی بررسی و تبیین شود.

یکی از مشکلات ما عملیاتی نشدن تفکرات فلسفی است

طاهرزاده با بیان اینکه عملیاتی نشدن تفکرات فلسفی یکی از مشکلات ما است، تصریح کرد: در زمانهای مختلف تاریخ ما اینگونه نبوده است که نتوانیم اندیشه خود را عملی کنیم، اما در عصر مدرنیته چنین امکانی برای ما وجود ندارد، با فلسفه مشکلات ما حل نخواهد شد اما با فلسفه زمینه و تفکر لازم برای عملیاتی کردن تفکرات و عاقبت اندیشی به جای اکنون زدگی برای ما فراهم خواهد آمد، چون فلسفه پرسش از وجود و درک کلی است نسبت به درک جزئی می‌تواند بفهامند که چه راهی به مقصد خواهد رسید.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم پرداختن به درون زندگی و مسائل عمیق زندگی، اظهار کرد: اگر اشخاص اکنون زده و روزمره باشند جایگاه تفکر و دعوت دین به عاقبت اندیشی را درک نخواهند کرد، با فلسفه‌ها تاریخ شروع می‌شود، کسانی که پیش زمینه‌ای از تاریخ ندارند نمی‌توانند دعوت پیامبر اکرم(ص) را در جایی از تاریخ و زندگی انسان قرار بدهند، نبوت یعنی اینکه جایگاهی از سوی خداوند برای پیامبران در نظر گرفته شده است و اگر ما جایگاهی برای تاریخ در نظر نگرفته باشیم نمی‌توانیم این موضوع را به درستی درک کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه ما نسبت به موضوعات خودآگاهی داریم یا نداریم مهم نیست، زمانی که سنتی را برمی‌گزینیم درون آن قرار داریم، وقتی که نسبت به هویت تاریخی تفکر فلسفی نداشته باشیم دچار بی‌تاریخی خواهیم شد و این بی‌هویتی و تاریخ نداشتن موجب سردرگمی خواهد شد، ضربه‌ای که غرب به آفریقا زد همین ایجاد بی‌تاریخی برای مردم آن سرزمین است.

قاجار بدون نگرش دربهای مدرنیته را به روی کشور گشودند

طاهرزاده با اشاره به گشودن بدون فلسفه و بدون نگرش دربهای مدرنیته بر روی مردم کشور از سوی قاجاریه را یکی از خیانتهای قاجار دانست و تصریح کرد: چرا رهبر معظم انقلاب به جای توسعه از واژه پیشرفت استفاده می‌کنند؟ باید به این موضوع به درستی پرداخت، اینکه رهبری می‌فرمایند علم سلطان است و شما را برتر می‌کند یعنی باید به حقیقت متصل شویم، این غیر از توسعه است که به استفاده از عقل تکنیکی تکیه دارد و به دنبال دستیابی به تکنولوژی برتر از طریق علم برای دستیابی به توسعه است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه 200 سال است روشنفکران تلاش می‌کنند ما را تبدیل به ژاپن کنند، عنوان کرد: جامعه روشنفکری ما در معلق بودن زمانه قرار گرفته است و فاقد هویت تاریخی است، روشنفکران غرب نشین هیچ معنایی از هویت تاریخی ندارند، ایران باستانی که رضاخان و روشنفکران آن دوران مأموریت دارند ما را به آن پیوند دهند ایران باستان فاقد تفکر دینی است.

اشتغال به زندگی مدرن بدون تفکر فلسفی موجب از دست رفتن آینده می‌شود

وی در ادامه اظهار کرد: باید تکلیف خود را با عالم دینی و تفکر مدرن و علمای دینی و علمای مدرن روشن کنیم، بدون تفکر فلسفی اگر مشغول زندگی با کالاهای مدرن شویم آینده و مفهوم زندگی را از دست خواهیم داد، اگر بنا باشد انسان بدون فلسفه به زندگی در دنیای مدرنیته بپردازد ندگی و آینده را فراموش خواهد کرد، فیلسوفان تبیین کننده تفکر دینی در زندگی هستند اگرچه دین حاصل فلسفه نیست اما قوام دین حاصل تفکر فلسفی است و به همین دلیل است که باید در زندگی خود از تفکر فلسفی برخوردار باشیم تا آینده و زندگی خود را گم نکنیم.

طاهرزاده با اشاره به بدون فلسفه بودن قاجار و پهلوی در تاریخ کشور، گفت: پیش از قاجار و پهلوی تاریخ ما سرشار از فلسفه و تفکر فلسفی بودن است، ملاصدرا می‌گوید در عالم حقیقتی وجود دارد و ما باید نسبت خود با آن حقیقت را در فلسفه به درستی تبیین کنیم، این خلاف دیانت نیست اما عین دیانت هم نیست، بلکه در این میان عقل و تعقلی وجود دارد که نقش بسزایی در ترسیم رابطه ما با دین دارد، ما مدیون ابن سینا هستیم چرا که مانع از رشد تفکرات اخباری و معتزله در جامعه اسلامی و در میان مسلمانان شد./202/1304/ب1

ارسال نظرات