۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۴۵۹۱۹۹
در جلسه روحانيان و مداحان عتبات تبيين شد؛

بايدها و نبايدهاي اخلاقي يك سفر زيارتي مقبول

مسؤول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق با بيان حديث اخلاق اجتماعي در جمع روحانيان و مداحان عتبات به رعايت بايدها و نبايدهاي يك سفر زيارتي مقبول پرداخت.
نجفی روحانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني در جلسه روحانيان و مداحان عتبات عاليات در بيان حديث اخلاق اجتماعي به بيان برخي از بايدها و نبايدهاي سفر زيارتي مقبول پرداخت و بر رفع چهار صفت غيراخلاقي تاكيدكرد.

وي با اشاره به مقام تخليه و تحليه در خودسازي، عيب جويي، تملق و چاپلوسي، طعنه زدن و جدل را چهار صفت ضد اخلاقي خواند و بر رفع اين صفتهاي غيراخلاقي تأكيد كرد و افزود: عيبجويي ديگران، روحيه تملق گويي و نيش زبان زدن و جدال از صفات بسيار زشت و ناپسندي است كه مسلمان بايد خود را از آن پاك و تخليه كند و به صفت حق گويي، عدل و انصاف، صداقت و صميمت بيارايد.

مسؤول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق در ادامه به بررسي حكم نيابت در نماز براي زنده پرداخت و گفت: شخص زنده خود بايد اعمال عبادي را انجام دهد جز در حج كه مي تواند نايب بگيرد و حتي نمازهاي مستحبي را اكثر قريب به اتفاق اجازه نيابت نمي دهند به جز نماز زيارت و نماز طواف.

وي با بيان اينكه ثواب هر عبادتي را مي توان به شخص زنده و غيرزنده اهدا كرد، درباره نماز قضاي والدين متذكر شد: فقها فرموده اند كه نماز قضاي پدر بر پسر بزرگ تر واجب است، اما برخي از مراجع بنابر احتياط مي گويند كه نماز قضاي مادر هم خوانده شود.

حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني با بيان اينكه تمام نمازهاي مستحبي دو ركعتي است به جز نماز اعرابي و نماز وتر، درباره نماز اعرابي گفت: نماز اعرابي 10 ركعت است يكي دوركعتي و دو تا چهارركعتي كه با كيفيت خاصي خواندن آن وارد شده است./1330/102/ب3

ارسال نظرات