۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۴۵۹۲۱۷
آیت الله شفیعی:

نحوست ماه صفر خرافه دوران جاهلیت است

آیت الله شفیعی با اشاره به این که اسلام بی اعتنایی به نحوست و خرافه را خواستار است، گفت: نحوست ماه صفر خرافه دوران جاهلیت است که به بزرگنمایی آن پرداخته ایم.
آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی با اشاره به این که اجر و ثواب عزاداری های امام حسین(ع) منوط به فضل الهی است، گفت: امیدوارم از منابر و سخنرانی های محرم بهره های علمی و اجتماعی را برده و تلاش کنیم همه اصول زندگی، آداب و رسوم اجتماعی را از سالار شهیدان و جهاد ایشان فراگیریم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در صفر نیز باید همچون محرم از سوگواری های امام حسین(ع) بهره ببریم، اظهار داشت: از جمله مسائل مرتبط با ماه صفر، نحوست و بدشگونی آن که پایه و استدلال صحیحی ندارد و شیخ عباس قمی مشهور بودن آن به نحوست را نپذیرفته است.

آیت الله شفیعی با اشاره به این که اسلام با ظرافت خاصی با این خرافه مبارزه می کند، خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) نحوست را در مهریه سنگین زن، حیوان سواری چموش و خطرناک و خانه تنگ و کوچک بیان و از نحوست ماه صفر سخنی نمی گویند و از این لحاظ نحوست صفر مرتبط به دوران جاهلیت که ما با تلقین به بزرگنمایی آن می پردازیم.

این عالم دینی علاج نحوست را صدقه دادن برشمرد و افزود: در منابر سخنرانی با چنین مسائلی روبه رو و باید تلاش کنیم اسلام اصیل را از چنین جعلیات و خرافاتی مبرا سازیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که خرافه نحس بودن ماه صفر مرتبط به سال ۴۱۲ پیش از اسلام است، گفت: چه بسا از دید عده ای سبب نحس شمرده شدن صفر وفات رسول خدا(ص)، اربعین حسینی، شهادت امام حسن و امام حسن عسکری(علیهم السلام) باشد اما چنین ایده ای نادرست است؛ زیرا در سایر ماه های قمری به ویژه محرم واقعه کربلا را داریم در حالی که به از نحوست این ماه ها سخنی ذکر نشده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که خرافه نحس بودن صفر را باید از مشرکان قریش جویا شد، افزود: اسلام چنین مطلبی را نفی و ما نیز نباید به چنین خرافاتی اعتقاد داشته باشیم؛ چرا که رسول خدا(ص) در سخنان خود به درستی موارد نحوست را بیان کردند.

آیت الله شفیعی به حدیث «اذا تفعلت فاسرع و اذا تطیرت فامشی و اذا ظننت فلا تقض» از رسول خدا(ص) اشاره و ابراز داشت: اسلام کارهای خوب، نیک و شادی آور را تقویت و حرکت به سوی آنها را تأیید می کند تا روحیه و قوت قلبی داشته باشیم و نیز بی اعتنایی به فال بد را که واقعیت خارجی ندارد، خواستار است.

این عالم دینی با اشاره به این که قطع و یقین ملاک قضاوت و صدور حکم است، اظهار داشت: قضاوت و شکایت باید به استناد قطع و یقین باشد که بسیاری از مردم ناآگاه به این مسأله هستند و پس از ارائه مدارک یقین آور، قاضی درستی و نادرستی آنها را بررسی خواهد کرد./202/9456/ب1

ارسال نظرات