۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۴۵۹۵۰۳

اوباما وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد

باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا وضعیت اضطراری در رابطه با ایران را تمدید کرده‌است.
اوباما


به گزارش خبرگزاری رسا، اوباما روز پنج‌شنبه با ارسال نامه‌ای به کنگره، اعلام کرد روابط آمریکا با ایران به حال عادی بازنگشته و لازم است وضعیت کنونی حفظ شود.

رییس‌جمهور آمریکا در این نامه نوشت: «روابط ما با ایران هنوز به حالت عادی باز نگشته‌است و روند اجرای توافقات با ایران که به 19 ژانویه 1981 (29 دی 1359) بازمی‌گردد، هنوز در جریان است.»

وی افزود: «به همین دلیل تصمیم گرفتم که نیاز است هنوز وضعیت اضطراری در رابطه با ایران ادامه پیدا کند.»

اوباما نوشت: «وضعیت اضطراری در رابطه با ایران که در دستور اجرایی 12170 تاریخ 14 نوامبر 1979 (23 آبان 1358) اعلام شد، پس از تاریخ 14 نوامبر 2016 (24 آبان 1395) نیز ادامه خواهد داشت.»

این دستور اجرایی به معنای آن است که تحریم‌های غیراتمی آمریکا علیه ایران دست‌کم یک‌سال دیگر ادامه خواهد داشت.

وضعیت اضطراری به رییس‌جمهور آمریکا اختیاراتی فوق‌العاده‌ از جمله قدرت توقیف اموال، فراخوان گارد ملی و به خدمت‌گیری و اخراج افسران نظامی را می‌دهد.

همچنین این وضعیت اضطراری اساس تحریم‌های آمریکا علیه دیگر کشورها را تشکیل می‌دهد.

به نوشته پرس تی وی، جیمی کارتر، رییس‌جمهور اسبق آمریکا، در سال‌های 1979 و 1981 دو دستور وضعیت اضطراری علیه ایران را امضا کرد.

ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین بعلاوۀ آلمان، در تاریخ 23 تیر 1394 و پس از ماه‌ها مذاکره دربارۀ برنامۀ اتمی تهران به توافق رسیدند که براساس آن تحریم‌های اتمی علیه ایران لغو شد.

این در حالی است که پس از گذشت چند ماه از اجرای برجام، هنوز بانک‌های مهم غربی از همکاری با ایران و مواجه‌شدن با تحریم‌های احتمالی آمریکا بیم دارند./982/ب102/د

ارسال نظرات