۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۵۹۷۲۸
مبلغ بین المللی حوزه:

فطرت انسان‌ها در زمان ظهور با نام امام حسین(ع) آشناست

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی گفت: زمانی که حضرت مهدی (عج) ظهور می‌کند، همه مردم دنیا امام حسین (ع) را شناختند، ولو این که مسلمان نباشند، در آن زمان غالب جهان نامی از امام حسین (ع) شنیدند و فطرت‌ها با آن حضرت آشناست.
امام حسین

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری  رسا به نقل از شبستان، اگر واقعه عاشورا برای هر انسانی که فطرت سالمی دارد، بیان شود، آن فرد ناراحت می‌شود؛ واقعه عاشورا به گونه‌ای نیست که نیاز به سواد بالا داشته باشد تا درک شود؛ واقعه کربلا مانند برخی داستان‌های تاریخی پیچیده نیست که قابل هضم نباشد؛ عناصر واقعه عاشورا، عناصر قدرت و سیاست نیست، بلکه عناصر نهضت عاشورا، عناصر فطرت انسانی است، یعنی داستان به گونه‌ای رقم می‌خورد که فطرت انسان‌ها را درگیر می‌کند، به همین دلیل عاشورا مربوط به هیچ زمانی نیست و صرفا یک واقعه تاریخی نیست.

واقعه عاشورا درصد فطرت الهی را در وجود انسان ها محک می‌زند

به گفته حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقامحمدی، پژوهشگر مطالعات اسلامی، عاشورا یک شاخص است تا درصد فطرت الهی را در وجود انسان‌ها محک بزند، امروز در برخی از کشورها داستان کربلا بازگو می‌شود و ممکن است فردی دین نداشته باشد، اما با شنیدن داستان کربلا تحت تأثیر قرار بگیرد.

مبلغ بین المللی حوزه یاآور شد: در شهر بنکولو واقع در اندونزی، آداب سنتی دیرینه‌ای در دهه اول محرم وجود دارد که هزاران نفر از مردم شمع به دست به بیرون شهر می‌روند و کشتی با خود حمل می‌کنند و این کشتی را به آب می‌اندازند؛ این آداب نشان می‌دهد که اجداد این مردم قرن‌ها پیش شیعه بودند، اما به مرور زمان علما از بین رفتند و واقعیت‌های تاریخی رنگ باخته است و به شکل نماد و آداب ملی تبدیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی افزود: در این شهر با وجود این که اصل معارف در میان مردم از بین رفته است، اما دین آنچنان عمیق با وجود انسان‌ها ارتباط داشته است که آن حس بعد از قرن‌ها نسل به نسل منتقل شده است و با معرفت و آگاه سازی می‌توان بینشی به آنها داد که با معرفت و شعور بیشتری داستان را پی بگیرند.

تمام عناصر فطری در واقعه کربلا وجود دارد

وی تصریح کرد: داستان امام حسین (علیه السلام) تفاوت عمده‌ای با بقیه اتفاقات تاریخی دارند، اتفاقات تاریخی دیگر به افراد و زمان خاصی مربوط می‌شود، اهل سنت معتقدند که نباید در بسیاری از مباحث صدر اسلام مانند جنگ جمل، جنگ صفین، خلفا و صحابه پیامبر اسلام (ص) قضاوت کرد؛ اما وقتی به واقعه کربلا می‌رسیم، حتی بسیاری از علمای اهل سنت اعتراف می‌کنند که امام حسین (ع) ناجوانمردانه به شهادت رسید و یزید را محکوم می‌کنند.

نویسنده کتاب «سبک زندگی مهدوی» گفت: علمای اهل سنت نسبت به مسلمانان صدر اسلام نهایت احتیاط را دارند، اما واقعه کربلا چنان ابعاد عجیبی دارد که غیرقابل اغماض و کتمان است و تمام عناصر فطری که می‌تواند انسان را تحریک کند، در واقعه کربلا وجود دارد؛ در جایی که اسارت اهل بیت پیامبر اسلام (ص) مطرح می‌شود و یا کودک شش ماهه امام حسین (ع) و یا تنها ماندن امام حسین (ع) همه اینها فراتر از مذهب است.

واقعه عاشورا و نهضت کربلا ابعادی دارد که فراموش ناشدنی است

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی ادامه داد: ایام عزاداری امام حسین (ع) می‌تواند گرد و غبار را از خفته‌ترین فطرت‌های نهفته در زیر گرد و غبار هوا و هوس و غفلت‌ها و تکثرات انسان‌ها پاک کند و عنصر قوی فطرت را در دل انسان‌ها زنده کند.

وی بیان داشت: واقعه عاشورا و نهضت کربلا ابعادی دارد که فراموش ناشدنی است و در روایات اسلامی آمده است که آسمان و زمین بر حسین (ع) گریه می‌کنند و یا آمده است که گریه بر امام حسین (ع) سیره ادیان پیشین بوده است و پیامبران زیادی بر امام حسین (ع) گریه کردند.

ما باید بر انسانی بودن واقعه عاشورا سرمایه‌گذاری کنیم

پژوهشگر مطالعات راهبردی اظهار داشت: عزاداری برای امام حسین (ع) به جهات مختلف مهم است، عاشورا تنها اتفاق تأسف‌آور برای مسلمانان نیست، بلکه یک اتفاق انسانی است که به همه انسان‌ها مربوط می‌شود و ما باید بر انسانی بودن واقعه عاشورا سرمایه‌گذاری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی عنوان کرد: ما باید امام حسین (ع) را به گونه‌ای به دنیا معرفی کنیم که همه مردم احساس کنند که مسئله آنها هم هست، برخی از افراد که مسلمان شدند، اقرار می‌کنند زمانی که از دین مسیحیت بیرون آمدند، تا مدتی بی‌دین شدند و تنها با انسانیت و اخلاق زندگی کردند و یکی از عوامل جذب آنها به اسلام، جریان کربلا و داستان امام حسین (ع) بوده است، بنابراین تمام مردم از جمله مسیحیان، اقلیت‌های مذهبی و حتی افراد بی‌دین می‌توانند مخاطب ما باشند.

جریان کربلا حتی آنهایی که دین ندارند را هم جذب می‌کند/ واقعه کربلا ابعاد پیچیده و در عین حال شفاف دارد

به گفته حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی، جریان کربلا حتی آنهایی که دین ندارند را هم جذب می‌کند؛ امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمودند: «اگر دین ندارید، آزاده باشید»؛ اگر انسان آزاده و دارای کرامت انسانی باشد، نمی تواند بی تفاوت از کنار حادثه کربلا عبور کند.

وی گفت: واقعه کربلا ابعاد پیچیده و در عین حال شفاف دارد؛ پیچیده است، چون این همه گفته می‌شود، اما هنوز حرف ناگفته بسیار است؛ شفاف است، به این اعتبار که شما در مدت چند دقیقه می‌توانید نهضت کربلا را برای کسی که این واقعه را نشنیده است، تعریف کنید و او را تحت تأثیر قرار دهید و واکنش او را مشاهده کنید.

امام حسین (ع) فرامذهبی و فرادینی است و مربوط به همه انسان هاست

مبلغ بین المللی حوزه تصریح کرد: امروز باید هنر ما این باشد که در گام اول در معرفی امام حسین (ع)، آن حضرت را به عنوان یک مسئله انسانی مطرح کنیم و در بحث بین المللی، امام حسین (ع) را نه صرفا یکی از نمادهای شیعه بلکه به مسئله‌ای که به انسانیت جامعه انسانی مربوط می‌شود، معرفی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی تأکید کرد: در حقیقت، امام حسین (ع) در انحصار شیعه نیست و اگرچه دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) این افتخار را دارند، اما امام حسین (ع) فرامذهبی و فرادینی است و مربوط به همه انسان هاست.

مردم دنیا چه ارتباطی با امام حسین (ع) و امام زمان (عج) دارند؟

وی یادآور شد: امام مهدی (عج) زمانی که ظهور می‌کنند، با 5 خطاب خود را به مردم جهان معرفی می‌کنند، آن حضرت می‌فرمایند: «ای مردم دنیا بدانید که من پسر حسین علیه السلام هستم که او را تشنه لب کشتند»؛ امام زمان (عج) هر 5 بار که خود را معرفی می‌کنند، خود را فرزند امام حسین (ع) معرفی می‌کنند و هر بار یکی از نکات داستان امام حسین (ع) را یادآور می‌شوند.

نویسنده کتاب «نجوای شبانه» بیان داشت: ممکن است این سوال مطرح شود که اهل عالم چه ارتباطی با امام حسین (ع) و امام زمان (عج) دارند، در پاسخ باید گفت که حضرت مهدی (عج) تنها برای رهایی و آزادی مسلمانان و شیعیان ظهور نمی‌کند، بله آن حضرت می‌آید که به انسانیت انسان‌ها کرامت ببخشد و انسان‌ها را عزیز کند.

امام مهدی (عج) و امام حسین (ع) متعلق به همه بشریت هستند/ فطرت انسان‌ها در زمان ظهور با نام امام حسین (ع) آشناست

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی اظهار کرد: امام مهدی (عج) تنها منجی شیعیان نیست، بلکه آن حضرت منجی بشریت است و زمانی که ظهور می‌کند، نگاه کلان دارد؛ آن حضرت خود را فرزند امام حسین (ع) معرفی می‌کند، زیرا امام حسین (ع) هم متعلق شیعه نبوده بلکه به همه بشریت است.

وی تصریح کرد: عناصر عدالت‌خواهی و کرامت انسانی چنان در داستان امام حسین (ع) متبلور است که کرامت نفس را در دل انسان‌ها ایجاد می‌کند و زمانی که حضرت مهدی (عج) ظهور می‌کند، همه مردم دنیا امام حسین (ع) را شناختند، ولو این که مسلمان نباشند، در آن زمان غالب جهان نامی از امام حسین (ع) شنیدند و فطرت‌ها با آن حضرت آشناست.

امام حسین (ع) را فارغ از آداب و فرهنگ خود به دنیا معرفی کنیم

پژوهشگر مطالعات راهبردی عنوان کرد: وقتی امام زمان (ع) در زمان ظهور می‌فرماید: «من پسر حسین علیه السلام هستم»، این جمله برای همه انسان‌ها معنا پیدا می‌کند، امام مهدی (عج) با نام بردن از امام حسین (ع) کد می‌دهد و اعلام می‌کند که من آمده ام تا آنچه که شما در حسین (ع) دیدید و شیفته او شدید و به دنبال کرامت انسانی و عزت نفس بودید را به شما بدهم و این مسئله همه بشریت است.

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی گفت: ما باید امام حسین (ع) را در یک طراز بالا و در ابعاد بالاتر و فارغ از آداب و فرهنگ و رسوم خود و فراتر از چارچوب‌های خود به دنیا معرفی کنیم./836/د102/ل

ارسال نظرات