۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۵۹۸۳۰
معاون فرهنگی مسجد جمکران تشریح کرد؛

راهکارهای تقویت حوزه‌های مردمی در اعتاب مقدسه

حجت الاسلام ابراهیمی راهکارهای تقویت حوزه های مردمی در اعتاب مقدسه را تشریح کرد.
حجت الاسلام عباس ابراهیمی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مركز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمكران؛ حجت الاسلام عباس ابراهیمی با اشاره به راهکارهای تقویت حوزه های مردمی در اعتاب مقدسه اظهار کرد: گرچه حاکمیت نقش و تاثیر بسزایی در اداره بقاع و اماکن متبرکه دارد اما همواره محوریت اصلی اداره بقاع و اماکن مقدس مشارکت های مردمی است. و در واقع اداره کننده و تامین کننده نیازهای محوری آن مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه تقویت حوزه های مردمی در عرصه ی اعتاب مقدس در چند محور قابل تصور و این موضوع قابل پیگیری است، بیان کرد: محور اول تقویت بعد مردمی؛ متولیان و کارگزاران اینگونه اماکن هستند که مسولیت اصلی توسعه و ایجاد ظرفیت های مردمی پایدار را عهده دار می باشند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه متولیان اعتاب مقدسه در این حوزه باید گزینش نیروهای انسانی صالح، کارآمد و با تقوا را به عنوان رکن اصلی این کار قلمداد نمایند، افزود: تقویت ابعاد نظارتی و تربیتی، کارشناسی و مطالعه در جهت تثبیت ظرفیت های موجود و تحقق ظرفیت های جدید متناسب با نیازها و اقتضائات زمان و نظارت دقیق، مستمر بر حوزه هایی که مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم هزینه های آن را می پردازند.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به اینکه محور دوم، منابع مالی مردمی است اضافه کرد: تلاش در جهت حفظ و نگهداری ظرفیت‌های مالی مردمی که در اختیار اعتاب مقدس قرار دارد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه زنده نگه داشتن این سرمایه ها، موجب ترغیب مردم به عنوان شاخصی برای همراهی بیشتر در امر وقف است، تصریح کرد: در واقع زنده نگه داشتن این سرمایه ها، توجه و رعایت دقیق نقطه نظرات مردم خیر اندیش که متبرعات مالی خود را قالب اهدا، نذر و یا وقف جهت ساخت و یا سایر فعالیت ها تقدیم می کنند می تواند باعث افزایش مشارکت بیش از پیش مردم شود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه ظرفیت های ایجاد شده نباید بدون استفاده بماند خاطرنشان کرد: با توجه به نظرات واقف و صاحبان نذر می توان برای انواع نذورات کابردی تعریف کرد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه ایجاد تنوع در خدمات مردمی در بقاع ضروری است اضافه کرد: با توجه به نیاز های متنوع موجود و ظرفیت هایی که در بین مردم وجود دارد، باید تنوع خدمت را به نحوی تعریف کنیم که هر کسی با هر میزان توانایی و ظرفیتی که دارد بتواند در بقاع و اماکن مقدس خدمت رسانی کند.

وی ادامه داد: گاهی این خدمت می تواند مالی باشد و گاهی خدمتی تخصصی و خاص، در حوزه خاص است که می توان قابلیت فردی را در محل نیاز مورد استفاده قرار داد،

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه امروز همه باید تلاش کنیم تنوع نیاز زائران در نسل های متفاوت را شناسایی کنیم، گفت: نوع تامین نیاز های معرفتی زائران و تنوع آن متناسب با هر عصری تغییر می کند، لذا باید با توجه به نیاز مخاطب ظرفیت های جدیدی را متناسب با ویژگی های متنوع و متکثر مخاطب ایجاد کرد و به طور مستمر با رویکردهای نوآورانه، نیاز های روز را مورد توجه قرار بدهیم.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به گستردگی سنت حسنه وقف در گذشته ابزار کرد: با نگاهی به گذشته می توان دریافت که تمام نیازهای زائران از طریق وقف و امور اعام المنفعه تامین می شد و امروز با تعریف دقیق خدمات مردمی در اعتاب مقدس باید به این حرکت جان تازه ای بخشید.

وی ضمن تاکید بر استمرار ارائه گزارش فعالیت های این بخش، به نخبگان و گروه مخاطب عام بیان کرد: در حوزه عمران و آبادانی باید به هر دو بخش عمران ظاهری و عمران باطنی که با حضور مردم به وجود می آید توجه ویژه ای داشت، و در این مسیر اهتمام ویژه به فعالیت های که می تواند نسل نوجوان و جوانان را به سمت بقاع متبرکه هدایت نماید باید در اولویت قرار بگیرد.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه توجه به این امور، در بخش حاکمیتی این موارد، از نظر ابعاد اقتصاد مقاومتی هم بسیار راهگشا است یادآور شد: توجه به ظرف گردشگری دینی و استفاده از ظرفیت های حاکمیتی در جهت تامین نیاز مردمی که مقصد سفرهای آنها اماکن دینی است دارای اهمیت ویژه ای است که در این زمینه می توانیم قابلیت ها، ظرفیت ها و تاریخچه اماکن متبرکه را به آنها معرفی کنیم.

ابراهیمی افزود: در این زمینه می توانیم با ایجاد تسهیلات سفر با مقصد زیارت با تاکید به استفاده از ظرفیت داخلی، قدم های موثری در حوزه اشتغال برداریم، که مساله تولید سوغات زائر با محوریت کالای ایرانی یکی از نکات محوری این حوزه به شمار می رود، و در واقع تامین نیازهای سفر زیارتی برای زائران ایرانی و غیر ایرانی ضمن توفیق خدمت و تاثیرات تربیتی بی بدیل در ایجاد شغل تاثیر عمیق فرهنگی نیز به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین با بیان اینکه در مسیر تقویت حضور مردمی و مشارکت آنان در برنامه ها و فعالیت ها، رسانه های جمعی ضمن اشتغال زایی با برنامه ریزی تاثیر عمیق فرهنگی را برای مخاطبان خود به دنبال خواهد داشت، گفت:در این خصوص به ویژه رسانه ملی نقش بسیار کلیدی و راهگشایی ایفا می کند و باید از این ظرفیت ها با استفاده از یک اتاق فکر کارشناسی بهره برد. و در این میان، از ظرفیت بسیار بالای فضای مجازی نیز نباید غفلت کرد.

ابراهیمی در پایان با اشاره به اهمیت تقویت توجه نخبگان به حوزه های مردمی در اعتاب مقدسه و استفاده از ظرفیت رسانه ها با هدف نشر ظرفیت ها بیان کرد: هر کدام از این محورها و موارد آن ممکن است نیازمند قانون و تسهیلاتی باشد که باید از مجاری قانونی کشور، همچون ظرفیت های ارزشمند مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تسهیل فرایند تقویت حوزه خدمات مردمی در محور زیارت استفاده شود./840/101/ب3

ارسال نظرات