۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۴۶۰۱۳۶

مردم آمریکا فردا رییس‌جمهور خود را انتخاب می‌کنند

مردم آمریکا پس از ماه ها مبارزه انتخاباتی میان نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، فردا برای انتخاب چهل پنجمین رییس جمهور کشورشان پای صندوق رأی می‌روند.
آمریکا


به گزارش خبرگزاری رسا، مردم آمریکا، پس از ماه ها مبارزه انتخاباتی میان نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، فردا سه‌شنبه برای انتخاب چهل پنجمین رییس جمهور کشورشان پای صندوق رأی می‌روند که در نتیجه آن مشخص می شود هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات یا دونالد ترامپ نامزد جمهوريخواهان، کدام یک رییس جمهور جدید این کشور خواهد شد.

همچنین فردا برای انتخاب همه نمایندگان مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا که تعدادشان 435 نفر است، و همچنین انتخاب یک سوم نمایندگان سنای این کشور که 100 نفر هستند، و برخی دیگر از نمایندگان رای داده می‌شود. توزيع كرسی های مجلس در ميان احزاب بر اساس نتایج شمارش آرا مشخص می شود.

یکی از عوامل کمرنگی حضور مردم آمریکا در انتخابات پیشین ریاست جمهوری این کشور دلزدگی و عدم رضایت مردم از نامزدها بوده است.

لازم به ذکر است که در آمریکا برنده رأی اکثریت مردم برنده انتخابات نیست، بلکه برنده رای گروه «انتخاب کنندگان» وابسته به روسای احزاب، رییس جمهور منتخب خواهد شد.

با توجه به این که آمریکا دارای نظام فدرالی است، رأی گیری از مردم این کشور برای انتخاب رییس جمهور در هر یک از ایالت های آن به طور جداگانه برگزار می شود و مردم در هر یک از این ایالت ها به گروه «انتخاب کنندگان» وابسته به روسای احزاب رأی می دهند. پس از مشخص شدن نامزد منتخب، وی تمامی اعضای این گروه که بر حسب شمار جمعیت هر ایالت تعیین می شود را از آن خود می کند. بنابراین هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری که موفق به کسب نفرات بیشتری از این گروه شود، به عنوان رییس جمهور این کشور برگزیده می شود.

بنابرین فردا به میزان آرای کسب شده هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ توجه نخواهد شد، بلکه شمار ایالات اهمیت خواهد داشت. نامزدهای مذکور برای تصدی سمت ریاست جمهوری باید از 538 نماینده در 50 ایالت و واشنگتن، پایتخت این کشور که دارای جایگاه ویژه ای در رأی گیری خواهد داشت، اکثریت مطلق یعنی 270 نماینده را به خود اختصاص دهند.

ایالات کالیفرنیا و تگزاس به ترتیب با داشتن 55 و 38 عضو در هیأت انتخاب کننده، در این زمینه در جایگاه اول و دوم قرار دارند.

طبق نظرسنجی انجام شده در سراسر این کشور، نامزد دموکرات ها از شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان رییس جمهور جدید برخوردار است./982/ب102/د

ارسال نظرات