۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۴۶۰۲۰۹
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

وحی با مفاهیم دنیایی تفسیر نمی‌شود

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: وحی مفهومی است که پیامبر(ص) آن را مطرح کرده است و پیش از آن هیچ فیلسوف یا متفکری آن را مطرح نکرده بود بنابراین نمی‌توان با مفاهیم دنیایی آن را تفسیر کرد.
حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز در نشست «وحی و سکولاریسم»، که در تالار شهید مدنی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، برگزار شد، گفت: دلالت‌های قرآن کامل است چراکه همه کلمات آن مبتنی بر وحی است، چیزی که در سایر ادیان به این شکل وجود ندارد.

وی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف قدیم و جدید درباره وحی، عنوان کرد: امروز نزاع بین تفسیر وحی با  مفاهیم دنیایی و تفسیر وحی با مفاهیم ورای دنیای مادی است، که با ظهور مفاهیم سکولار در عصر حاضر تلاش می‌شود وحی را مبتنی بر رویا، تجربه دینی، شعر، خلاقیت و نبوغ تفسیر کنند.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: وحی مفهومی است که پیامبر(ص) آن را مطرح کرده است و پیش از آن هیچ فیلسوف یا متفکری آن را مطرح نکرده بود بنابراین نمی‌توان با مفاهیم دنیایی آن را تفسیر کرد.

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا ادامه داد: ما برای اینکه به مفهوم وحی پی ببریم باید ابتدا به ادعای دین درباره وحی توجه کنیم این درست نیست که تنها به ظاهر حرف روشنفکرانی توجه کنیم ادعای رویاانگاری بر وحی دارند.

وی با بیان اینکه برخی رویا‌ها تاویل‌پذیر و برخی تاویل‌پذیر نیستند، اظهار داشت: اگر درباره وحی مساله خواب دیدن را بپذیریم چون خواب با نمادها روبه رو است پس دین هم نمادین می‌شود در حالیکه باید مفهوم وحی را از خواب تفکیک دهیم.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: ما می‌توانیم بخشی از دین را تحلیل کنیم طوری که مفهوم اصلی خود را از دست ندهد اما بخش دیگر آن را نمی‌توانیم چراکه خاصیت ورای دنیای دارد.

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: مفهومی که نواندیشان از وحی می‌دهند با آنچه اسلام ارائه می‌دهد یکسان نیست چراکه آنها با نگاه این جهانی به آن می‌نگرند به همین علت به بن‌بست می‌رسند./202/807/ب1

ارسال نظرات