۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۴۶۰۲۷۲
مؤلف و پژوهشگر دینی:

نیازمند خودباوری در طراحی شهر اسلامی هستیم

حجت الاسلام قربانی با بیان اینکه دین اسلام مؤلفه های شهر اسلامی را چون امنیت، آسایش، رزق و زراعت و آمن بود را بیان داشته است، گفت: لازم است طراحان و مهندسان با خودباوری به طراحی با مؤلفه های اسلامی دست بزنند.
مولفه های شهر اسلامی

حجت الاسلام رحیم قربانی، مدیر مؤسسه میراث شیعه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به مؤلفه های شهر اسلامی در قرآن کریم، اظهار داشت: عمده‌ترین مؤلفه‌های قرآنی شهر اسلامی را می‌توان امنیت و آرامش شهر عنوان کرد که در قرآن کریم در آیه «وضرب الله مثلا قریة کانت آمنتاً مطمئنه» به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه منظور از امنیت، امنیت ساختاری و اجتماعی است، گفت: شهری اسلامی است که امنیت و آسایش لازم را برای ساکنان آن به ارمغان آورد که قرآن کریم با عبارت «آمنتاً مطمئنه» به آن اشاره کرده است، یعنی آنکه فضای شهری باید اطمینان آور که مقصود این آیه همان مؤلفه امنیت و آسایش شهر است.

این پژوهشگر علوم دینی و شهرسازی اسلامی با بیان اینکه یکی از آسیبهای امروز شهری جداسازی فضای زراعت از شهر و انحصار آن به روستاها است، ادامه داد: یکی از مؤلفه های شهر اسلامی رزق و زراعت است که به جهت سوء مدیریت از آن تعبیر به نبود فضای و زمین کافی آورده می شود، این مؤلفه متأسفانه از سوی مهندسان و معماران مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهری که به جای کشاوری گنجانده شده است طبق استاندارهای بین المللی کم است، ادامه داد: در تعبیر قرآنی شهری که از زراعت بهره مند است بلد طیب نامگذاری شده است، قرآن کریم دارد که «والبلد الطیب یخرج نباته باذن ربه والذین خبث لا یخرج الا نکدا» شهری که از آن روییدنی نمی‌روید یا زراعت در آن صورت نمی‌گیرد بلد طیب اسلامی نیست.

این استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به ویژگی «آمِن» بودن شهر اسلامی، گفت: ویژگی دیگر شهر اسلامی آن است که ساختار شهری ایمان آور باشد، شهر اسلامی باید از مظاهر اسلامی و تدین بهره مند باشد، متأسفانه شهرهای امروز ما بی بهره از نمادها و مظاهر فرهنگی یهودی و شیطان‌پرستی نیست، به جای طرح اسلامی از نمادهای غربی بهره مند شده است.

وی با بیان اینکه نمادسازی اسلامی در دانشگاه‌های ما تدریس نمی‌شود، تصریح کرد: طراحان ما بر اساس علوم غربی به نمادسازی و شهرسازی می پردازند و بر پایه آن طراحی می‌کنند، این مشکل برخواسته از نبود دانش شهرسازی اسلامی و طراحی اسلامی در دانشگاه ها است.

مدیر مؤسسه میراث شیعه تصریح کرد: عده ای از شرق شناسان اعتقاد دارند که اسلام چیزی به نام معماری و شهرسازی ندارد، این یک حرف غلطی است، چرا که زمانی که نبی مکر اسلام(ص) زمانی که وارد یثرب شد با اقبال مردم بنای شهر جدید را ریخت، این نشان از وجود معیارها و ملاکهای شهر و معماری اسلامی است.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند خودباوری و اعتماد به نفس در طراحی و مدل سازی شهر هستیم، گفت: مشکل اساسی ما نبود خودباوری است، امروز باید طراحان و مهندسان بر اساس الگوهای اسلامی و با خودباوری وارد عرصه طراحی و شهرسازی با مؤلفه های اسلامی شوند./۸۵۴/302/ب2

ارسال نظرات