۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۴۶۰۳۰۱
حجت الاسلام مهاجرنیا:

اهداف حوزه علمیه بدون راهبرد و آینده نگری امکان پذیر نیست

مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با اشاره به اهمیت مراکز راهبردی گفت: حوزه علمیه مجموعه‌ای تعریف نشده از اهداف بسیار کلان و چشم انداز‌های بسیار گسترده است که بدون راهبرد و آینده نگری امکان پذیر نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه

حجت الاسلام محسن مهاجرنیا مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت مراکز راهبردی اظهار داشت: حوزه علمیه مجموعه‌ای تعریف نشده از اهداف بسیار کلان و چشم انداز‌های بسیار گسترده است که بدون راهبرد و آینده نگری امکان پذیر نیست.

وی افزود: مرکز راهبردی را می‌توان اینگونه تعریف کرد که بین صف و ستاد حوزه، بین بخش طراح و برنامه‌ریز و بین بخش مجری و عملیاتی حوزه نیاز به یک مرکز راهبردی است که بخش ستاد یا حتی صف را به سمت اهداف کلان راهبری کند.

مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه  با بیان اینکه حوزه نیازمند یک سری مراکزی است که خود را درگیر کارهای صفی، کارهای اجرایی و عملیاتی و روزمره نکنند، اظهار داشت: حوزه باید خود را در جایگاهی ببیند که باید همه مراکز همسو و هم فکر را راهبری کند، یعنی به عنوان طراح و برنامه‌ریز و جهت دهنده به اهداف کلان یک سری مراکز راهبردی نیازمند است.  

حجت الاسلام مهاجرنیا در پاسخ به اینکه مرکز راهبردی چگونه باعث سرعت گرفتن و کمک به حوزه می‌شود، تصریح کرد: مراکز راهبردی همانطور که از اسم آن پیدا است نسبی هستند، یعنی نسبت به اهداف و چشم‌اندازها و راهکارها این اسم گذاشته شده است ومنوط به این است که حوزه جایگاه خود را بشناسد، یعنی حوزه بداند که فعلاً در کجا ایستاده و بنا است به کجا برسد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که حوزه‌ علمیه در کنار نظام و انقلاب اسلامی است و جایگاه آن در دنیا به گونه ای ترسیم شده که هزاران مطالبه از حوزه وجود دارد، با این وجود حوزه باید بداند که نقش تقویت‌کننده مبانی تئوریک و نظری انقلاب اسلامی را به عهده دارد.

مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ابراز داشت: حوزه باید بداند که در دنیای امروز تعیین کننده و تبیین کننده اصل اسلام، خطوط و راهبردهای اسلام و انقلاب اسلامی است؛ اگر حوزه بتواند این جایگاه خود را برای خود تعریف کند و بداند که الان کجاست و در صد سال آینده بنا است که به کجا برسد، قاعدتاً باید بتواند نقش راهبردی خود را ترسیم کند که باید برای رسیدن به آن قله و چشم انداز و آن افق طولانی یک برنامه‌ریزی دقیق انجام داد که بتوان به اهداف کلان رسید.

حجت الاسلام مهاجرنیا خاطرنشان کرد: راهبرد می‌تواند حوزه را از وضع موجود به وضع مطلوب حرکت بدهد و برای رسیدن به این وضع مطلوب قطعا نیاز به مراکز راهبردی است. یعنی برخی مراکز هستند که می‌توانند جهت و سرعت دهند و به عنوان موتور محرکه بخش اجرا، حوزه را به حرکت وا دارند و تحول ایجاد کنند.

وی در پایان گفت: عمده‌ترین بخشی که می‌تواند در حوزه تحول ایجاد کند نگاه‌های راهبردی در حوزه است، به دلیل اینکه عملیات اجرایی همواره تابعی از آن جهت‌گیری‌‌های کلان هست، آن جهت‌گیری‌ها و آن برنامه‌های بالا دستی که چشم انداز و افق‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌ها و راهبردها هستند، راهبرد در اینجا بسیار کلیدی است و تأثیرگذار است./1325/302/ب3

ارسال نظرات