۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۴۶۰۳۶۹
جهانگیری:

حمایت از بخش خصوصی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است

معاون اول رييس جمهور گفت: امروز تعداد قابل توجهی نيروی جوان تحصيل كرده و جويای كار در كشور وجود دارد كه انتظار دارند برای آنها فرصت شغلی فراهم كنيم و اين كار جز با سرمايه ‌‎گذاری و رونق توليد در بخشهای مختلف ميسر نخواهد شد.
جهانگیری، معاون اول رییس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، اسحاق جهانگيری، معاون اول رييس جمهور، بعد از ظهر امروز در سفر به شهرکرد در آيين افتتاح واحد احيای مستقيم فولاد سفيد دشت چهارمحال و بختياری، اظهار کرد: امروز تعداد قابل توجهی نيروی جوان تحصيل كرده و جويای كار در كشور وجود دارد كه انتظار دارند برای آنها فرصت شغلی فراهم كنيم و اين كار جز با سرمايه ‌گذاری و رونق توليد در بخشهای مختلف ميسر نخواهد شد.

وی افزود: برای اين كه سرمايه ‌گذاری افزايش پيدا كند بايد بخش خصوصی مورد حمايت قرار گيرد و هر استانی كه توانسته فضايی به وجود آورد كه بخش خصوصی احساس آرامش و امنيت كند، زودتر موفق شده است كه بر مشكلات غلبه كرده و برای جوانان اشتغالزايی كند.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: اگر در استانی به بخش خصوصی آن‌ طور كه بايد بها داده نشود، در نتيجه بايد به منابع محدود و اندك دولتی چشم داشته باشند و اين در حالی است كه نقش منابع دولتی در سرمايه گذاری و توليد روز به روز و سال به سال كاهش پيدا می ‌كند.

وی با بيان اين كه نهادهای عمومی نيز موفقيت بيشتری از بخش دولتی در حوزه سرمايه گذاری و توليد دارند، گفت: البته دستاوردهای بخش خصوصی از نهادهای عمومی نيز بيشتر است و در اقتصاد مقاومتی نيز توجه ويژه‌ای به بخش خصوصی صورت گرفته و يكی از رويكردهای اصلی آن مردمی كردن اقتصاد است به گونه ای كه مردم موتور محرك اقتصاد كشور باشند و دولت به برنامه ‌ريزی و سياستگذاری بپردازد.

جهانگیری با تأكيد بر اين كه بايد با بخش خصوصی با احترام و تكريم برخورد كنيم، اظهار کرد: روز گذشته در مراسم توديع و معارفه وزير آموزش و پرورش به موضوع زد و بند در معوقات بانكی اشاره كردم كه متأسفانه بيشتر رسانه‌ها تنها اين بخش از سخنان را تيتر كرده بودند و بقيه مسائل را ناديده گرفتند.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: كسانی كه معوقات بانكی دارند دو گروه هستند و نبايد همه را به چشم بد نگاه كنيم، برخی از اين افراد به دليل تغيير شرايط اقتصادی كشور و نوسانات ارزی دچار مشكل شدند و واحدهای توليدی آنها با مشكل و بعضاً تعطيلی مواجه شد.

جهانگيری با تإکید بر این که نبايد كسانی كه بخش خصوصی واقعی هستند و واحدهای توليدی آنها با مشكل مواجه شده است را بی‌پناه رها كنيم، اظهار کرد: آنها انسانهايی شريف و زحمت كش هستند كه سرمايه خود را به فرصتهای شغلی برای جوانان تبديل كرده اند در حالی كه می ‌توانستند پول خود را در بانك بگذارند و سود دريافت كنند.

وی با تأكيد بر اين كه مديران استانها و نمايندگان مردم در استانها و همگی رسالت داريم كه از بخش خصوصی حمايت كنيم، گفت: بخش خصوصی بايد احساس كند كه در سختی‌ها كنار آنها هستيم و به آنها كمك خواهيم كرد.

معاون اول رييس جمهور در ادامه با اشاره به كسانی كه معوقات بانكی دارند و با زد و بند تسهيلات گرفته اند، اظهار کرد: اين افراد زمانی كه تسهيلات می ‌گرفتند می ‌دانستند كه نمی ‌خواهند آن را پس بدهند و تعداد اينگونه افراد محدود است و بايد با جديت و قدرت اين منابع را از آنها پس بگيريم و نبايد اجازه دهيم كه منابع بانكي از سوی اين گونه افراد مورد سوء استفاده قرار گيرد.

این مقام مسؤول با اشاره به اين كه نهادهای عمومی نيز هزاران ميليارد منابع مالی در اختيار دارند، افزود: استانهايی كه در بخش توسعه عقب‌تر هستند بايد از اين نهادها بخواهند كه برای سرمايه گذاری در اين استانها حضور يابند و شرايط لازم را برايشان فراهم آورند.

وی با اشاره به سابقه شكل گيری نهادهای توسعه ای نظير ايميدرو در سالهای قبل، افزود: تا زمانی كه استانهايی نظير سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبی از روند توسعه بهره چندانی نبرده اند بايد نهادهای عمومی وارد كار شوند و در كنار بخش خصوصی زمينه را برای توسعه استانها فراهم كنند.

معاون اول رييس جمهور در اين باره از روشهای نادرست سالهای پيش در واگذاری شركت های زيرمجموعه نهادهای توسعه‌ای كه به شكل سهام عدالت انجام شد، گفت: امروز برگه های سهام عدالت در دست مردم وجود دارد اما آنها بهره‌ای از اين سهام نبرده اند و شركت های واگذار شده نيز دچار مشكلات بسياری هستند.

جهانگيری در بخش ديگري از سخنانش از موقعيت استراتژيك و ظرفيتهای فراوان معدنی و نيروی انسانی چهارمحال و بختياری به عنوان امتيازاتی مثبت برای توسعه استان ياد كرد و گفت: طرح هايی كه امروز در چهارمحال و بختياری افتتاح شد يك پيام روشن به مردم استان داشت و آن پيام اين بود كه چهارمحال و بختياری به سرعت در حال حركت به سمت صنعتی شدن است.

وی افزود: بسياری از واحدهای توليدی به ويژه صنعت خودرو و لوازم خانگی نيازمند محصولات توليدی كارخانه های افتتاح شده هستند و اين موضوع می تواند همانند ذوب آهن كه موجب توسعه صنعتی اصفهان شد نقطه آغازی برای صنعتي شدن چهارمحال و بختياری باشد.

جهانگيری ادامه داد: چهارمحال و بختياری بايد به همت جوانان، نخبگان و مديرانش به سمت توسعه جدی حركت كند و دولت نيز در اين زمينه تمام تلاش خود را برای كمك به اين روند به كار خواهد بست.

معاون اول رييس جمهور از ساخت مجتمع آهن اسفنجی در سفيد دشت به عنوان تفاوت ميان مديريت دولتی و بخش خصوصی و مديريت دوران اقتصاد مقاومتی با زمان پيش از آن ياد كرد و گفت: متأسفانه در دورانی كه دولت بيشترين درآمدهای نفتی را در اختيار داشت اين طرح با كندی و در حد تأسيسات ابتدايی ساخته شد اما امروز با تدبير مديران علی رغم كمبود منابع، كارخانه در زمانی كوتاه و حجم سرمايه گذاری بسيار به پايان رسيد.

جهانگيری با تأكيد بر این که اين اتفاق يعنی استقرار مديريت جهادی و مديريت مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، افزود: اقتصاد مقاومتی يعنی استفاده از ظرفيتهای كشور به بهترين نحو كه منجر به افزايش بهره وری شود كه در ساخت و راه اندازی اين طرحها به خوبی مشاهده می شود.

وی همچنين با اشاره به راه اندازی كارخانه توليد چادر مشكی در استان، گفت: بانوان ايرانی برای حجاب از چادر مشكی استفاده می كنند و متأسفانه در سالهاي گذشته در اين زمينه اقدامی انجام نشد اما امروز با يك مديريت صحيح برای تأمين منابع مالی و تجهيزات اين كارخانه افتتاح شد و نشان داد كه بايد قدر مديران كشور را دانست، مديرانی كه سرمايه اصلی ايران هستند و نبايد با انگ زدن از صحنه خارج شوند./9457/پ202/ج

ارسال نظرات