۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۶۰۴۶۶
تولیت مدرسه علمیه علم الهدی تهران:

مساجد ظرفیت جذب جوانان مستعد برای ورود به حوزه علمیه را دارند

امام جماعت مسجد الزهرا(س) تهران گفت: از قدیم‌الایام مرسوم بر این بود که در کنار ساخت مساجد، مدرسه علمیه ای هم برای طلاب تأسیس می شد و جوانانی که در مساجد حضور می‌یافتند و علاقه‌مند به دین اسلام، عبادت و بندگی خداوند متعال بودند، جذب حوزه‌های علمیه می‌شدند، بر این اساس بسیاری از حوزه‌های علمیه در کنار مساجد احداث می‌شد و ادامه این روند می‌تواند کمک شایانی در جذب جوانان مستعد و علاقمند به معارف اسلامی به حوزه‌های علمیه شود.
سید عبدالهادی علم الهدی

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالهادی علم الهدی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه مسجد مرکز تجمع مسلمین و پایگاه عظیمی در اسلام است، اظهار داشت: همواره همه برنامه‌های اسلامی از زمان حضرت رسول اکرم(ص) تا به حال در مساجد مطرح شده و اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بهترین و عالی‌ترین مکان برای آگاهی و بصیرت مردم نسبت به آرمان‌های انقلاب مساجد بودند، گفت: در اوایل پیروزی انقلاب همه آحاد مردم با خلوص نیت و با توجه کامل در مساجد حاضر می‌شدند و شنونده کلام حق الهی بودند. و ائمه جماعات با تبیین حقایق، مردم را نسبت به امور جاری مسلمین آگاه می‌کردند، که نهایتاً منجر به بیداری مردم و پیروزی انقلاب اسلامی شد.

امام جماعت مسجد الزهرا(س) ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش مساجد در امور دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پررنگ‌تر شد و مردم با اجتماع در مساجد هر آنچه که در توان داشتند برای یاری انقلاب به کار گرفتند، به ویژه در هشت سال دفاع مقدس، مساجد هم در اعزام نیروی انسانی به جبهه‌ها و هم در ارسال کمک‌های مالی، یکی از محوری‌ترین پایگاه‌های مردمی در حمایت از رزمندگان اسلام بود.

حجت الاسلام علم الهدی افزود: مردم مسلمان ایران با بصیرت خود توانستند به همه مسلمانان جهان ثابت کنند که مسجد در تراز اسلامی دارای چنین قدرت و عظمتی است، مسجدی که وابسته به هیچ کدام از کانون‌های قدرت و ثروت نیست و در همه امور با درایت و استقلال رأی وارد عمل می‌شود، چنانچه در دوران حکومت پهلوی این مساجد بودند که نشان دادند هیچگونه وابستگی به حکومت طاغوت ندارند و با قدرت و شجاعت در برابر انحرافات آن رژیم می‌ایستند.

وی با تأکید بر اینکه جایی امن‌تر و محکم‌تر از مسجد که مورد اعتماد مردم باشد، وجود ندارد، تصریح کرد: از این رو هر کار مهمی که در کشور بایستی انجام شود، بهترین مکان برای آگاهی دادن آن امور برای مردم و مشورت گرفتن از آنان مسجد می‌باشد.

امام جماعت مسجد الزهرا(س) ادامه داد: در اوایل انقلاب مردم با حضور در مساجد حمایت خود را از امام و آرمان‌های انقلاب اعلام می‌کردند و حرکت‌های انقلابی شکل می‌گرفت و با تمام قدرت در مقابل رژیم طاغوت ایستادند و لحظه‌ای امام(ره) را تنها نگذاشتند، بعد از پیروزی انقلاب هم این مساجد بودند که در مواقع بحران همواره پشتیبان نظام اسلامی بوده و هستند.

حجت الاسلام علم الهدی با بیان اینکه هم‌اکنون اهالی مسجد بیش از دیگران نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی وفادار هستند، خاطرنشان کرد: خادمان و اهالی مسجد در تثبیت و ترویج معارف اسلامی نقش مؤثر و فعالی در جامعه ایفا می‌کنند، از این رو با توجه به این مزایا و ویژگی‌هایی که مساجد دارند، باید به محوریت مساجد در امور حکومتی و اجتماعی اهمیت فراوانی قائل شد و این طور نشود که دشمنان اسلام بتوانند به طرق مختلف با تضعیف مساجد، نقش محوری آن را در جامعه کمرنگ کنند.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیای اسلام منابع مالی مساجد به کمک دولت تأمین می‌شود، بیان داشت: هر کشوری را بررسی کنید خواهید دید که امکانات اولیه مثل آب و برق و... به کمک دولت تأمین می‌شود، اینگونه کمک‌ها به مساجد و رفع نیازهای آن‌ها بسیار کار پسندیده و مطلوبی است ولی به شرط آنکه دولت فقط در تأمین نیازهای مسجد ورود پیدا کنند و به هیچ عنوان در برنامه‌های مساجد دخالت نکند.

استاد حوزه تهران ادامه داد: مسجدی که بخواهد در تراز اسلام ایفای نقش کند باید مستقل و مقتدر باشد تا بتواند نسبت به کج روی دولت‌ها از مسیر انقلاب و اسلام بی‌تفاوت نبوده و با اقتدار و تدبیر به آن‌ها تذکر داده و حتی نسبت به اصلاح انحرافات آن‌ها وارد عمل شود.

وی افزود: در عربستان سعودی، مساجد جیره‌خوار دولت و مجیزه گوی آل سعود هستند، و به جای اینکه جنایات دولت سعودی را در یمن محکوم و با آن‌ها مقابله کنند، با کمال تأسف می‌بینیم که مساجد و ائمه جماعات وابسته به آل سعود این جنایات را توجیه نموده و مردم را برای حمایت از کارهای زشت آل سعود تشویق می‌کنند. بنا بر این اگر بناست دولت منابع مالی مساجد را در مواردی تامین کند، به گونه‌ای نباشد که استقلال مسجد و اقتدار امام جماعت خدشه دار شود.

حجت‌الاسلام علم الهدی در پایان با اشاره به ظرفیت مساجد برای آماده سازی جوانان مستعد برای ورود به حوزه علمیه، اظهار داشت: از قدیم‌الایام مرسوم بر این بود که در کنار مساجد، مکان‌هایی هم با عنوان حوزه علمیه برای تربیت طلاب علوم دینی در نظر می‌گرفتند. و جوانانی که در مساجد حضور می‌یافتند و علاقمند به دین اسلام، عبادت و بندگی خداوند متعال بودند، جذب حوزه‌های علمیه می‌شدند. بر این اساس بسیاری از حوزه‌های علمیه در کنار مساجد احداث می‌شد. و ادامه این روند می‌تواند کمک شایانی در جذب جوانان مستعد و علاقمند به معارف اسلامی به حوزه‌های علمیه شود./9592/302/ب2

ارسال نظرات