۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۴۶۰۷۵۶
معاون مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه بررسی کرد؛

زنان و موعودگرایی؛ آسیب ها و بایسته ها/ تبیین نقش زنان در آخرالزمان

حجت الاسلام والمسلمین غلامی در ششمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی «واکاوی و مواجهه با شبهات و جریان های فکری و فرهنگی مهدویت» با موضوع «زنان و موعود گرایی آسیب ها و بایسته ها»، به بررسی موعود گرایی در ادیان مختلف و نقش زنان در آخرالزمان پرداخت.
موعودگرایی آسيب‌هاي آخرالزماني کتاب زن منتظر و منتظر پروری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ششمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی «واکاوی و مواجهه با شبهات و جریان های فکری و فرهنگی مهدویت» با موضوع «زنان و موعود گرایی آسیب ها و بایسته ها» عصر امروز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی غلامی در دفتر مرکزی بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

معاون مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه اظهار داشت: آسیب ها، مسائل، مشکلات و نقش زنان و خانواده در آخرالزمان بسیار مؤثر است و باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که بحث زنان و خانواده ارتباط زیادی با مباحث مهدویت و موعود گرایی دارد.

وی به تشریح مباحث کلی پرداخت و گفت: موعودگرایی و موعود امم، ترسیم سیمای زن در آخرالزمان، زن در سیمای عصر مدرن، آسیب شناسی حوزه زنان و آخرالزمان، بایسته های مواجهه فرهنگی و اجتماعی و نگاه ادیان دیگر به بحث مهدویت از مباحثی است که در این جلسه به آن ها پرداخته می شود.

موعودگرایی در ادیان جهان

نویسنده کتاب «زن منتظر و منتظر پروری» ابراز داشت: زنان در ادیان جایگاه اساسی دارند و حتی در برخی ادیان به عنوان خدا پرستش می شدند؛ بحث منجی و موعود جایگاه ویژه ای دارد و به اندازه ای که به بحث موعود پرداخته شده در مباحث دیگر بحث نشده است و بسیاری از ادیان، موعودهای موهوم خود را عرضه کرده و ادعای منجی گری کرده اند.

وی ادامه داد: در آیین هندو، «ویشنو» که خدا و خالق جهان آفرینش هندو است، 10 بار در صورت های مختلف بر روی زمین تنزل پیدا کرده و در وجاهت هایی خود را بروز داده و به عقیده آن ها آخرین تنزل ویشنو در حال رخ دادن است و انتظار او را می کشند.

کارشناس مهدویت و موعودگرایی خاطرنشان کرد: در تفکر هندوها شخصیتی به نام «کالکین» با اسبی سفید و شمشیر دو دم می آید تا جهان پر از شر و فساد را نجات دهد و جهان را به عصر زرین گذشته بازگرداند؛ در آیین هندو زنان یک نقش اصلی در برگزاری مراسم معبد دارند و بیشتر جمعیت حاضر در معابد هم از زنان هستند.

وی به موعود زرتشتیان اشاره کرد و گفت: در آیین زرتشت، شخصیت منجی آن ها به نام «سوشیانت» بوده که فردی دانا و گستراننده عدل معرفی شده است؛ در این آیین گفته شده که پیش از ظهور منجی، حرص، تنگدستی و ظلم فراگیر می شود و پس از آمدن سوشیانت غم و اندوه به شادی تبدیل می شود.

پژوهشگر مسائل زن و خانواده بیان داشت: زنان زرتشتی در مراسم های دینی، بیش از همه سهم اجرا می کنند و بسیاری از آیین های عبادی زرتشتیان را زنان رقم می زنند؛ نکته دیگر این است که در نگاه آخرالزمانی زرتشت به زنان، نگاهی تساوی گرا میان زنان و مردان است.

موعود آیین یهود ـ مسیح

وی با بیان این که در قوم یهودیت و مسیحیت هم این اندیشه وجود دارد که جهان مملو از انحطاط و ظلم می شود، گفت: «ماشیح» شخصیتی است که حاکم بر قوم یهود خواهد شد؛ این فرد جهان پر از ظلم و بی عدلی را به جهانی سراسر پاکی تبدیل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی افزود: در این آیین سخن از صلح همیشگی است؛ در کتاب مقدس آن ها آمده که حتی حیوانات وحشی بدون هر گونه وحشیگری در کنار حیوانات اهلی زندگی خواهند کرد.

وی به اندیشه آرمگدون در یهود اشاره کرد و تصریح کرد: ادعای این افراد این است که ارتشی با 400 میلیون نفر علیه ماشیح قیام می کنند که در این جنگ دو سوم جمعیت جهان به قتل می رسد و تا افسار اسب این منجی پر از خون می شود.

پیروی سیاست مداران آمریکا از اندیشه آرمگدون

معاون مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: بسیاری از سیاست مداران و دولتمردان آمریکا پیرو اندیشه آرمگدون هستند و به همین خاطر است که از پیشرفت صنعت هسته ای در ایران جلوگیری می کنند و پیش از آن هم فکر می کردند که شوروی قصد دارد علیه آمریکا و منجی یهود قیام کند.

وی با اشاره به نزاع دیرینه آیین مسیح و یهود، خاطرنشان کرد: مسیحیان تصور می کنند که یهودیان مکان زندگی حضرت مسیح(ع) را به پادشاهان روم گفته اند و سبب مرگ وی شده اند؛ اما امروز شاهد هستیم که روابط مسیحیان و یهودیان کاملا تغییر کرده است و حتی در کلیساهای مسیحیت، برای سفر ایرانیان مسیحی شده به اسرائیل بدون نیاز به پاسپورت تبلیغ می شود.

نویسنده کتاب «زن منتظر و منتظر پروری» اظهار داشت: در این چند دهه اخیر پاپ های مسیحیت سعی در بهبود روابط با یهود داشته اند؛ پاپ فرانسیس با سفرهایی که به انگلیس داشته است، رویکرد مسیح نسبت به یهود را به کلی عوض کرده است.

هلوکاست، منشأ بهبود روابط آیین یهود و مسیح

وی به هلوکاست اشاره کرد و گفت: منشأ تغییر نوع روابط میان مسیحیت و یهودیت، پس از واقعه هلوکاست رخ داد؛ 23 مؤسسه دولتی بر روی عقاید شیعه و ایرانیان به شکل تخصصی کار می کنند؛ 2 میلیارد و 500 میلیون دلار اخیرا به این مؤسسات بودجه اختصاص داده شده است؛ 600 عنوان کتاب تبشیری علیه ایرانیان و به تمام زبان های محلی ایرانی تولید محتوا شده است.

کارشناس مهدویت و موعودگرایی ابراز داشت: در کلیساهایی که بر روی ایرانیان کار می شود، بیشتر افراد آن ها زنان هستند و بیشترین مباحث هم درباره موعود است؛ در واقع در این کلیساها سعی می شود که حضرت مهدی(عج) را ناکارآمد تلقی کرده و از سوی دیگر مسیح را ناجی حقیقی و موفق معرفی کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه میلیون ها زن مسلمان و به ویژه از مذهب شیعه به مسیحیت تغییر کیش داده اند و مهمترین دلیل این امر، عدم تصویر سازی مناسب مسلمانان از موعود و منجی شیعیان بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی افزود: در آیین مسیحیت و یهودیت، کتاب هایی که برای زنان و کودکان تدوین می شود بسیار زیاد بوده و آن ها بر روی خانواده تأکید زیادی دارند؛ این در حالی است که فرهنگ غربی بنیان خانواده را متزلزل کرده است.

تشریح امکانات مسیحیت برای ترویج آیین مسیح

وی به تشریح امکانات و جمعیت یهودیت و مسیحیت پرداخت و گفت: تشکیلات واتیکان یک میلیارد و 200 میلیون پیرو، 2 هزار کارمند، 2 میلیون کشیش، 700 هزار راهب و 400 هزار راهبه دارد؛ 200 کالج و 982 دانشگاه، 113 هزار مؤسسه خیریه و 3 هزار مرکز آموزش دینی زیر نظر واتیکان در حال فعالیت اند؛ هم اکنون 182 کشور با واتیکان، روابط دیپلماتیک دارند.

کارشناس مهدویت و موعودگرایی بیان داشت: یکی از نقاط قوت مسیحیت، بهره گیری از ابزار تبلیغی است؛ در تصاویری نشان داده می شود که پاپ فرانسیس پای گناهکاران را شست و شو داده و پس از آن که به اصطلاح پاک شدند، پای آن ها را می بوسد؛ نوع رفتار پاپ فرانسیس بسیار تبلیغی و جوان پسندانه است.

وی به انتشار روزانه تصاویر افرادی که به آیین مسیحیت گرویده می شوند، اشاره و تصریح کرد: «غسل تعمید» مرز مسیحی شدن است و هر روز تصاویری از جوانان پسر و دختر ایرانی منتشر می شود که پس از انجام این غسل به دین مسیحیت تغییر دین داده اند.

خاطرات شنیدنی از سفر معاون مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه به ارمنستان

معاون مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه به بیان نکاتی از سفر خود به ارمنستان اشاره کرد و گفت: «ملکایت» فرقه ای است که به اعتقاد شیعه، مادر حضرت حجت(عج) از این فرقه بوده است؛ فرقه دیگری هم در مسیحیت به نام «مالاکان» وجود دارد؛ بنده با این دغدغه که شاید این دو فرقه به هم ارتباطی داشته باشند، به ارمنستان سفر کردم و با صحنه هایی مواجه شدم که بسیار متعجب شدم.

وی ادامه داد: فرقه ملکایت در محله های حلبی نشین ارمنستان ساکن شده اند و نکته بسیار جالب این است که زنان آن ها حجاب کامل داشته و مردان آن ها هم ریش دارند و این در حالی است که این افراد مسیحی هستند؛ نکته دیگر این است که این فرقه از مسیحیت به تثلیث(سه خدایی) اعتقاد ندارند، شراب و گوشت خوک نمی خورند و ماهواره و تلویزیون را هم حرام کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی افزود: ملکایت ها یک کتاب مقدس دینی دارند که در آن آمده، موعود ما زمانی می آید که موعود مسلمانان آمده باشد و پس از نبرد با کفر و استبداد در شرق و غرب، در نهایت همه در یک جا به نام اورشلیم جمع شده و تشکیل حکومت می دهند و موعود ما به موعود مسلمانان اقتدا می کند.

وی تصریح کرد: این برای بنده خیلی بهت آور بود که این گروه مسیحی چنین افکار و عقایدی دارند و در کشوری که پایتخت شراب جهان بوده و فساد کاملا برای آن ها عادی است، زندگی می کنند؛ موضوع حائز اهیمت دیگر این بود که ارمنستانی ها، ملکایت ها و مالاکان ها را به پاکدستی می شناسند.

نویسنده کتاب «زن منتظر و منتظر پروری» تأکید کرد: به نظر می رسد که دین داری واقعی را این افراد دارند که به خوبی بر عقاید خود پایبند هستند؛ وای بر ما که امام زمان(عج) به جای مسلمانان و شیعیان از این افراد سرباز گیری کند.

نقش زنان در آخرالزمان

کارشناس مهدویت و موعودگرایی اظهار داشت: سؤال و مبحث اصلی این است که در تصویر شیعیان از آخرالزمان، جایگاه زنان چگونه تعیین شده است؟

وی به بیان احادیثی از اهل بیت(ع) درباره آخرالزمان پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که در آخرالزمان امر به منکر می کنند و معروف به منکر تبدیل می شود؛ سپس حضرت در ادامه حدیث تأکید می کنند که بلکه بدتر از این می شود و به کلی جای معروف و منکر عوض می شود.

پژوهشگر مسائل زن و خانواده به مثالی درباره حدیث ذکر شده اشاره کرد و ابراز داشت: امروز وقتی به همجنس بازی اعتراض می شود، رگ گردن مدافعان آن ها باد می کند و می گویند که شما انسان نیستید که مخالف چنین حقوق انسانی هستید.

وی با بیان این که همجنس گرایی در مسیحیت هم نفوذ کرده است، گفت: اخیرا در مسیحیت هم جلساتی تشکیل شده و درخواست داشته اند که مسیحیت باید همجنس گرایی را قبول کند؛ ابتدا زیر بار این امر نمی رفتند اما اخیرا به همجنس گراها اجازه داده شده که در کلیساها حضور پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی بیان داشت: معضل دیگر جامعه های کنونی زنا است؛ متأسفانه این مفسده بسیار زیاد شده و 60 تا 70 درصد افراد و خانواده هایی که به آن ها مشاوره می دهم، به این معضل مبتلا هستند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در احادیثی درباره آخرالزمان می فرمایند که خدا لعنت کند زن و مردی که یکدیگر را به شکل هم در می آورند؛ آن ها جرأت بر گناه پیدا می کنند و برخی مردان از فساد زنان درآمد کسب می کنند؛ پوشش و حیا در زنان از بین می رود که لعنت خدا بر آنان باد؛ برخی مردان از فساد زنان خود ارتزاق می کنند.

معاون مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه بیان داشت: متأسفانه بسیاری از این نشانه ها و مفاسد در کشورهای اسلامی و ایران هم بروز کرده است؛ امام باقر(ع) می فرمایند که در آخرالزمان مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا می کنند(همجنس گرایی).

وی با بیان این که در آخرالزمان زنان به زنا فخر می فروشند، ادامه داد: از دیگر نشانه های آخرالزمان این است که زن کمک می کند که همسرش را به نکاح مرد دیگری در آورد؛ زنان مخارج خود را از طریق فساد اخلاقی و جنسی کسب می کنند و بیشتر افراد دیگر به مسائل دینی هیچ اهمیتی نمی دهند.

کم شدن حساسیت نسبت به مسائل فرهنگی، مقدمه تغییر فرهنگ

کارشناس مسائل مهدویت و موعودگرایی تأکید کرد: یکی از راه های تغییر فرهنگ جامعه، کم شدن حساسیت افرادت نسبت به مسائل اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ نمونه این مسأله در شهر قم بارها دیده شده که افرادی از شهرهای دیگر با پوشش های غیر متعارف به قم می آیند و در مجامع عمومی حضور پیدا می کنند.

وی نقد مبانی، نقد آموزه ها و نقد پیامدها را مهمترین عوامل جلوگیری از تغییر دین افراد عنوان کرد و گفت: یک نقد اساسی که غرب وارد است، حیوان دیدن بشریت است؛ در کشورهای غربی مسابقاتی برگزار می کنند که ببینند چه کسی می تواند خودش را بیشتر شبیه به سگش کند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی اظهار داشت: در مدارس دخترانه به طور معمول دو تا سه نفر از هر مدرسه به کیش مسیحیت گرایش پیدا کرده اند و این آمار در حال افزایش است؛ بهترین راه جلوگیری از این اتفاق، نقد پیامدهای گرایش به این آیین است.

نقش زنان در فرهنگ غرب

وی با بیان این که بیشترین پاکبانان و مأموران شهرداری در کشورهای غربی زنان هستند، گفت: زنان در سطوح مدیریتی راه پیدا نکرده اند و ابزار ارزانی برای امور اجتماعی شده و به خدمت کارفرما در می آیند.

معاون مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه ادامه داد: در برزیل بیشتر قصاب ها زن هستند و در واقع زنان هستند که گاوها را می کشند و خون بر سر و صورت آن ها پاشیده می شود؛ غرب لطافت روحیه زنان را از بین برده است.

وی با تأکید بر این مطلب که باید عاقبت نقش زن برای زنان و دختران جامعه تبیین شود، ابراز داشت: اگر زنان بدانند که نتیجه آن هدف آرمانی که دارند، همین سیستمی است که در غرب وجود دارد، هیچ گاه به طرف غرب و مسیحیت گرایش پیدا نمی کنند؛ نتیجه این سیستم فمینستی غربی اضمحلال کانون خانواده و 25 نوع همباشی جایگزین است.

وظایف منتظران در آخرالزمان

نویسنده کتاب «زن منتظر و منتظر پروری» بیان داشت: امام صادق(ع) می فرمایند که اگر بعد از من اهل ریب و بدعت را دیدید از آن ها بیزاری بجویید، به آنان ناسزا گفته و از آنان بدگویی کنید، به آن ها طعنه بزنید و آنان را با بحث های مستدل خفه و وامانده سازید تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آن ها بر حذر شوند و از بدعت های آنان نیاموزند.

استراتژی های مواجهه با فرهنگ های بیگانه

وی با بیان این که بسیاری از مشکلات از مجالس و مجامع زنان به وجود می آید، گفت: نخستین کار ایستادگی در برابر خرافات است و در جوامع زنانه ظرفیت های فراوانی وجود دارد که می توان با بهره گیری از آن ها، جلوی این موارد را گرفت؛ با قاطعیت عرض می کنم که خرافات و بدعت ها دمار از زندگی زنان جامعه ایران در آورده است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی تأکید کرد: زنان باید ابتدا خودشان را درست کنند و بعد به یک الگو تبدیل شوند؛ البته این اصلا کافی نیست و در عین حال که خودمان را درست می کنیم، به جامعه هم باید توجه داشته باشیم چرا که که جامعه ناسالم بسیار خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: بدون اصلاح اجتماعی، اصلاح فردی رخ نمی دهد و از طرف دیگر یک فرد ناصالح نمی تواند جامعه صالحی تربیت کند؛ از سوی دیگر در گستره عمومی باید مباحث دینی و به ویژه انتظار به گوش افراد در سطح جامعه خرده باشد.

معاون مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه افزود: زمانی که می خواهیم در سطح اجتماعی کار کنیم باید به شکل هدفمند سرمایه گذاری کنیم و مخاطبان ویژه و خاص را برای یاری حضرت جمع کنیم و برای آن ها هزینه های ویژه در نظر گرفته شود.

وی ابراز داشت: یک نکته اساسی وجود دارد و آن هویت گرفتن افراد از الگوها است؛ در واقع وقتی یک فرد چادر به سر می کند، هویت خود را به اطرافیان معرفی کرده است؛ اگر افراد بتوانند که جمع های خصوصی تشکیل دهند و برای خود هویت خاصی مشخص کنند، در این جامعه بسیار اثرگذار می شوند.

پژوهشگر مسائل زن و خانواده گفت: سرمایه گذاری باید نسبت 70 به 30 باشد، یعنی 70 درصد این سرمایه گذاری باید در جمع خصوصی خرج شده و 30 درصد آن در سطح جامعه هزینه شود؛ از سوی دیگر انگیزه افراد باید سربازی برای حضرت حجت(عج) باشد و با این روحیه ترس از آفت ها بسیار کمتر می شود.

وی در پایان تأکید کرد: لباس و علم خیلی مهم نیست و انگیزه و نیت مهم است؛ عقل نظری و عقل عملی با هم متفاوت است و برای کار کردن نیاز به تقویت عقل نظری در بالاترین سطح نیست؛ در واقع منظور این است که اگر کسی این جهاد را شروع کند خدای متعال او را در این راه کمک می کند./840/503/ب2

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ققنوس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
با سلام و احترام
این مطلب رو خط به خط خوندم
بسیار عالی بود.
فقط یه نکته رو متوجه نشدم آنجا که فرمودند:
وی با بیان این که در آخرالزمان زنان به زنا فخر می فروشند، ادامه داد: از دیگر نشانه های آخرالزمان این است که زن کمک می کند که همسرش را به نکاح مرد دیگری در آورد»
اگه متوجه انی مطلبم می شدم خیلی خوب بود.

ان شاء الله که استاد گرانقدر جناب آقای غلامی از سربازان واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشند.
موفق باشید
ملتمس دعای خیر
التماس دعا
1
0