۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۴۶۰۸۳۱
معاون تهذیب حوزه علمیه قم:

معارف نورانی اهل‌بیت میزان سنجش ایمان است

حجت‌الاسلام همتیان بهترین معیار سنجش میزان معرفت مؤمن نسبت به دین مبین اسلام را روایات اهل‌بیت(ع) دانست و گفت: مؤمن با مراجعه به روایات درمی‌یابد که در چه مرحله‌ای از شناخت نسبت به معارف نورانی قرآن و عترت قرار دارد.
حجت الاسلام محمد همتیان معاون تهذیب حوزه علمیه قم 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد همتیان امروز در جلسه عمومی اخلاق مدرسه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) قم معرفت نسبت به اهل‌بیت(ع) را شالوده سیر طلبگی دانست و گفت: مؤمن برای درک مباحث معرفتی در ابتدا باید نسبت به علم و معرفت احساس نیاز پیدا کند، چرا که احساس نیاز سرچشمه همه علوم معرفتی است.

معاون تهذیب حوزه علمیه قم با اشاره به بخشی از آیه 23 سوره شوری «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» و بخشی از آیه 47 سوره سبا «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ»، اظهار داشت: بر اساس این آیات محبت نسبت به اهل‌بیت(ع) نیاز جامعه بشری است؛ بنابراین صلاح و نفع جامعه وابسته به این محبت است.

وی ادامه داد: امام محمد باقر(ع) می‌فرمایند «شیعه علی(ع) آنان هستند که در راه ولایت ما به هم بخشش دارند، به خاطر دوستی ما یکدیگر را دوست دارند، و برای احیای امر ما از هم دیدن می‌کنند» بر این اساس هر مؤمن نسبت به اهل‌بیت(ع) سه وظیفه دارد که عبارتند از معرفت، محبت و ولایت؛ بنابراین در ابتدا باید حقوق و معارف نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام را بشناسیم، سپس به‌ واسطه شناخت دوستدار ایشان باشیم و در نهایت ولایت ایشان را به‌ صورت کامل بپذیریم.

حجت‌الاسلام همتیان با بیان اینکه روایات اهل‌بیت(ع) بهترین معیار سنجش میزان معرفت مؤمن نسبت به دین و شعائر اسلامی است، بیان داشت: مؤمن با مراجعه به روایات در می‌یابد که در چه مرحله‌ای از شناخت نسبت به معارف نورانی قرآن و عترت قرار دارد؛ بر این اساس هر مؤمنی که ادعای شیعه بودن را دارد باید با روایات مأنوس شود تا میزان معرفت و ایمان خود را همیشه مورد محاسبه قرار دهد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در بخشی از خطبه 87 نهج‌البلاغه در توصیف منزلت اهل‌بیت(ع) می‌فرماید «آنان زمامداران حق، و نشانه‏ هاى دين، و زبان هاى صدق هستند، پس آنان را به بهترين منازل قرآن كه قلب است فرود آوريد و همانند ورود شتران تشنه بر چشمه آب بر ايشان وارد شويد» بر این اساس همه مؤمنان باید باکمال شوق به سمت اهل‌بیت(ع) روانه شده تا اسباب هدایت برایشان از سوی ایشان فراهم شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه اگر مؤمن نسبت به امام زمان(عج) معرفت حقیقی پیدا کند دیگر گمراه نخواهد شد، گفت: مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی هنگامی‌که تصمیم گرفت برای تحصیل به حوزه برود با مخالفت‌های شدید پدرش مواجه شد، اما درنهایت با پافشاری ایشان پدرشان با نارضایتی اجازه داد سید ابوالحسن به حوزه علمیه رفته و تحصیل کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تمسک به اهل‌بیت(ع) سبب گشایش همه مشکلات می‌شود، ادامه داد: روزی پدرشان برای دیدن فرزند خود تصمیم گرفت به حوزه او برود سید ابوالحسن هنگامی‌ که باخبر شد به‌ طرف قبله می‌ایستد و امام زمان(عج) را مورد خطاب قرار می‌دهد و باکمال فروتنی گفت «آقا عنایتی کنید تا نگویند شما آقا ندارید».

وی افزود: چندی بعد فردی ناشناس در مدرسه را می‌زند وقتی خادم مدرسه در را باز می‌کند جوان خوش‌سیمایی را دید که از او سراغ سید ابوالحسن را گرفت، در این حال خادم مدرسه سید ابوالحسن را به کنار درب حوزه فراخواند، سید ابوالحسن  با سیدی خوش‌سیما رو به رو شد که به او پنج قِران داد و گفت «شمعی نیز در طاقچه حجره است آن را بردار و روشن کن تا نگویند شما آقا ندارید».

حجت‌الاسلام همتیان با اشاره به معرفت آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی نسبت به امام زمان(عج)، اظهار داشت: تنها امری که سبب شد سید ابوالحسن این‌چنین ایمان محکم و شناختی عمیق نسبت به معارف نورانی دین مبین اسلام پیدا کند، این بود که ایشان باور کرده بود به اهل‌بیت(ع) نیاز دارد.

معاون تهذیب حوزه علمیه قم در پایان به تشریح اهمیت معرفت نسبت به اهل‌بیت(ع) در همه اعمال طلاب پرداخت و گفت: هر طلبه باید در وجود خود این مهم را حس کند که فقط با شناخت معارف نورانی اهل‌بیت(ع) می‌تواند به راه سعادت رهسپار شده و برای دین مبین اسلام مفید واقع شود.

گفتنی است، جلسه عمومی اخلاق مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) در سالن اجتماعات و با حضور مدیریت و اساتید این مدرسه برگزار شد./841/202/ب2

ارسال نظرات