۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۴۶۱۱۷۲

آغاز به کار دومین کنفرانس بین المللی قدس در موریتانی

دومین کنفرانس بین المللی قدس با شعار "تجدید میثاق آفریقا با بیت المقدس" شامگاه دیروز جمعه در پایتخت موریتانی آغاز به کار کرد.
کنفرانس بین المللی قدس

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز حمایت از ملت فلسطین دومین کنفرانس بین المللی قدس در موریتانی را برگزار کرد و به مدت 3 روز ادامه خواهد داشت.

محمد محمود ولد امات رییس هیات مدیره مرکز حمایت از ملت فلسطین "رباط" با ایراد نطقی در این مراسم، بر اهمیت این کنفرانس در حمایت از فلسطینیان تاکید کرد.

از سوی دیگر، مسوول مناسبات خارجی جنبش مقاومت اسلامی حماس ضمن تمجید از حمایت های محمد ولد عبدالعزیز رییس جمهور موریتانی از مساله فلسطین، گفت که از عبدالعزیز به خاطر قطع روابط با رژیم صهیونیستی و بستن سفارت این رژیم تقدیر و تشکر می کند.

اسامه حمدان ابراز امیدواری کرد: آن دسته از کشورهای آفریقایی که با اسرائیل رابطه دارند در این زمینه از موریتانی الگو برداری کنند.  

وی ضمن تقدیر و تشکر از ملت موریتانی به خاطر حمایت های بی وقفه اش از آرمان فلسطین، خاطرنشان ساخت:«حامیان و مدافعان فلسطین انسان هایی هستند که با خداوند رابطه ای قوی دارند و خودشان را وقف فلسطین کرده اند و از هیچ قدرتی باکی ندارند.»

وی تصریح کرد که نیروهای گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس در جریان حملات موشکی شان به مواضع دشمن صهیونیستی بر این باور بودند که در عرصه مبارزه و مقاومت تنها نیستند و امت های اسلامی و عربی از جمله ملت موریتانی از آنان حمایت می کنند.

وی خاطرنشان ساخت که رزمندگان قسام در حین تشدید حملات هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه با خود می گفتند:« امت به ما امید بسته است و ما را با دعای خویش مورد حمایت و پشتیبانی قرار می دهد، بنابراین هرگز سنگرهایمان را رها نخواهیم کرد.»

حمدان یادآور شد که برخی ها این پرسش را مطرح می کنند که اگر صهیونیست ها به باریکه غزه حمله کنند چه اتفاقی می افتد، بنده در پاسخ به آنان می گویم که دشمن صهیونیستی در صورت ارتکاب چنین کار احمقانه انه بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد، ما فقط به بقای نوار غزه فکر نمی کنیم، ما خواستار آزاد سازی مسجد الاقصی و کل سرزمین فلسطین هستیم.

از سوی دیگر، مهمانی از فلسطین با ایراد سخنرانی در این کنفرانس اعلام کرد که مساله فلسطین به لحاظ بعد اسلامی به تمامی مسلمانان تعلق دارد و به لحاظ بعد انسانی مساله تمامی بشریت به شمار می رود.

امل خلیفه افزود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بی وقفه تلاش می کند برای خود در قاره آفریقا یک جای پا باز کند و پروژه شوم صهیونیستی را در آن رواج دهد.

به نوشته مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یک اندیشمند برجسته موریتانی با ایراد سخنرانی در این کنفرانس گفت که ما در فلسطین 4 مساله عمده داریم، نخست آزاد سازی مقدسات اسلامی و در راس آنها مسجد مبارک الاقصی و بیت المقدس است و دوم مساله آزاد سازی سرزمین فلسطین است، زیرا فلسطین یک سرزمین مقدس است و هرگز نمی توان از یک وجب آن چشم پوشی کرد.

شیخ محمد حسن ولد الددو تاکید کرد که سومین مساله آوارگان فلسطینی است که به ناحق از سرزمین شان آواره و در به در شده اند و باید به آن برگردند.

وی خاطرنشان ساخت که مساله چهارم اسرای فلسطینی است که یک مساله مقدس به شمار می رود، اسرای فلسطینی آماج وحشیانه ترین جنایات دشمن صهیونیستی قرار گرفته اند، آنان از کانون گرم خانواده هایشان محروم هستند و همواره در آرزوی آزادی از زندان های اسرائیلی و بازگشت به آغوش خانواده هایشان می باشند.

این چهره دینی موریتانی در پایان یادآور شد که مساله فلسطین موجب وحدت و یکپارچگی تمامی قشرهای ملت موریتانی شده است و  این وحدت روز به روز تقویت می گردد.

لازم به ذکر است که در این کنفرانس هیات هایی از سنگال، مالی، ساحل عاج، بورکینا فاسو، توگو، بنین، گینه بیسائو، گنیا، نیجریه، کامرون، گامبیا حضور دارند. این کنفرانس با هدف تقویت پیوند مساله فلسطین با ملت های قاره آفریقا صورت گرفت. سخنرانان در آن تاکید کردند که این کنفرانس واکنشی عملی به سفر بنیامین نتانیاهو به برخی کشورهای آفریقایی و تلاش وی برای نفوذ به این قاره به شمار می رود./982/ب102/د

ارسال نظرات