۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۴۶۱۳۰۷
استاد حوزه علمیه:

عصاره تعلیمات اسلام حسن خلق است

حجت الاسلام میرباقری گفت: عصاره تعلیمات اسلام و نیز سرلوحه نامه عمل انسان ایمان و حسن خلق است.
اخلاق

به گزارش خبرگزاری رسا از مشهد، حجت الاسلام سید ابراهیم میرباقری در سلسله جلسات سخنرانی و بیان معارف حسینی که در شبستان روضه حرم مطهر رضوی برگزار شد به تبیین موضوع اخلاق زندگی و عاقبت بخیری پرداخت و عنوان کرد: احسان و نیکوکاری از مهم‌ترین مولفه های فرهنگ اهل بیت (ع) به شمار می رود و سیره ائمه هدی(ع) در این مقولات می تواند بهترین الگو برای آحاد جامعه اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه حضرت امام صادق(ع) درباره عاقبت بخیری و در مسیر خدا زندگی کردن سفارشات فراوانی کرده اند، عنوان کرد: ایشان می فرمایند «اگر می خواهید کارهایتان به نیکی انجام گیرد و پایان عمر و زندگی‌تان خیر باشد، تا هنگام مرگ، حق خدا را رعایت کنید».

حجت الاسلام میرباقری افزود: نعمت های خداوند را در راه معصیت خرج نکردن، نیکی کردن به اقوام و دوستان، محبت و اطاعت از خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از دیگر راه های عاقبت بخیری است.

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: یکی از رموز ماندگاری دین مبین اسلام این است كه بشر را به سمتی هدایت می کند که مطلوب عقل سلیم است. از جمله سجاياي اخلاقي مورد تایید عقل، احسان و نيکي به مردم است و خداوند در قرآن کريم به طور مکرر از آن سخن گفته است.

وی ادامه داد: از سفارشات دیگر حضرت امام صادق (ع) توصیه به نیکی و احسان در زندگی است. حتی در اسلام احسان به حیوانات نیز سفارش شده که نشان دهنده توجه ائمه اطهار (ع) به همه وجوه و جزئیات حیات بشری است.

این خطیب برجسته در ادامه به اهمیت خوش اخلاقی در دین اسلام اشاره و ابراز کرد: دین اسلام همواره پیروان خود را به حسن خلق، نرم‌خویی و ملائمت در گفتار و رفتار فراخوانده و از درشتی و تندخویی بازداشته است. زیرا این آموزه یکی از مهم‌ترین عوامل قدرت، موفقیت و پیروزی انسان در زندگی است.

وی اضافه کرد: خوش خلقی، عامل موفقیت پیامبران الهی به ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) در جذب قلوب انسان‌ها و گسترش دین اسلام بوده است. از آن روی خدای مهربان، پیامبران و سفیران خود را از میان انسان‌های مهربان و خوش اخلاق برگزیده تا بهتر و آسان‌تر در قلب‌ها نفوذ کنند و انسانها را به سوی معرفت الهی رهنمون باشند.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این نکته که  باید همواره از خداوند متعال بخواهیم عنایتش را به ما عطا کند و دستمان را بگیرد، افزود: از خداوند متعال علم طلب کنیم که درست زندگی کردن، علم اقتصاد و معیشت و روش صحیح زندگی را فرابگیریم و حیاتی با برکت داشته باشیم.

وی در پایان با انتقاد از برخی رفتارهای غلط و سبک زندگی غربی که متاسفانه در جامعه ما رسوخ پیدا کرده است، بیان کرد: امروزه اسراف و تبذیر بلای زندگی مردم کشور ما شده است. در مجالس مختلف اسراف می شود و این کار صحیحی نیست./202/930/ب1

ارسال نظرات