۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۶۱۴۸۹
استاد دانشگاه:

آموزش و پرورش با بسترسازی بنیادین کتابخوانی را در جامعه تقویت کند

مدرس دانشگاه آموزش و پرورش را بزرگترین مجموعه آموزشی کشور دانست و گفت: این نهاد می تواند با بسترسازی بنیادین و برنامه ریزی دقیق و بلند مدت، علاقه به کتاب و کتابخوانی را در بین نسل جوان و نوجوان تقویت کند.
کتابخوانی

حجت الاسلام محمد صحرانشین استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است گفت: پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود

وی افزود: پیشرفت فرهنگ در هر جامعه بستگی تنگاتنگی به میزان مطالعه فردی و برخورد مناسب افراد آن جامعه با کتاب و کتابخوانی دارد توجه به کتاب و توسعه و تعدد کتابخانه ها، سهل الوصول کردن کتاب ها در کتابخانه ها، ایجاد جاذبه در افراد جامعه به خصوص نسل جوان و نوجوان از راه های کمک به پیشرفت جامعه است.

مدرس دانشگاه، از آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین مجموعه آموزشی کشور یاد و تصریح کرد: این نهاد می تواند با بسترسازی بنیادین و برنامه ریزی دقیق و بلند مدت، علاقه به کتاب و کتابخوانی را در بین نسل جوان و نوجوان تقویت کند.

وی اضافه کرد: اگر در برنامه آموزشی کشورهای پیشرفته تأمل کنیم متوجه می شویم که فرهنگ سازی برای مطالعه را از آموزش و پرورش آغاز می کنند.

حجت الاسلام صحرانشین تصریح کرد: مطمئن باشیم که اگر زمینه ترویج فرهنگ کتاب خوانی را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم، دیری نمی پاید که جامعه ای کتابخوان و توسعه یافته خواهیم داشت و ثمره آن پیشرفت همه جانبه کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: بدون شک پدر و مادر نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتاب خوانی در خانواده دارند و آنان برای این که حس کتاب خوانی را در فرزندانشان تقویت نمایند، می توانند از کتاب به عنوان اهرمی برای تشویق استفاده کنند.

استاد دانشگاه گفت: شخصیت و هویت کودک در قدم اول در خانواده شکل می گیرد به طور طبیعی والدین علاقه مند به کتاب فرزندانی دوستدار مطالعه خواهند داشت و میزان مطالعه و گرایش به کتابخوانی در آنان نسبت به خانواده هایی که تمایلی به کتاب و مطالعه ندارند بسیار بیشتر است.

حجت الاسلام صحرانشین با تاکید بر اینکه کتاب و کتاب خوانی و میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخص‌ های توسعه به شمار می‌ رود ابراز داشت: طبق بررسی‌ های به عمل آمده، مطالعه و کتاب خوانی وضعیت مطلوبی در ایران ندارد و عمدتا مردم ایران از خرید و یا مطالعه کتاب گریزانند و اقدامات لازم و جدی جهت ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: برای رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر لازم جهت ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه، نهادهای مختلف در پنج بخش، شامل خانواده، مدارس و نظام آموزشی، کتابداران و کتابخانه‌ ها، دولت و رسانه‌ های گروهی و ناشران و کتاب فروشی‌ ها، باید با رفع مشکلات موجود، هم سو و هم هدف، به سمت مشخصی حرکت کنند./302/851/ب1

ارسال نظرات