۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۶۱۶۹۸
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری:

شکرگزاری مهم‌ترین عبادت انسان است

استاد اخلاق با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عبادت انسان شکرگزاری به درگاه خدا است، گفت: شیطان تلاش می‌کند راه خدا را ببندد تا کسی شکرگزار خدا نباشد، به همین منظور ائمه با همه سختی‌ها در این دنیا آمدند تا راه خدا را باز کنند، زیرا شکرگزاری معنای زندگی انسان را عوض می‌کند.
حجت الاسلام میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری استاد اخلاق صبح امروز به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر که در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عبادات انسان شکرگزاری به درگاه خدا است، اظهار داشت: شکرگزاری در عرض بقیه عبادت‌ها نیست و عبادتی است که تمام زندگی انسان را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد و معنای زندگی انسان را عوض می‌کند.

وی ادامه داد: اولین گام در شکرگزاری این است که انسان توجه به نعمت‌های خداوند کند، اگر انسان غافل از نعمت‌های خدا باشد شکرگزاری برای آن حاصل نمی‌شود، برخی فکر می‌کنند سلامتی، امکانات زندگی، کار خوب و... به شکل طبیعی به آنها داده شده است.

استاد اخلاق با بیان اینکه انسان با دیدن امکاناتی که خدا داده است باید موانعی را از میان راه بردارد، خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر کسی این کار را انجام ندهد و موانع را کنار نزند ابتدا صفت اوجب در انسان به وجود می‌آید به این معنا که منیت در راه خدا را دائما تکرار می‌کند و تصور دارد که خودش تمامی نعمت‌ها را به دست آورده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تأکید کرد: عمل خود را برای خدا خالص کنید، اولیای خدا همه عمرشان را در راه خدا خدمت کردند اما به دنبال این بودند که ببینند این همه خدمت چه قیمتی به درگاه خدا دارد، هیچ انسانی نمی‌تواند بندگی خدا را کامل کند.

وی یادآور شد: مانع دوم بر سر راه انسان این است که انسان اسیر اسباب شود، به این معنا که انسان بگوید محبت پدر و مادر عامل موفقیت هستند و خدا نقشی ندارد، این موضوع درست است اما در ورای این موفقیت لطف خدا است، اگر کسی نخواهد قدرت خدا را بفهمد تمام امکانات دنیا برای نفهمیدن او آماده است.

استاد اخلاق با اشاره به اینکه انسان نباید نعمت‌های خدا را به غیر منصوب کند، تصریح کرد: کسانی که معتقدند خورشید خودش طلوع می‌کند و نور دارد، در اصل دچار شرک شده‌اند، از این نمونه‌ها زیاد است که انسان نعمتی را از جانب خدا نمی‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: اگر کسی از این سه گام را عبور کند تمام نعمت‌ها را به سرچشمه اصلی آن نسبت می‌دهد، در این حالت دست قدرت الهی را در ورای نعمت‌ها می‌بیند، هر کسی دست خدا را ببیند متوجه می‌شود که خدا چقدر با محبت و بی‌منت نعمت‌هایش را به او می‌دهد، در همین شرایط انسان باید شکرگزار خدا باشد.

وی ابراز داشت: انسان باید برنامه و طرح خدا بر روی زمین را بفهمد، به این معنا که هر کسی نمی‌تواند از امکاناتی که خدا به او داده است در جهت نادرست استفاده کند، هر کسی برنامه خدا را بفهمد امکانات روی زمین او را مشغول نمی‌کند، در اصل آنچه در زمین برای انسان رخ می‌دهد با یک تدبیر صورت می‌گیرد.

استاد اخلاق با بیان اینکه آنچه برای انسان رخ می‌دهد با وجود اختیار انسان با یک تدبیر بوده است، تصریح کرد: انسان در این شرایط که اتفاقاتی برای او رخ می‌‌دهد اگر برنامه الهی را بفهمند مشکلی نخواهد داشت و خوشحال است چون تدبیر حکیمانه خدا را دیده است و خودش را با برنامه خدا همراه می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری عنوان کرد: نعمتی که انسان برای خود می‌داند و به کسی نمی‌دهد یعنی اسیر شیطان شده است، اما در مقابل کسانی که نعمت را از جانب خدا می‌دانند آن نعمت را رشد می‌دهند، انسان باید به درجه‌ای برسد که همه نعمت‌ها را از جانب خدا بداند.

وی تأکید کرد: نعمت‌هایی که راه را برای رسیدن به خدا باز می‌کند انسان و نعمت را پرورش می‌دهد، اگر کسی با ارائه این امکانات و دادن قوه اختیار شکرگزار آن نباشد کافر است، خداوند ائمه را فرستاد تا راه را به انسان نشان دهند تا انسان به بی‌راه نرود و همیشه شکرگزار باشد.

استاد اخلاق با بیان اینکه اگر انسان متوجه امام نباشد تمام نعمت‌ها تلف می‌شود، اظهار کرد: هر کسی با امام همراه شود وارد مسیر درست می‌شود، در اصل همه باید خودشان را به امام برسانند، در این شرایط خدا انسان را وارد وادی رحمت ولایت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان گفت: هر کسی در مسیر ولایت امام حرکت کند شاکر است، شاکرین به صفت ابرار می‌رسند، ائمه با همه سختی‌ها در این دنیا آمدند تا راه خدا را باز کنند و در مقابل شیطان تلاش می‌کند راه خدا را ببندد تا کسی شکرگزار خدا نباشد./816/201/ب2

ارسال نظرات