۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۴۶۱۸۰۶
مدیرکل امور کتابخانه‌های کانون مساجد کشور:

قدیمی‌ترین كتابخانه‌ها مربوط به مساجد است

هاشمی با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین كتابخانه‌ها مربوط به مساجد است، گفت: دولت در شكل‌گیری این كتابخانه‌ها هیچ نقشی نداشته و صرفا وظیفه حمایتی را برعهده دارند، این كتابخانه‌ها كاملا مردمی تأسیس و اداره می‌شود.
هاشمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سید ابوالفضل هاشمی، مدیر کل امور کتابخانه‌های کانون مساجد کشور بعدازظهر امروز در نشست هفته کتاب و کتاب‌خوانی که در مجتمع نور برگزار شد با اشاره به اینکه در هفته كتاب افتتاحیه نمایشگاه كتاب را داریم و امید است این نمایشگاه دائمی شود، اظهار داشت: یكی از گسترده‌ترین، مردمی‌ترین و قدیمی‌ترین كتابخانه‌ها مربوط به مساجد است.

وی ادامه داد: دولت در شكل‌گیری این كتابخانه‌ها هیچ نقشی را ندارند و صرفا وظیفه حمایتی را برعهده دارد، این كتابخانه‌ها كاملا مردمی تأسیس و اداره می‌شود.

مدیرکل امور کتابخانه‌های کانون مساجد کشور با بیان اینکه ساختار اجتماعی ما به گونه‌ای است كه هدف آنها ارائه خدمات به طور عمومی است، خاطرنشان کرد: وقتی نام كتابخانه مسجد برده می‌شود در زهن همه مكانی كوچک با كتاب‌های مذهبی تصویر می‌شود در حالی که این تفکر نادرست است، زیرا این كتاب‌خانه‌ها عمومی و دارای کتاب‌هایی با عناوین استاندارد هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه براساس معیارهای كتابداری به کتابخانه مساجد كتاب ارسال می‌شود، تصریح کرد: ما بیشتر به سمت مناطق محروم رفته‌ایم، زیرا ایجاد كتابخانه در روستاها راحت‌تر و کم هزینه‌تر است، ما در حال حاضر ٥٤٠٤هزار كتابخانه روستایی داریم.

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های کانون مساجد در هفته كتاب، تأکید کرد: این برنامه‌ها شامل ارسال ١٨٠٠٠٠هزار کتاب به مساجد استان‌ها را داریم، سپس ارسال تجهیزات كتابخانه‌ای، تجلیل از فعالان كتاب‌داری، آموزش كتاب‌داری، برپایی ١٣٠ نمایشگاه كتاب، برگزاری دو مسابقه كتاب كه یكی در كرمانشاه و یكی در خراسان جنوبی، بازدید مسئولین از كتابخانه‌ها، بازدید از علما هر استان، پرداخت رسانه‌ای به كتاب‌خانه‌ها ،اعطای مجوز به كتابخانه‌ها، ارائه نرم افزار كتابخانه با دانلود رایگان برای عموم می‌شود.

مدیر کل امور کتابخانه‌های کانون مساجد کشور یادآور شد: در برنامه مروجین كتاب كه ارشاد برگزار می‌كند نیز حضور خواهیم داشت، امسال نیز روستاهای دوستدار كتاب را در نظر گرفته و ١٠ روستا برتر انتخاب می‌شوند، نباید فراموش کرد بیشتر كتابخانه‌ها در روستاها وابسته به مساجد هستند.

هاشمی با اشاره به آمار کتابخانه در تهران افزود: در استان تهران ١٦٣٠ كتابخانه داریم که٤٢٠ کتابخانه مخزن‌دار و١٢١٠ كتابخانه باز است، همچنین ١١٠٢ كتابدار در مساجد به صورت افتخاری مشغول هستند، در همین راستا ١٦٣ هزار و 135 نفر عضو ثابت در كتابخانه استان تهران هستند و حدود 2 هزار و هشت میلیون عنوان كتاب در آن موجود است.

وی در پایان گفت: كتابخانه تهران بیشتر در مناطق شهری بوده و ١٤ درصد آن روستایی است، در خود شهر تهران ٢٠١ كتابخانه مخزن‌دار و ٤٢٦ كتابخانه باز وجود دارد و تنها در یک روستا كتابخانه برپا است./816/202/ب2

ارسال نظرات