۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۶۱۹۱۰
ظریف در مراسم رونمایی از اسناد محرمانه دوره قاجار و پهلوی:

اسناد محرمانه تا شهریور ۱۳۲۰، ۲۰ درصد آرشیو دیپلماسی تاریخی را تشکیل می‌دهد

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه وزارت خارجه امروز ۷۰ هزار سند محرمانه تا شهریور ۱۳۲۰ را رونمایی می کند گفت: این گنجینه ۲۰ درصد آرشیو دیپلماسی تاریخی ایران را تشکیل می‌دهد.
ظریف

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری  رسا به نقل از شبستان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم رونمایی از اسناد محرمانه تاریخی دوره قاجار و پهلوی گفت: بخش مهمی از این اسناد طبقه بندی شده است و این گنجینه 20 درصد از آرشیو تاریخ دیپلماسی کشور را تشکیل می‌دهد.

 ظریف با یادآوری اینکه همراه با گشایش اولین سفارتخانه های ایرانی در خارج از کشور مرموزات وزارت خارجه نیز به وجود آمد تا ارتباطات طبقه بندی این وزارتخانه را مدیریت کند افزود: این اداره تا به امروز فعال بوده و از ابزار و امکانات به روز نیز بهره مند شده است.

 وزیر امور خارجه کشورمان با اظهار اینکه در سال 63 ماده واحده ای توسط مجلس درخصوص انتشار اسناد طبقه بندی وزارت خارجه به تصویب رسید و در سال 65 نیز هیئت وزیران این انتشار را بلامانع دانست گفت: طبق این قانون اسناد کشف تاریخی با قدمت بالاتر از سی سال و اسناد طبقه بندی شده با قدمت بیش از 40 سال زیر نظر شورای عالی نظارت بر اسناد با مسئولیت وزارت خارجه انتشار می یابد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با یادآوری این نکته که مشکلات بعد از جنگ وقفه ای 20 ساله در اجرای این قانون ایجاد کرد اظهار کرد: بر همین اساس امروز امکان انتشار 70 هزار سند تاریخی تا شهریور 1320 ایجاد شده و اسناد کشف محرمانه تا شهریور 1350 نیز منتشر خواهد شد.

 وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: این اسناد به کمک می کند تا حافظه تاریخی را به یاد آوریم برای زندگی امروز استفاده کنیم چرا که تجربه نشان داده است هر میزان از اسناد برای ترمیم روابط تاریخی و فرهنگی با کشورهای جهان بهره ببریم باعث خواهد شد که دیگران نتوانند با اسناد مخدوش روابط ما با دوستانمان را دچار مشکل کنند.

 ظریف همچنین به ثبت مجموعه های اسناد وزارت خارجه در فهرست های ملی و بین المللی حافظه جهانی یونسکو اشاره کرد و گفت: تاکنون مجموعه نفیس نقشه‌های تاریخی عصر قاجار در فهرست بین المللی یونسکو و تصاویر کربلا در فهرست حافظه آسیا و اقیانوسیه و مکاتبات حاکمان جهان با قاجار نیز در فهرست ملی اسناد کشور به ثبت رسیده است./836/د102/ل

ارسال نظرات