۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۴۶۲۱۵۹
رییس جامعه اسلامی صربستان:

ایران اسلامی برای ما از جایگاه والایی برخوردار است

رییس جامعه اسلامی صربستان در بلگراد در نشستی با معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران اسلامی برای ما از جایگاه والایی برخوردار است و از همکاری با برادران ایرانی مان استقبال می کنیم.
صربستان


به گزارش خبرگزاری رسا، «سعاد نصوفوویچ» در ملاقات با «عباس خامه یار» با ارائه توضیحاتی در مورد جامعه اسلامی در صربستان گفت: جامعه اسلامی صربستان 148 سال است که احداث شده و در طول مدت فعالیت خود با فراز و نشیب‌ها و مشکلات زیادی روبرو بوده است.

'در چند ماه اخیر نیز تحولات اساسی در مدیریت جامعه اسلامی ما رخ داده است.در این مدت موفق شده ایم چهار مدرسه دینی، یک دانشکده و تعداد زیادی پیش دبستانی داشته باشیم. البته تعداد مسلمانان این منطقه نسبت به تعداد شهروندان صرب بسیار کم است ولی اهمیت کاری آن و امانتی که در دستمان ما است، بسیار مهم است.'

نصوفوویچ در این دیدار ضمن اشاره به نگاه خوب جامعه اسلامی صربستان به ایران اظهار داشت: ما همیشه از همکاری با برادرانمان استقبال می‌کنیم مخصوصا همکاری با براداران ایرانی مان که برای ما از جایگاه والایی برخوردار هستند. ایران اسلامی کشوری با تمدن چندهزار ساله و فرهنگی غنی می تواند یک همراه خوب برای ما باشد.

وی افزود: ایران و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز تا کنون همراهی های خوبی با جامعه اسلامی بلگراد داشته و دارد و این نشانه یک دوست خوب برای ما است.

رییس العلمای جامه اسلامی صربستان در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی جهان اسلام تصریح کرد: اکثر مسلمانان دنیا هدف اصلی خود را می دانند ولی با چگونه رسیدن به آن آشنا نیستند، اما خوشبختانه ایران هم می داند که هدفش چیست و هم از چگونگی رسیدن به آن هدف آگاه است.

وی ضمن اشاره به اینکه ایران از تجربیات خوبی در جهان اسلام برخوردار است و باید از این تجربه استفاده کرد، افزود: به امید خدا ازاین دیداروگفت وگوی برادرانه و دوستانه با شما برادران ایرانی برکتی برای تمام مسلمانان این منطقه حاصل خواهد شد.

'البته هرجا که دو برادر مسلمان در کنار یکدیگر قراربگیرند خداوند درکنار آنها هست و امیدواریم که لطف خداوند در کنار ما نیز باشد و درهر کلمه ای که ادا می کنیم حضور خداوند در آن احساس شود.'

نصوفوویچ اظهار داشت: امروز جهانی که در آن قرار گرفته ایم جهانی پر از مشکلات است و ایران همیشه تلاش کرده تا با بهترین صورت با گرفتاری ها و مصیبت‌هایی که بر آن وارد شده است، فائق شود.

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان نیز دراین ملاقات که قبل از سفرش به بوسنی و هرزگوین در دفتر ساختمان آموزشی جامعه اسلامی در مسجد بایراکلی در بلگراد انجام گرفت، گفت: ما مطمئن هستیم که شما با پیشینه اخلاقی و علمی تقوی و فضیلتی که دارا هستید می توانید محور خوبی برای مسلمانان منطقه باشید.

«عباس خامه یار» با اشاره به وضعیت کنونی جهان اسلام گفت: حقیقتا هم اکنون شرایط بسیار سختی در جهان اسلام داریم و عده‌ای با نام خدا و دین به جان اسلام افتاده اند و با حرکاتی ناشایست مشکلات زیادی برای اسلام ایجاد کرده اند و چهره غیر واقعی از اسلام به همه نشان داده اند.

'این یا از روی جهل است و یا از روی مزدوری. چنین وضعیت بحرانی و تفرقه موجود درجهان اسلام و با این اندیشه‌های جاهلانه و برداشت نادرست در ذهن عده ای، کار و مسوولیت علمای اعلام را سنگین تر کرده است.'

وی در ادامه اظهارتش افزود: ما احساس می کنیم که همان گونه که فرزند پیامبر امام حسین (ع) فریاد می کرد « آیا یاری دهنده‌ای هست که مرا یاری کند» فریاد اکنون اسلام نیز در شرایط امروزی نیز این است که آیا یاری دهنده‌ای هست که من را (اسلام را) یاری کند.

وی افزود: تکفیری ها در دنیای غرب چهره ای وحشتناکی از اسلام به جا گذاشته اند که کار همه ما را سنگین می کند و باید با کمک و همبستگی بیشتر با یکدیگر چهره واقعی اسلام و مسلمانان را معرفی و مردم را بهتر با اسلام آشنا کنیم و جلوی این انحراف ها را بگیریم.

خامه یار با اشاره به نظر رییس العلما درباره تجربه ایران در جهان اسلام گفت: من بیش از سه دهه با علمای اهل سنت و جهان اسلام در حوزه تقریب مذاهب اسلامی ملاقات و همکاری داشتم و همیشه این مساله مطرح بود که جمهوری اسلامی تاوان حمایت ازهمه جهان اسلام و همه فرق اسلامی را می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه ایران تجربیات خود را که تجربه انقلاب در بیش از سه دهه گذشته است در اختیار همه علمای اسلام گذاشته است، اظهار داشت: مردم ما ناراحتی و مشکلات بسیار زیادی را تحمل کرده اند تا ما این تجربه را بدست آوردیم.

'ما این تجربه را خالصانه در اختیار همه قرار می‌دهیم و به تعبیر قرآن کریم هیچ انتظار و چشم داشتی هم از احدی نداریم و فقط به وظیفه شرعی خود عمل می کنیم.'

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران از رییس العلمای جامعه اسلامی صربستان برای سفر به کشورمان دعوت بعمل آورد و خطاب به وی گفت: با سفر خود به ایران می توانید پیشرفت های ما را که برغم جنگ تحمیلی و بیش از سه دهه محاصره اقتصادی با اراده مردم در تمامی ابعاد ادبی، فرهنگی و صنعتی به دست آوردیم که همه را مدیون اسلام عزیز هستیم، مشاهده فرمائید./982/ب101/د

ارسال نظرات