۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۴۶۲۷۱۴
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

پایگاه اصلی در نظام اسلامی مردم هستند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در نظام اسلامی پایگاه اصلی مردم هستند و باید همه مردم در عموم فعالیتها نقش داشته باشند.
دیدار فرماندهان سپاه ارومیه1 دیدار فرماندهان سپاه ارومیه2 حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ظهر امروز در نشست فرماندهان و مدیران سپاه شهدای این استان ضمن تبریک هفته بسیج، اظهار داشت: بسیج و تفکر بسیجی یکی از ابتکارات بسیار مهم امام خمینی(ره) است که ایشان با کیاست و هوشمندی بالا مسأله بسیج و تفکر آن را از لابه لای آیات قرآن کریم استخراج فرمودند که سبب حفظ نظام و الگویی برای سایر کشورها شد و یمن، عراق، سوریه و لبنان از این تدبیر متعالی الهام گرفته و بسیج عمومی را ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه شرکت عموم در عرصه های مختلف به ویژه عرصه دفاعی در دستورات دینی و در روح احکام دین اسلام نهفته است، افزود: در نظام اسلامی پایگاه اصلی مردم هستند و باید همه مردم در عموم فعالیتها نقش داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: واجبات به عینی و کفایی تقسیم شده و نماز و روزه از واجبات تعینی هستند ولی برخی واجبات کفایی هستند و در ابتدا همه مورد تکلیف قرار می گیرند که با اقدام برخی نسبت به آن از عهده دیگران ساقط می شود، مانند فوت کسی که کف و دفن او بر هر مسلمانی واجب است و وقتی کسی اقدام به انجام آن کند تکلیف از گردن دیگران می افتد اما اگر میت در زمین بماند خدای متعال همه را مورد مواخذه قرار می دهد.

وی با اشاره به این مطلب که دفاع از کشور واجب کفایی است، تصریح کرد: هر وقت کشور اسلامی مورد هجوم قرار گیرد بر همه افراد و اقشار جهاد واجب می شود و وقتی قشری در حد کفاف اقدام به دفاع کردند از عهده غیر جهاد ساقط می شود و امام راحل از این حکم بسیج را استخراج فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با توجه به وقوع قحطی بزرگ در تاریخ ایران و نقش انگلیس در این جنایت عظیم، خاطرنشان کرد: مباحث اقتصادی امروز اگر مورد هجمه قرار گیرد باقی عرصه ها نیز متضرر می شوند و مقام معظم رهبری بر این اساس اقتصاد مقاومتی را تبیین فرمودند و وظیفه همه آحاد مردم است که در این عرصه اقدام کنند و بر این اساس روز قیامت همه ما در این زمینه باید بازخواست می شویم.

وی به ضرورت فعالیت همه نهادها و دستگاه ها در عرصه اقتصاد مقاومتی تاکید و اعلام کرد: سپاه و بسیجیان بر اساس تدابیر رهبری به این عرصه ورود کرده اند اما کافی نیست، باید همه مردم را حساس کرده و آنان را تحریک به ورود به عرصه اقتصاد مقاومتی کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تاکید بر خرید محصولات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان، گفت: خرید محصولات خارجی که مشابه داخلی دارد اگر علما سخت بگیرند حرمت شرعی پیدا می کند، حفظ اقتصاد داخلی وظیفه همه است باید به تولیدات داخلی نفع رساند و از نابودی آنها جلوگیری کرد.

این مسؤول با بیان اینکه جنگ و تعرض نمود خاصی در کشور پیدا کرده و دفاع مقدس را خلق کرد، یادآور شد: هر چند که حفظ و تداوم امنیت بسیار ضروری است ولی همه عرصه ها به تفکر بسیجی نیازمند است اگر تفکر بسیجی در کشور نهادینه نشود، مشکلات موجود قابل حل نیست.

امام جمعه ارومیه افزود: مقام معظم رهبری اعتراض داشتند که چطور تفکر ایرانی قادر به تولید موشک دوربرد است ولی قادر به تولید موتور کم مصرف خودرو و پرسرعت نیست، تفکر بسیجی مانع از فردگرایی و اهمیت دادن به منافع فردی صرف می شود و بسیجی برای کسب رضای الهی و اعتلای اسلام و سرزمین اسلامی اقدام کرده و در همه زمینه ها با همین هدف ورود می کند.

وی تصریح کرد: در عرصه علمی اگر همه افراد اعم از استاد، طلبه و دانشجو با تفکر بسیجی وارد شوند علم و دانش آنان به محصولی ارزنده بدل شده و سبب حل مشکلات داخلی می شود، رئیس جمهور، وزرا، معاونین، استاندارها و فرماندارها و همه مسؤولان اگر به تفکر بسیجی عمل کنند کشور به سمت پیشرفت حرکت می کند.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه در پایان با اشاره به ضرورت پیشرفت جامعه در هر دو عرصه مادی و معنوی، گفت: تنطیم و اصلاح ارتباط با خدای متعال تنها راه موفقیت مادی و معنوی است و گرنه بر اساس کلام الهی اگر مومنان ظرفیت داشتند خدای متعال سقف خانه های کافران را از نقره قرار می داد و موفقیت مادی صرف خواست جامعه دینی نیست./202/936/ب1

ارسال نظرات