۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴۶۲۷۸۹
حجت الاسلام ارزانی:

خود برتر پنداری یکی از عوامل عقب ماندگی ملتها است

مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی اصفهان گفت: یکی از عوامل تضعیف دین تعصب و لجاجت داشتن در امر دین است، نباید فکر کنیم مردم همه کشورهای دنیا جهنمی می شوند و تنها مردم ایران به بهشت می روند.
حبیب ارزانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب الله ارزانی شامگاه گذشته در خیمه حسینی واقع در خیابان هشت بهشت شرقی، گفت: در زمان رسول خداوند نیز همه چیز در جامعه اسلامی ایده آل نبوده است.

وی در ابتدا با مروری بر مباحث شبهای گذشته که راجع به عوامل تضعیف دین بود، افزود: در شبهای گذشته عرض کردیم، جهل، تقلید کورکورانه، برداشتهای ناروا از دین، مسؤولیت گریزی و داشتن آرزوهای طول و دراز از عواملی است که انسان را از صحیح دین داری کردن، باز می دارد.

حجت الاسلام ارزانی با توجه به آیه بیست و سوم سوره جاثیه که می فرماید «أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ یَهْدِیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَکَّرُونَ» ادامه داد: ششمین چیزی که در آیات قرآن و روایات معصومین(ع) تأکیدات فراوانی روی آن به عنوان عامل تضعیف دین شده است، هوا پرستی است، تا جایی که در روایتی از امیرمؤمنان(ع) کر و کور شدن انسانها معلول هوا پرستی آنها است.

مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی اصفهان دوست و همنشین بد را به عنوان هفتمین عامل از عوامل تضعیف دین معرفی کرد و ابراز داشت: آنقدر دوست و همنشین بد در زندگی انسان مؤثر است که سعادتمندی یا شقاومتمندی انسان در ارتباط با دوست تعیین می شود.

وی با توجه به روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، مَثَل دوست خوب مَثَل عطار است که نشست و برخاست با او انسان را معطر می کند و مَثَل دوست بد، مَثَل آهن فروشی است که معیت و همراهی با او سبب بد بو شدن بدن انسان می شود، اظهار کرد: دوستی که به واسطه عمل و گفتارش انسان را به بهشت تشویق می کند مَثَل عطار است و دوستی که همنشینی با او انسان را شقی می کند، مَثَل آهن فروش است.

حجت الاسلام ارزانی تعصب و لجاجت را هشتمین عامل از عوامل تضعیف دین دانست و اذعان کرد: در اصول کافی روایتی وجود دارد که می فرماید، هر کس تعصب داشته باشد ریسمان ایمان از گردنش برداشته می شود، این یعنی ما نباید فکر کنیم تنها ملتی که روی زمین بهشتی می شود، ملت ایران است و مردم بقیه کشورهای دنیا همه جهنمی هستند.

مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی اصفهان ادامه داد: یکی از عوامل عقب ماندگی انسان خود برتر پنداری هایی است که با واقعیت همخوانی ندارد، اگر ملت شریف ایران به همه دستورات مکتب تشیع عمل کنند از همه کشورها برتر هستند.

وی افزود: عامل نهمی که سبب سست شدن دین افراد می شود، فقر و تندگستی است، البته فقر برای همه منجر به تضعیف دینشان نمی شود، بلکه برای افرادی که در دین داری ضعیف عمل کرده اند یکی از عوامل جدی تضعیف دین به حساب می آید.

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه در دنیا هیچ گاه نمی توان به ایده آل رسید، تشریح کرد: حتی در زمان رسول خدا و حکومت امیرمؤمنان(ع) در جامعه اسلامی همه چیز ایده آل نبوده است، البته تلاش جامعه اسلامی باید برای رسیدن به ایده آل باشد ولی انتظار رسیدن به ایده آل از طرف مردم جامعه، انتظار بی جایی است./201/867/ب1

ارسال نظرات