۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۴۶۳۱۴۴

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان، برگزاري دو نشست تخصصي در دانشگاه الزهرا(س)، توافق نامه همکاری دانشگاه الزهرا(س) و موسسه الحکمه، عملیاتی شدن عرضه دیجیتالی محصولات مرکز نشر المصطفی بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، مدیر اداره قرآن و عترت حوزه‌های علمیه از برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان خبر داد.

 حجت‌الاسلام مصطفی رضوی، در گفت‌وگویی گفت: این مسابقات بین‌المللی به صورت مشترک با جامعه المصطفی العالمیه(ص) برگزار خواهد شد و دنبال رایزنی با اوقاف نیز هستیم.

وی با بیان اینکه این مسابقات در اردیبهشت ماه سال ۹۶ و همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد بیان کرد: این مسابقات با همکاری و حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه در قم برگزار می شود.

حجت‌الاسلام رضوی اظهار کرد: بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) در حال برگزاری است و مرحله نهایی این جشنواره نیز بهمن ماه سال جاری برگزار می شود و نفرات برتر این جشنواره با نفرات برتر حوزه‌های علمیه داخل کشور رقابت خواهند کرد.

وی افزود: این مسابقات در واقع میان برترین‌های جشنواره قرآن و حدیث المصطفی(ص) که طلاب منتخب ۴۰ کشور هستند و طلاب برتر ایران در رشته‌های توافق شده برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام رضوی اظهار کرد: این مسابقات در رشته‌های حفظ کل، ترتیل، قرائت و مقالات پژوهشی با موضوع قرآن و تمدن نوین اسلامی برگزار می‌شود و ۶۰ تا صد نفر از طلاب برتر قرآنی جهان در آن حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه با جامعه المصطفی برای برگزاری این مسابقات به توافق رسیده‌ایم بیان کرد: در حال رایزنی با سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم تا از حمایت و همکاری آنان به خصوص در مباحث اجرایی، حمایت مادی و پشتیبانی بهره‌مند شویم.

  

برگزاري دو نشست تخصصي در دانشگاه الزهرا(س)

دو نشست تخصصي در پاسخ به مسائل جديد پزشكي بر اساس فقه شيعه با حضور عضو هيئت علمي دانشگاه بوهمياي جمهوري چك در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

در راستاي اجرايي نمودن توافق نامه همكاري دانشگاه الزهرا(س) با موسسه الحكمه جامعه المصطفي(ص)، دو نشست تخصصي در پاسخ به مسائل جديد پزشكي بر اساس فقه شيعه با حضور استادان و دانشجويان گروه فقه و مباني حقوق اسلامي دانشكده الهيات دردانشگاه الزهرا برگزارشد.

دراين نشست ها دكتر ورونيكا سوبوتكوا استاديار دانشكده مطالعات شرقي دانشگاه بوهميا، جمهوري چك نتايج طرح پژوهشي خود را درخصوص اجتهاد علماي شيعه در پاسخ به مسائل جديد پزشكي، روش هاي درمان ناباروري و اهداي عضو در مرگ مغزي ارائه كرد.

وي هدف اصلي تحقيقات خود را انتقال مباحث جديد مطرح شده در فقه اسلامي درخصوص مسائل پزشكي روز به غرب عنوان كرد.

رشته دكتراي تخصصي سوبوتكوا انسان شناسي آسياي غربي و موضوع رساله دكتري وي طب و پزشكي در بين النهرين باستان بوده است.

دكترسوبوتكوا طرح پژوهشي خود را از سال گذشته در زمينه درمان ناباروري، مهندسي ژنتيك، سلولهاي بنيادي و اهداي عضو در مرگ مغزي آغاز كرده است.

وي با تاكيد بر قواعد اساسي اجتهاد در فقه شيعه مانند قاعده احتياط و قاعده لاضرر و همچنين اصل برائت، فتواي علماي شيعه را در حل مشكلات خانوادگي و اجتماعي مسلمين راه گشا دانست.

    

توافق نامه همکاری دانشگاه الزهرا(س) و موسسه الحکمه

توافق نامه همكاري بين دانشگاه الزهرا(س) و موسسه آموزش هاي كوتاه مدت الحكمه وابسته به جامعه المصطفي قم به امضاي رسيد.

بر اساس اين توافق نامه، دانشگاه الزهرا(س) فراگيران غيرايراني موسسه الحكمه را كه متقاضي تحصيل در دانشگاه الزهرا(س) باشند پذيرش خواهد كرد و موسسه نيز برگزاري دوره هاي آموزشي كوتاه مدت را براي دانشجويان دانشگاه الزهرا برعهده خواهد گرفت.

گفتني است اعطاي فرصت هاي مطالعاتي كوتاه مدت به متقاضيان موسسه الحكمه با بهره‌برداري از امكانات پژوهشي كتابخانه‌اي مورد موافقت رياست دانشگاه الزهرا(س) قرار گرفت.

 

عملیاتی شدن عرضه دیجیتالی محصولات مرکز نشر المصطفی

مرکز نشر جامعه المصطفی با مشارکت در ارائه تولید اپلیکیشن کتابخوان همراه پژوهان اداره فناوری دفتر تبلیغات اسلامی آثار خود را به صورت دیجیتال نیز عرضه می کند.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، نشر دیجیتال و تولید اپلیکیشن کتابخوان همراه پژوهان از جمله برنامه‌های اداره فناوری دفتر تبلیغات اسلامی است که همزمان با نشر کاغذی، نشر دیجیتال را با استانداردهای روز و بسیار ارزان‌تر برای طلاب و دانشجویانی که می‌خواهند سریع‌تر به متن دست یابند انجام می‌دهد.

مجموعه‌های دیگری مانند مرکز نشر جامعه المصطفی، بوستان کتاب، مجموعه جهانی اهل بیت(ع) و بعضی از انجمن‌های حوزه نیز به این نرم‌افزار ملحق شده‌اند و برخی از آثار خود را در آن عرضه کرده‌اند.

گفتنی است؛ زبان عربی این نرم افزار برای عرب زبان‌ها فعال شده و ظرفیت بسیار خوبی را فراهم کرده است؛ زبان انگلیسی نرم افزار کتابخوان همراه پژوهان به زودی راه اندازی و فعال خواهد شد.

 

برگزاری سمینار علمی "اربعین؛فرصتی برای تحلیل وقایع عاشورا با بررسی نقش حضرت زینب(س)"

 معاونت فرهنگی حوزه علمیّه حضرت مریم(س) اقدام به برگزاری سمینار علمی" اربعین ؛فرصتی برای تحلیل وقایع عاشورا با بررسی نقش حضرت زینب(س) نمود.

به گزارش مرکزخبرو اطلاع رسانی جامعه المصطفی، در این نشست که با حضور آیت الله صالحی و اساتید و طلاب، حوزه علمیه حضرت مریم برگزارشد، آیت الله صالحی با استناد به حدیثی از امام حسن عسکری اظهار داشت: بر احیاء هرچه باشکوه تر شعائری چون عاشورا، اربعین و غدیرخم تأکید کردند و فرمودند: مهمترین وظیفه طلبه زنده نگهداشتن ارزشهای اسلامی است.

ایشان در ادامه فرمود: خواهران ما با تأسی به بزرگ بانوی قهرمان کربلا، حضرت زینب(س) می توانند درسهای ارزشمندی از وقایع اربعین بگیرند که مهمترین آن: حفظ حجاب و عفاف است.

ذکر مصائب اهل بیت(ع) پایان بخش این مجلس معرفتی بود./1325/303/ب3

 

ارسال نظرات