۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۴۶۳۴۴۶
حجت الاسلام صادقی:

گردشگری مذهبی مصداق اقتصاد مقاومتی است/ وقف در رشد فرهنگی جامعه نقش مهمی دارد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به نقش وقف در رشد فرهنگ جامعه، گفت: بسیاری از موقوفات پیش از انقلاب از بین رفت و یا به تصرف مردم درآمده‌اند، خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی در زمینه احیاء موقوفات به دست آمده است که یکی از آن ها اخذ سند برای موقوفات است.
حجت الاسلام صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رضا صادقی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، صبح امروز در همایش یاوران وقف در حرم امامزاده سید محمد خمینی شهر، با اشاره به نزدیک بودن هفته وقف، گفت: وقف متعلق به روحانیون و حوزه های علمیه است زیرا که وقف نامه‌ها توسط علما و بزرگان کارشناسی و تنظیم شده است و این بزرگواران همواره در گسترش فرهنگ غنی و سنت حسنه وقف نقش بسیار زیادی را بر عهده داشته‌اند.

حجت الاسلام صادقی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر حدود 15 هزار موقوفه در استان اصفهان به ثبت رسیده است که از این تعداد 8172 موقوفه منفعتی هستند که دارای درآمد می باشند، موقوفات منفعتی موقوفاتی هستند که درآمد آنها در راستای نیت واقف مصرف می‌شوند و موقوفات انتفاعی موقوفاتی هستند مانند مساجد و حوزه‌های علمیه که فاقد درآمد می باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر موقوفات استان 44 هزار رقبه را شامل می شوند که فقط 23 هزار رقبه درآمد دارند و 21 هزار رقبه به خاطر شرایط خشکسالی و یا تغییر کاربری فاقد درآمد هستند که این امر موجب بروز مشکلاتی برای اجرای نیات واقفین نیک اندیش شده است.

 

حوزه وقف بسیار گسترده است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به گستردگی زمینه وقف برای خیرین و واقفان، تصریح کرد: 750 نوع نیت وقف مختلف و متفاوت در استان اصفهان به ثبت رسیده است و این امر نشان از گستردگی حوزه وقف دارد که واقفان نیک اندیش می توانند با ایجاد وقفهای جدید نیازهای روز جامعه خود را برطرف کنند و در پویایی و رشد و فقرزدایی در جامعه نقش مهمی ایفا کنند و خود را نیز جاودانه نمایند.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه برای گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی و قرآن کریم به وقفهای جدید نیاز داریم، عنوان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه با همکاری امور مساجد و براساس دستور استاندار اصفهان یک بانک جامع از اطلاعات مساجد استان ایجاد کرده است که براساس آمار در حال حاضر 5315 مسجد در استان اصفهان شناسنامه دار شده و به ثبت رسیده اند.

وی در ادامه افزود: مساجد و حوزه های علمیه ای که موقوفات و رقباتی داشته‌اند در طول سالیان متوالی پا برجا مانده‌اند و به میراث معنوی و فرهنگی تبدیل شده‌اند که این اماکن در فرهنگ و رشد فرهنگی و معنوی جامعه ما نقش بسزایی را در جهت فرهنگ سازی ایفا کرده و می‌کنند، متأسفانه بسیاری از مساجد به دلیل نداشتن موقوفات و رقبات در تأمین هزینه‌ها دچار مشکل هستند و یا به مرور زمان از بین رفته‌اند.

 

مدیران بی کفایت پیش از انقلاب موقوفات را از بین برده اند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، با اشاره به اهمیت همیاری و همکاری ائمه جماعات و ائمه جمعه در شناسایی موقوفات و حمایت از آنها، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از موقوفات و رقبات به دلیل بی‌کفایتی مدیران در قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نابود شده و تحت تصرف مردم درآمده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی در زمینه احیاء موقوفات به دست آمده است که یکی از آن ها اخذ سند برای موقوفات است که در سالهای اخیر سیر صعودی را طی می کند و فقط در استان اصفهان سالانه موفق به اخذ بیش از 1000 سند برای موقوفات و رقبات شده ایم.

 

گردشگری مذهبی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است

حجت الاسلام صادقی در ادامه به نقش و جایگاه بقاع متبرکه در محقق شدن اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در استان اصفهان 718 امامزاده، بقعه و آرامگاه به ثبت رسیده است که بسیاری از این بقاع متبرکه هم زیارتی هستند و سیاحتی که این امر موجب می‌شود تا گردشگران مذهبی را نیز به سمت خود جذب نمایند و ایجاد درآمد را برای بقعه محقق کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گردشگری مذهبی را از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: در برنامه‌ها و سیاستهای سازمان اوقاف و امور خیریه نیز این موضوع قرار دارد که از ظرفیت امامزادگان عظیم الشأن در این راستا استفاده شود و زمینه توسعه و عمران بقاع متبرکه نیز با اجرای این برنامه فراهم می شود./1304/202/ب3

 

 

ارسال نظرات