۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۴۶۳۸۴۳

دوحه حمایت از معارضان سوریه را ادامه می‌دهد

وزیر خارجه قطر در مصاحبه‌ای تأکید کرد که اگر دولت منتخب آمریکا به حمایت از معارضان مسلح سوری پایان دهد، کشور ثروتمند قطر همچنان به حمایت از معارضان مسلح سوری ادامه خواهد داد.
شورشيان مسلح در سوريه

به گزراش خبرگزاری رسا، شیخ «محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» وزیر خارجه قطر اواخر روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری انگلیسی «رویترز» تصریح کرد که اگر «دونالد ترامپ» رییس جمهوری منتخب آمریکا به نقش واشنگتن در سوریه پایان دهد، قطر به حمایت از معارضان مسلح سوریه ادامه می‌دهد.

محمد بن جاسم گفت که کشور ثروتمند قطر، معارضان مسلح سوریه را تنها نمی‌گذارد و موشک‌های دوش پرتاب در اختیار این معارضان قرار می‌دهد تا در مقابل دولت سوریه و جنگنده‌های روسیه از خود حمایت کند.

این وزیر قطری که یکی از اعضای خاندان سلطنتی این کشور است، اواخر ساعات روز شنبه به رویترز اعلام کرد، در حالیکه معارضان مسلح به حمایت‌های نظامی بیشتری نیاز دارند، هرگونه اقدام برای ارائه تسلیحات ضدهوایی «Manpad» (سیستم دفاع هوایی قابل حمل شخصی) با تصمیم جمعی حامیان معارضان مسلح سوریه صورت خواهد گرفت.

بنا به گزارش رویترز، قطر یکی از حامیان اصلی معارضان مسلح سوریه است که به دنبال براندازی دولت «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه هستند، و با همکاری عربستان، ترکیه و کشورهای غربی در زمینه برنامه کمک نظامی تحت نظارت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» همکاری می‌کنند و طبق این برنامه به معارضان باصطلاح میانه‌رو سوریه تسلیحات و آموزش‌های نظامی ارائه می‌کنند.

محمد بن جاسم ادامه داد، قطر در خصوص کمک به معارضان مسلح سوریه مصمم است و افزود: «این حمایت ادامه خواهد داشت و آن را متوقف نمی‌کنیم. این به مفهوم آن نیست که اگر حلب سقوط کند، ما خواسته‌‌های مردم سوریه را نادیده می‌گیریم».

وی ادامه داد: «حتی اگر رژیم (سوریه)، این شهر (حلب) را بگیرد، اطمینان دارم که آنها توانایی بازپس‌گیری حلب از رژیم سوریه دارا هستند...ما به حمایت نظامی بیشتری نیاز داریم، درست است اما حتی مهم تر از آن این است که ما می‌بایست بمباران را متوقف کنیم و مناطق امنی برای غیرنظامیان به وجود آوریم».

وزیر خارجه قطر مدعی شد که اسد «داعش را تحریک می‌کند و ما شاهد هیچ تلاشی از سوری وی در زمینه مبارزه با داعش نیستیم».

وی مدعی شد که نیروهای وفادار به دولت سوریه با کشتن مردم این کشور، به داعش در ترغیب جوانان سوری برای پیوستن به این گروه تروریستی کمک می‌کند.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود از مواضع دولت کنونی آمریکا در قبال سوریه انتقاد کرده بود و به طور ضمنی از حمایت آمریکا از معارضان مسلح سوریه انتقاد کرده بود.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: «ما به طور قطع می‌خواهیم که آمریکا با ما باشد. آنها همپیمان تاریخی ما هستند اما اگر آنها بخواهند عقیده و نظر خود را تغییر دهند، آیا ما نیز موضع خود (در قبال ترویست‌های سوریه) را تغییر می‌دهیم؟ حداقل برای ما در قطر اینگونه است که ما موضع خود را تغییر نمی‌دهیم. موضع ما بر اساس اصول، ارزش‌ها و ارزیابی ما از اوضاع این کشور (سوریه) است».

دولت سوریه، کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را حامی گروههای تروریستی در خاک خود می‌داند و کشورهای خلیج‌فارس این را رد می‌کنند و شیخ محمد می‌گوید هر گروهی که ارزش‌های القاعده را به اشتراک گذارد، نه مفید و نه کارآمد است.

وزیر خارجه قطر تصریح کرد که نظرات ترامپ درباره سوریه احتمالاً زمانیکه صدارت را برعهده گیرد و گزارش‌های اطلاعاتی درباره واقعیات سوریه را دریافت کند، تغییر خواهد کرد.

وی مدعی شد که واقعیت این است که اسد و خشونت نیروهای وی، یک خطر امنیتی مهم به حساب می‌آید و داعش نتیجه جنگ داخلی سوریه است و اگر جنگ سوریه پایان نیابد، گروههای افراطی‌تری پدیدار خواهند شد که ظالم‌تر از داعش خواهند بود.

به نوشته فارس، محمد بن جاسم از مصر به دلیل حمایت از اسد انتقاد کرد و همچنین ایران را به مداخله در امور کشورهای عربی متهم کرد.

شیخ محمد از سیاستمداران غربی که از لفاظی‌های ضدمسلمانان و ضدمهاجران در مبارزات انتخاباتی خود استفاده می‌کنند، انتقاد کرد و گفت که این در تضاد با ارزش‌های غرب است.

وی در اینباره توضیح داد: «متأسفانه اینگونه نقل قول‌ها... مشکلاتی را برای چند دهه موجب می‌شود زیرا در اروپا و آمریکا، جامعه مسلمانان بخشی از بافت جوامع آنها هستند... شاید اینگونه لفاظی‌ها به پیروزی آنها در انتخابات کمک کند اما اثرات آن چندین دهه باقی می‌ماند و مشکلاتی را در جوامع آنها موجب می‌شود»./847/ب102/د

ارسال نظرات