۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۴۶۴۴۰۳
استاد حوزه علمیه قم:

تقوا معیار قبولی و ارزشمند شدن اعمال است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تقوا معیار قبولی و ارزشمند شدن اعمال است، گفت: عملی که با تقوا همراه باشد هر چند که به ظاهر اندک بوده ولی به درگاه خدا پذیرفته شده و شرط قبولی عمل کیفیت آن بوده و کمیت نیست.
تقوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد طبسی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به جایگاه تقوا در کلام امام علی(ع) گفت: امام علی(ع) در حکمت 95 نهج البلاغه در حدیثی به جایگاه تقوا اشاره کرده و می فرمایند که «لا يَقِلُّ عَمَلٌ معَ التَّقوي و كيَفَ يَقِلُّ ما يُتَقَبَّلُ» یعنی هيچ عملي همراه با تقوا، اندك نيست، چگونه چيزی كه قبول می شود، كم شمرده شود.

وی افزود: امام علی(ع) در این سخن کوتاه و حکمت آمیز اشاره به نقش تقوا در قبولی اعمال دارند و یا به عبارت دیگر کیفیت عمل را معیار قبولی دردرگاه خداوند قرار نمی دهند نه کمیت عمل را و می فرمایند که « عملیکه توام با تقوا است کم نیست هر چند که ظاهرا کم باشد زیرا این عمل مورد قبول خداوند است و چگونه عملی که مورد قبول خداوند است می تواند کم باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این سخن برگرفته از قرآن کریم است که می فرماید خداوند تنها اعمال پرهیزگاران و انسان های متقی را قبول می کند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی با بیان این که بسیاری از بزرگان در کتب فقهی خود شرایط صحت عمل را با شرایط قبولی آن متفاوت دانسته اند، افزود: عمل صحیح، عملی است که جامع تمام شرایط و اجزا و خالی از موانع باشد ولی گاه این عمل، با اعمال دیگری پیش و پس از آن یا صفات ناشایسته ای همراه می شود که مانع قبولی آن در درگاه خداوند می شود.

وی تصریح کرد: قبولی به معنای پاداش عظیم و تحقق اهداف و فلسفه های آن عمل است که برای مثال در روایات آمده است که کسی که شرب خمر کند اعمال او تا چهل روز پذیرفته و قبول نمی شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در حدیث دیگری نیز بیان شده است که کسی که به پدر و مادرش نگاه غضب آلود کند خدا نماز او را قبول نمی کند، اظهار کرد: همچنین در مورد خوردن غذای شبهه ناک یا حرام هم احادیثی بیان شده که در آنها تاکید شده خوردن لقمه حرام قبولی اعمال را مورد تردید قرار می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی افزود: بنابراین اعمالی مورد قبول درگاه خداوند واقع می شود که توام با تقوا باشد وبی تقوایان ممکن است عمل صحیحی انجام دهند و اسقاط تکلیف شود؛ اما عمل آنها بی ارزش و فاقد پاداش عظیم و فلسفه و روح عمل خواهد بود.

وی با تاکید بر این که طبق رهنمود امام علی(ع) شرط قبولی عمل تقوا است، گفت: عملی که با تقوا همراه نباشد نخواهد توانست عنوان احسن عمل را به خود بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: امام علی(ع) تقوا را عنصر ارزشمند شدن اعمال آدمی دانسته و همواره مردم و خویشتن را به تقوای الهی دعوت می کردند./968/ 202//ب3

ارسال نظرات