۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۴۶۴۴۲۴
استاد حوزه علمیه:

کلید قبولی اعمال اخلاص است

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه کلید قبولی اعمال اخلاص است، گفت: اخلاص یکی دیگر از ویژگی هایی است که همگام و همراه با تقوا است و به اعمال ما ارزش می دهد.
حجت الاسلام اوسجی نوده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، مراسم عزاداری ایام پایانی ماه صفر شامگاه سه شنبه با حضور عموم بانوان شهرستان صحنه، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام مهدی اورسجی نوده از اساتید حوزه علمیه ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری ابراز داشت: قرآن و عترت دو گوهر گرانبها، جدا نشدنی و مکمل هم هستند بنابراین اگر می خواهیم سعادتمند شویم باید در یک دستمان قرآن و در دست دیگر اهل بیت (ع) باشد.

وی در ادامه افزود: اهل بیت (ع) مفسر قرآن هستد و قرآن نیز تبیین کننده سیره اهل بیت (ع) است از این رو این دو هیچگاه از هم جدا نخواهد بود و در هر کجا قرار بگیرند باید همراه هم باشند.

حجت الاسلام اوسجی نوده اظهار داشت: نخستین برنامه زندگی انسان تقواست که جایگاه بسیار مهمی در زندگی او دارد و سر منشأ تمام خوبیهاست، همانگونه که خداوند متعال در آیه 133 و 134 سوره آل عمران می فرماید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتی که وسعت آن آسمان و زمین است و برای پرهیزگاران آماده شده است، همانها که در توانگری و تنگدستی انفاق می کنتد، خشم خدا را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند.

این استاد حوزه ادامه داد: تقوا برنامه کاملی است که مقدمه و راس دیگر کارها برای رسیدن به سعادت است یعنی وقتی تقوا باشد به دنبال آن اعمال دیگر مانند نماز اول وقت، اطاعت امر حق به دنبال آن خواهد آمد و شخص سعی می کند زندگی خود را برای خدا قرار دهد و در خدمت خدا باشد، چنین کسی که تقوا را برنامه زندگی خود قرار داد، همیشه رضای خدا و امر او را در نظر می گیرد و هیچگاه خود را در مقابل خشم خدا قرار نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: انسانی که خدا را در نظر بگیرد غیر خدا در نظرش پوچ و بی ارزش می شود و وقتی خدا را در نظر گرفت اگر سختی هم برایش پیش آمد خداوند سختی او را به آسانی مبدل کرده و گره از کار او خواهد گشود و دلش را شاد خواهد کرد همانگونه که او با اعمال و رفتارش خدا را خرسند کرده است.

حجت الاسلام اوسجی نوده اظهار داشت: انسان باید اهل هجرت باشد، هر جا گناه بود از آن هجرت کند و بداند که خداوند متعال در هر حالی شاهد اعمال انسان است.

استاد حوزه تأکید کرد: انسان باید زندگی خود را مانند دفتر مشقی ببیند که همیشه آن را تمیز و مرتب نگه می دارد تا معلم بالاترین نمره را به او بدهد، باید درست زندگی کنیم و بدانیم خداوند همواره ناظر بر اعمال ماست و داور زندگی ماست و بر مبنای دیده های خود فضاوت می کند پس انسان باید خود را همیشه در محضر پروردگار ببیند تا از او خطایی سر نزند و خداوند بهترین قضاوت را در مورد او داشته باشد.

این مسؤول افزود: همانگونه که امروزه بیشتر مکان ها مجهز به دوربین مدار بسته هستند دنیا و زندگی ما انسان ها نیز مجهز به دوربین مدار بسته خداوند است، عالم محضر خداست پس نباید در محضر خدا مرتکب معصیت شد.

وی در ادامه گفت: اخلاص یکی دیگر از ویژگی هایی است که همگام و همراه با تقواست و به اعمال ما ارزش می دهد، کلید قبولی اعمال ما اخلاص است.

حجت الاسلام اوسجی نوده عنوان داشت: اعمال انسان مانند لامپ است و اگر به منبع تغذیه برق وصل باشد روشنایی می دهد اما اگر وصل نباشد اعمال ما هم ارزشی ندارد و نوری از آن ها برای آخرت ما ساتع نخواهد شد، اگر کوچکترین کاری را انجام می دهیم باید برای کسب رضای الهی باشد، اخلاص آرم استانداردی است که باید بر کالای عمل ما بخورد در غیر اینصورت هیچ ارزشی نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی هایی که همراه و همسو با تقوا است، صبر است اهل بیت علیهم السلام اهل صبر بودند و با وجود گرفتاری و مصیبتهای بسیاری که در زندگی داشتند اما در مقابل آن صبر می کردند زیرا می دانستند خواست خدا در آن است و به آن راضی بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آخرین چیزی که همسو و همراه با تقوا است تسلیم در برابر خواست الهی است، به ما مسلمان می گویند یعنی تسلیم خدا هستیم و در هر حال راضی به رضای او هستیم، امیرالمومنان (ع) می فرمایند شما مثل بیمار هستید و خداوند طبیب است همانگونه که دکتر هر تجویزی می کند بیمار چشم می گوید، چه تجویزش شیرین باشد چه تلخ و یا دردآور، بنده هم باید در هر حال در برابر طبیب اصلیش که خداوند متعال است تسلیم باشد و در کار خدا اعتراضی نکند و راضی به رضای او باشد./202/857/ب1

ارسال نظرات