۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۴۶۴۴۳۲
استاد حوزه علمیه:

پیامبر به دنبال حرکت همه مردم در مسیر حق بود

استاد حوزه علمیه گفت: پیامبر (ص) مردم را هدایت و دلسوزانه رفتار می کردند و تلاش داشتند که فردی هدر نرود از این رو حتی گناهکاران را به حال خود رها نمی کردند و تلاش داشتند همه را در مسیر حق قرار دهند.
پیامبر (ص)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمدباقر نکونام مدرس حوزه و دانشگاه قم، شب گذشته در حسینیه خیابان فیروزآباد کرمان اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل آنکه پیامبر (ص) در طول 23 سال مردم را از درون متحول کردند که از بسیاری از سنت های غلط خود دست برداشتند و از گمراهی در آمدند، سخنان بصیرانه و حکیمانه ایشان بر اساس قرآن بود چنانکه سخنانشان با عقل سازگار بود.

وی بیان داشت: اموری که شارع مقدس بیان کرده با عقل بشر سازگار است چنانچه حتی اگر شارع نمی گفت ظلم بد است، عقل آن را درک می کرد که ظلم ناشایست است چنانچه عقل خوبی عدالت را درک می کند از این رو این امور را حسن و قبح عقلی می نامند.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: عقل انسان درک می کند که ما در امورمان اجبار نداریم بلکه مختار به تصمیم گیری هستیم زیرا اگر جبری در کار بود از اشتباهمان پشیمان نبودیم چراکه راهی جز انجام آن نداشتیم.

وی عنوان کرد: پیامبر (ص) با اطلاع از این امور مردم را هدایت می کردند و دلسوزانه رفتار می کردند و تلاش داشتند که فردی هدر نرود از این رو حتی گناهکاران را به حال خود رها نمی کردند و تلاش داشتند همه را در مسیر حق قرار دهند.

حجت الاسلام نکونام ابراز داشت: امروز نیز اگر بخواهیم اسلام را در جامعه پیاده کنیم لازم است هم خودمان و هم مسؤولینمان دلسوز باشیم در غیر این صورت پیشرفتی نخواهیم کرد چنانچه در دفاع مقدس دلسوزی مسؤولان، فرماندهان و مردم سبب کسب پیشرفت ها شد و اگر اینگونه نبود نمی توانستیم در مقابل چندین کشور مقاومت کنیم.

این کارشناس امور دینی تصریح کرد: متاسفانه با اینکه امروز نسبت به گذشته مشکلات کمتری داریم، پیشرفت نمی کنیم زیرا آن دلسوزی لازم؛ بین مسؤولان وجود ندارد و اکثرا به فکر منافع خود هستند در حالی که تا همه ما دست به دست هم ندهیم کارها پیش نمی رود.

وی اشاره کرد: بی تفاوتی ما نسبت به افراد اطرافمان موجب می شود نه تنها مشکلات حل نشود بلکه حاد شود در حالی که می توانیم در حد بضاعتمان گره گشای یگدیگر باشیم زیرا این سیره پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) بود چنانکه می فرمودند: چگونه آسوده بخوابیم در حالی که ممکن است در اطرافمان کسی سر گرسنه بر بالین بگذارد.

حجت الاسلام نکونام خطاب به مسؤولان افزود: بدانید اگر امروز کارتن خوابی در اطراف ما با وضع نابسامان روزگار می گذراند شما مسؤول رسیدگی به امور هستید پس نباید آسوده و بی تفاوت باشید.

این کارشناس امور دینی تشریح کرد: اگر مسؤولیت را امر آسانی نمی دیدیم، افراد زیادی حاضر نبودند وارد این عرصه شوند از این رو اقبال اکثر افراد به کسب کرسی مسؤولیت نشان می دهد به فکر خدمت خلق نیستند و بار گران مسؤولیت را نمی شناسند./202/9703/ب1

ارسال نظرات