۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۴۶۴۵۸۱
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

لیله المبیت از افتخارات و فضیلت های حضرت علی است

آیت‌الله سیدان با بیان واقعه لیله المبیت، گفت: در تمام کتاب‌های معتبر شیعه و سنی این واقعه نقل شده است و آنقدر در تاریخ مؤثر بوده که تمام مورخان و صاحب‌نظران آن را نقل کرده‌اند.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در حسینیه بیت الرضا(ع) مشهد به سخنرانی پرداخت و گفت: امشب به روایتی شب شهادت امام حسن عسکری(ع) و همچنین شب لیلة المبیت است.

وی در ارتباط با لیلة المبیت اظهار داشت: پس از آن که سران قریش در مقابله با تبلیغ دین اسلام از سوی حضرت رسول اکرم(ص) عاجز و ناتوان شدند تصمیم گرفتند ایشان را به قتل برسانند، از جانب دیگر بیم آن داشتند که بنی‌هاشم به خونخواهی حضرت(ص) جنگ خونینی آغاز کند.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل در جلسه‌ای ۴۰قبیله با یکدیگر پیمان بستند تا در شب اول ربیع‌الاول به خانه رسول خدا(ص) حمله کنند و در خواب ایشان را به شهادت برسانند، جبرئیل خبر این توطئه را برای رسول خدا(ص) می‌آورد و حضرت علی(ع) در بستر حضرت رسول(ص) می‌خوابند تا کفار تصور کنند حضرت(ص) در بستر است.

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که در تمام کتاب‌های معتبر شیعه و سنی این واقعه نقل شده است، ابراز داشت: این واقعه آنقدر در تاریخ مؤثر بوده است که تمام کتاب‌های تاریخی و دینی آن را نقل کرده‌اند حتی در فیلمی که اهل سنت ساخته‌اند این واقعه را از فضیلت‌های حضرت علی(ع) برشمرده‌اند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این‌که انسان باید نسبت به دیگران شناخت داشته باشد، به ویژه نسبت به افرادی که می‌خواهد از آن‌ها تبعیت کند، گفت: در شناخت شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار راه‌های گوناگونی وجود دارد اما بهترین راه آن است که به محل تولد، مشخصات پدر و مادر و نزدیکان، کتاب‌ها و آثاری که از وی به جای مانده است و حتی بررسی احوالات شاگردان ایشان پرداخت.

وی افزود: با این‌که چنین راهی بسیار کامل و نیکو است اما در ارتباط با اهل بیت(ع) راه مناسبی نیست زیرا درجه این بزرگواران آنقدر رفیع و بلند است که ما به درستی نمی‌توانیم این شخصیت‌ها را شناسایی کنیم، بنابراین بعد از آن که متوجه شدیم این افراد راستگوترین مردم هستند باید آن‌ها را از زبان خودشان بشناسیم.

آیت‌الله سیدان شخصیت حضرت عسکری(ع) را بسیار بلندمرتبه عنوان کرد و گفت: حضرت عسکری(ع) همانند دیگر ائمه معصومین(ع) به سؤالات و شبهات مردم پاسخ می‌گفتند، سؤال یا شبهه‌ای که اکنون نیز در جوامع مختلف مطرح می‌شود این است که چرا حقوق زنان در اسلام کمتر از مردان است، مانند مسأله ارث که زن نصف مرد از پدر خود ارث می‌برند.

وی با بیان این‌که افراد گوناگونی به این سؤال پاسخ داده‌اند اما بعضی از آ‌ن‌ها به دلیل مراجعه کم به احادیث و روایات پاسخ مناسبی ارائه نکرده‌اند، ابراز داشت: حضرت عسکری(ع) در پاسخ به این سؤال فرموده‌اند: دلیل اول آن است که زنان همیشه تحت تکفل هستند، یعنی تا زمانی که به خانه شوهر نرفته‌اند، پدر باید از آن‌ها حمایت و نگهداری کند زمانی که به خانه شوهر رفتند دیگر وظیفه شوهر است که او را تأمین معاش کند.

وی افزود: این در حالی است که مرد تحت تکفل شخصی قرار نمی‌گیرد و تکفل کننده است، پاسخ دوم این است که در برابر این نصف ارث کمتر بردن، زن‌ها از جهاد و بعضی پرداخت‌های شرعی معاف شده‌اند، بنابراین موارد و پاسخ‌های دیگری که داده شده است کمتر ارث بردن زن‌ها به خاطر توهین یا کم اهمیت شمردن آن‌ها نیست، بلکه مصلحتی در آن وجود دارد./۸۶۲/201/ب2

ارسال نظرات