۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۴۶۴۷۲۶
رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی:

اهل بیت مسیر فرهنگی و اقتصادی را برای ما مشخص کرده‌اند

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد با بیان این‌که عده‌ای اقتصاد فرهنگی یا فرهنگ اقتصادی را مطرح می‌کنند، گفت: اهل بیت(ع) مسیر فرهنگی و اقتصادی را برای ما مشخص کرده‌اند و ما تنها یک فرهنگ داریم آن هم فرهنگ اهل بیت(ع) است.
گنابادی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، ساعتی پیش در مراسم رونمایی از ۸ عنوان کتاب جدید درباره حضرت رضا (ع) و ۸ نوع کالای فرهنگی سوغات زائر با عنوان «در جستجوی خورشید» به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به دهه وقف و درود و تحیت به واقفان و نواندیشان در این عرصه، گفت: مجموعه آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین مجموعه‌های وقف جهان اسلام است. وقف یکی از احکام امضایی در اسلام است و تأسیسی نیست.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد در توضیح احکام امضایی و احکام تأسیسی اظهار داشت: احکام تأسیسی آن احکامی هستند که رسول اکرم (ص) آن را بنیان نهادند. وقف جزء احکام امضایی اسلام است زیرا قبل از اسلام نیز این سنت وجود داشته است و اکنون نیز در ادیان و مذاهب دیگر این روش وجود دارد.

ائمه اطهار (ع) وقف را متحول کردند

وی با بیان این‌که ائمه (ع) تأثیر بسیاری در ایجاد وقف داشته‌اند، افزود: در هر حال آن تأیید و امضایی که رسول اکرم (ص) و اهل بیت ایشان بنیان نهادند چنان تغییر و تحول کیفی و کمّی در وقف ایجاد کرد که اگر امروز نام اهل بیت (ع) را از وقف خارج کنیم، از وقف چیزی باقی نمی‌ماند.   

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان این‌که اسلام و ائمه معصومین (ع) وقف را متحول کردند، ابراز داشت: یکی از آن فرصت‌ها و محل‌هایی که توانست تغییر کیفی و کمّی معناداری در عرصه وقف را به خود اختصاص دهد، آستان مقدس علی‌ بن موسی‌ الرضا (ع) است. بیش از ۱۵ استان کشور از استان‌هایی هستند که موقوفات حضرت رضا (ع) در آن وجود دارد.

انتشار ۹۰۰جلد کتاب در ۵ میلیون نسخه از سوی به‌نشر

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به این‌که کارنامه آستان قدس رضوی در حوزه کتاب و نشر درخشان است، تصریح کرد: انتشار متوسط سالانه ۹۰۰ جلد کتاب در حدود ۵ میلیون نسخه در کنار سابقه ۹۰ ساله در انتشارات تنها گوشه‌ای از زحماتی است که در این حوزه کشیده شده است. همچنین بیش از ده‌هزار جلد با شمارگان ۵۰ میلیون نسخه تا کنون در انتشارات آستان قدس رضوی کتاب ارائه شده است.   

وی اظهار داشت: در حدود ۲۷ عنوان مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و باقی آن مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است. مجموعه کتابخانه‌هایی که در آستان قدس رضوی احداث شده است ۹۰ هزار مترمربع و تعداد نسخه‌های خطی و چاپ سنگی ۱۶۰ هزار نسخه، تعداد منابع چاپی ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نسخه و تعداد اعضای این کتابخانه‌ها ۶۰۰ هزار عضو است.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که بحث اقتصاد فرهنگی یا فرهنگ اقتصادی مطرح می‌شود، ابراز داشت: ما هیچکدام از این معادلات مبهم را نمی‌پذیریم و معتقدیم که باید به سراغ فرهنگ أهل بیت (ع) رفت. این عزیزان مسیر فرهنگی و اقتصادی را برای ما مشخص کرده‌اند. ما تنها یک فرهنگ داریم آن هم فرهنگ أهل بیت (ع) است.

ارائه کارنامه و خدمات موقوفات حلقه مفقوده وقف است

وی در ادامه افزود: امروزه اگر برون رفتی از مسائل فرهنگی را مشاهده می‌کنیم باید بکوشیم بیش از پیش به فرهنگ وقف توجه کنیم. اگر در حوزه‌های گوناگون دچار مشکل هستیم باید به فرهنگ وقف بازگردیم، البته بازگشت به وقف کار آسانی نیست، حلقه مفقوده بازگشت به وقف، ارائه کارنامه و خدمات موقوفات موجود است.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد با بیان این‌که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب دو اولویت در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفته است، گفت: اولویت اول، توجه به محرومان و مستضعفان و دوم، توجه به گستره فعالیت‌های فرهنگی در تمام کشور و جهان اسلام است. بدون تردید اگر اطلاع رسانی صحیحی صورت گیرد هنوز دلباختگان اهل بیت (ع) فراوان هستند که حاضرند اموال و املاک خود را در این راه‌ها وقف کنند.

وی افزود: در حوزه کتاب چهار کمبود و دغدغه وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخت؛ نشر کتاب، توزیع کتاب، کتاب‌خواندن و کتابخانه ساختن. این چهار موضوع باید بیش از گذشته در دستور کار قرار بگیرد و در آن نیازمند نذر، وقف و صدقه به معنای عامش هستیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که از گذشته افرادی بودند که کتاب وقف می‌کردند که متأسفانه کمرنگ شده است.

لازم به ذکر است پیش از سخنرانی حجت‌الاسلام گنابادی نژاد، حجت‌الاسلام جواد محدثی، نویسنده، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم به سخنرانی پرداخت. در پایان مراسم نیز از وی و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران فعال تجلیل به عمل آمد./201/862/ب1

ارسال نظرات