۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۴۶۴۸۶۹
هفدهم و هجدهم آذرماه؛

دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد در قم برگزار می شود

آیت الله حسینی‌بوشهری از برگزاری دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد در هفدهم و هجدهم آذرماه خبر داد و برگزاری این اجلاسیه را لبیکی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه های علمیه دانست.
آیت الله حسینی بوشهری نشست خبری آیت الله حسینی بوشهری نشست خبری آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت تشریح جزییات دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد در محل ساختمان این نهاد برجسته حوزوی برگزار شد، جامعه مدرسین را نهادی حوزوی و انقلابی دانست و اظهار داشت: این نهاد حوزوی چه در زمان انقلاب و چه پیش از آن و چه در دوران زعامت امام راحل و چه در دوران رهبری رهبر معظم انقلاب همواره دغدغه دین داری داشته است.

هدف جامعه مدرسین تحقق منویات امام و رهبری

دبیر دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد تصریح کرد: تمام هدف این مرکز انقلابی تحقق منویات امام و رهبری است و از طرفی جامعه مدرسین حوزه علمیه یکی از رسالت های اصلی خود را ارتباط متسحکم با علمای بزرگ حوزه و مراجع تقلید می داند و از همین رو در 16 سال گذشته نشست های سراسری و منطقه ای زیادی را برگزار کرده است.

وی با بیان این که تا به امروز 9 اجلاس سراسری از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شده است، ابراز داشت: نخستین اجلاس در سال 1378 برگزار شد که در آن اجلاس مسائل مهمی از جمله وظایف روحانیت در عصر حاضر، ضرورت حفظ و تداوم وحدت ،ارتباط بین اقشار روحانیت، ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه و وظایف و رسالت های جامعه مدرسین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تا به امروز اجلاسیه های دیگری با همین اهمیت و یا بیشتر از آن برگزار شده است.

آیت الله حسینی‌بوشهری به درخواست زیادی علمای بلاد مبنی بر ضرورت برگزاری اجلاسیه های منطقه ای نیز اشاره کرد و با بیان اینکه تاکنون هفت اجلاسیه منطقه ای و یک اجلاسیه استانی نیز برگزار شده است، ادامه داد: نخستین اجلاسیه منطقه ای نیز در سال 81 برگزار شد، چراکه فضلا و بزرگان شهرهای دیگر از جامعه درخواست های مکرری داشتند که علمای حوزه بسنده به اجلاسیه های سراسری نکنند و به صورت جزئی تر نیز در این مسائل ورود کنند.

برگزاری اجلاسیه در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب است

وی در ادامه از برگزاری دهمین دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد در هفدهم و هجدهم آذرماه سال جاری خبر داد و عنوان کرد: این اجلاسیه که از ماه ها قبل تمهیدات لازم برای آن سنجیده شده و آماده برگزاری است، با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در اسفندماه سال گذشته در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بود که ایشان در آن در دیدار بر ضرورت انقلابی ماندن حوزه علمیه تأکید کردند.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رهبر معظم انقلاب در آن دیدار مهم یادآور شدند که اگر حوزه علمیه از انقلاب فاصله بگیرد نظام در خطر انحراف قرار می گیرد که باید احساس خطر کرد و ایشان فرمودند احساس خطر هم به تنهایی کافی نیست بلکه باید به فکر علاج بود؛ البته با فاصله کوتاهی از آن دیدار نشست سنگینی در مدرسه علمیه فیضیه با سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار شد و بعد از آن هم برنامه ریزی های خوبی برای این مسأله صورت گرفت ولی ما معتقدیم هنوز جای کار زیاد است.

وی با اشاره به «حوزه انقلابی بایسته ها و راهکارها» به عنوان موضوع دهمین دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد ابراز کرد: برای این اجلاسیه کمیسیون های تخصصی در موضوعات فرهنگی، تبلیغی، بین الملل و سیاست در نظرگرفته شده که این کمیسون ها یک روز قبل از برگزاری نشست اصلی یعنی در روز چهارشنبه هفدهم آذرماه در دو نوبت صبح و عصر کار خود را آغاز می کنند.

کمیسیون های چهارگانه اجلاسیه

وی از برگزاری چهار کمیسیون در این اجلاسیه خبر داد و گفت: محور نخست نقش حوزه و روحانیت انقلابی در تبیین مبانی و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، محور دوم کمیسیون سیاسی و اجتماعی است که در آن نقش حوزه انقلابی در مواجهه با تحولات و آسیب های اجتماعی مطرح می شود؛ در محور سوم که کمیسیون فرهنگی و تبلیغی است ارتقای فرهنگ دینی جامعه مورد مطالعه قرار می گیرد و در نهایت در کمیسیون چهارم حوزه انقلابی در عرصه بین الملل در کمیسیون حوزه بین الملل بحث و بررسی می شود.

آیت الله حسینی‌بوشهری افزود: این اجلاسیه در مجتمع فرهنگی امام کاظم(ع) برگزار می شود و سخنرانان مراسم افتتاحیه این مراسم حضرت آیت الله سبحانی و آیت الله یزدی خواهند بود که البته در این اجلاسیه از نقطه نظرات فضلا و علمای دیگر نیز در خلال این مراسم استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به تنوع حضور علما و بزرگان حوزوی در این اجلاسیه از حضور نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان ولی فقیه، ائمه جمعه مراکز استان ها و شهرستان ها، مسؤولان روحانی نهاد ها و ارگان های اصلی کشور، اساتید حوزه، نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و نمایندگانی از بیوت مراجع در این اجلاسیه خبر داد و این نشست را نخستین اجلاسیه در کشور دانست که با این تنوع حضور حوزویان و با حضور بیش از هزار و پانصد نفر برگزار می شود.

دبیر دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با اشاره به نتایج و دستاوردهای اجلاسیه های گذشته خاطرنشان کرد: ما نتایج اجلاسیه های گذشته را به صورت پیشنهاد ها و طرح هایی که به امضای ریاست محترم جامعه مدرسین رسیده است، بخش های مختلف جامعه حوزوی کشور ارسال کرده ایم که اتفاقا آثار و پیگیری های خوبی را در بخش های آموزشی، تبلیغی و پژوهشی حوزه پی داشته است.

بررسی تمدید تحریم ها علیه ایران در این اجلاسیه

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تمدید 10 ساله تحریم ها از مجلس آمریکا علیه جمهوری اسلامی، بخشی از مسائلی که در این اجلاسیه مطرح می شود را ناظر به همین مباحث سیاسی دانست و ابراز امیدواری کرد طرح اینگونه مسائل در این نشست نیز بتواند گره ای از مشکلات سیاسی کشور باز کند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: به هر حال فضای این اجلاسیه باز است و این طور نیست که چند نفر از بزرگان مطالبی را مطرح کرده و بقیه تنها گوش کنند، بلکه به فراخور نشست در همان روز از علما و فضلای استان های کشور نیز استفاده می کنیم و نظرات آنها را به کار خواهیم بست.

وی در پایان از ادامه داشتن برگزاری این گونه اجلاسیه ها از سوی نهادهای حوزی در کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد که اینگونه اجلاسیه ها در آینده نزدیک به صورت فراملی و بین المللی برگزار شده تا از نظرات علمای کشورهای دیگر نیز در این جلسات بهره کافی برده شود./1330/پ201/ج

ارسال نظرات