۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۴۶۴۹۷۰
رییس اداره اوقاف مشهد:

بیشترین موقوفات حوزه های علمیه جهان مربوط به مشهد است

رییس ناحیه یک اداره کل اوقاف خراسان رضوی گفت: حوزه علمیه مشهد با اینکه سومین حوزه علمیه جهان اسلام به شمار می رود، دارای بیشترین موقوفات در میان حوزه های علمیه جهان و می توان گفت پایتخت موقوفات حوزه های علمیه جهان اسلام است.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ذاکری، رییس ناحیه یک اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ظهر امروز در نشست خبری وقف و حوزه های علمیه مشهد گفت: مدارس علمیه مهد پرورش علما و فضلا و از مهم ترین پایگاههای دینی در نظام اسلامی محسوب می شود که بارزترین نقش را در به ثمر رساندن انقلاب و توسعه فرهنگ دینی در داخل و خارج کشور داشته اند.

وی با اشاره به ضرورت گسترش برگزاری دروس حوزوی مرتبط با اقشار مختلف جامعه مانند روال گذشته حوزه، افزود: این امر خواه ناخواه در ایجاد و توسعه موقوفات برای طلاب یا حوزه های علمیه مؤثر بوده وخواهد بود.

حجت الاسلام ذاکری خاطرنشان کرد: حوزه علمیه مشهد با اینکه سومین حوزه علمیه جهان اسلام به شمار می رود، دارای بیشترین موقوفات در میان حوزه های علمیه جهان و می توان گفت پایتخت موقوفات حوزه های علمیه جهان اسلام است.

رییس ناحیه یک اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه از میان 65 مدرسه علمیه به ثبت رسیده در مشهد، 16 موقوفه دارای 145 موقوفه هستند، تصریح کرد: قدیمی ترین و بزرگترین موقوفه مشهد مربوط به میرزاابوصالح رضوی از علما و بزرگان مشهد و پایه گذار مدرسه علمیه نواب است که در سال 1090هجری قمری به ثبت رسیده است.

وی با تأکید براینکه اختصاص رقبات به موقوفات سبب تأمین هزینه های آنها و ماندگاری هر چه بیشترشان می شود، ادامه داد: بی تردید وجود چهار هزار و 260 رقبه ثبت شده برای مدرسه نواب، از میان چهار هزار و 627 رقبه ناحیه اوقاف خراسان، در شاخص بودن نقش این مدرسه در پیش و پس ازانقلاب اسلامی مؤثر بوده است.

حجت الاسلام ذاکری با اشاره به تنظیم سند 160 موقوفه در سال گذشته و 480 موقوفه در سال جاری، اضافه کرد: در سال جاری تاکنون 70 وقف جدید در مشهد به ثبت رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد خوبی دارد.

وی یاداور شد: ایجاد وقفهای جدید، با عملکرد خوب اوقاف و امور خیریه به ویژه در امانتداری و پاسخگویی رابطه مستقیم دارد./930/ 202/ب3

 

ارسال نظرات