۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۶۵۰۹۸
آیت الله مجتهد شبستری:

عدم تجهیز به ابزار نظامی سبب هلاکت است

امام جمعه تبریز با اشاره به آیه «لا تُلْقُوا بِأَيْديکُمْ إِلَي التَّهْلُکَةِ»، گفت: طبق این روایات در باب جهاد نباید افراط و تفریط در انفاق و تجهیز داشت، عدم تجهیز و کوتاهی سبب هلاکت خواهد بود.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در جلسه درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر، با اشاره به آیات ناهی از قرار دادن نفس در «تهلکه»، اظهار داشت: برخی به استناد این آیات شرط چهارم ایمن از ضرر بودن را بیان کرده اند.

وی با اشاره به بیان علامه طباطبایی در رابطه با سیاق آیات ۱۹۳ تا ۱۹۵ سوره بقره، ابراز داشت: بنا بر گفته علامه طباطبایی سیاق آیات نشان می دهد که مربوط به جهاد است و در یک جا نازل شده است، برخی عبارت «قاتلوا فی سبیل الله» را اولین آیه حکم جهاد می دانند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه عبارت آیه «لا تُلْقُوا بِأَيْديکُمْ إِلَي التَّهْلُکَةِ»، ادامه داد: مقصود این آیه آن است که مبادا در انفاق نیز افراط و تفریط شود و در تهیه تجهیزات نظامی در پرتگاه هلاکت قرار خواهد گرفت، بنابراین باید در راه خدا انفاق کرد و در امر جهاد افراط و تفریط در انفاق نباید داشت، این آیه در رابطه با انفاق در جهاد است و ربطی به امر به معروف ندارد.

وی با بیان اینکه غالب مفسران می گویند که این آیه ربطی به امر به معروف ندارد، ادامه داد: در این جا طبرسی در مجمع البیان شبهه ای را بیان می کند که شاید بر این فریضه مطابق باشد، بنابراین در امر به معروف و نهی از منکر نباید کاری شود که خود را به ضرر قرار دهیم چرا که اسلام دین صلح است و نباید خود را به جهاد و زحمت انداخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: طبرسی جریان امام حسین (ع) را چنین تفسیر می کند که امام نمی دانست که مردم بی وفایی خواهند کرد و برای زیر بار ذلت نرفتن جنگید و شهید شد، این عبارات جفا در حق عاشورا است چرا که روایات معتبر فراوانی در رابطه با جریان عاشورا و کربلا وارد شده است و این امر ناممکن است.

وی با اشاره به معنای لغوی هلاکت، آن را در معنای مرگ سوء با رسوایی دانست و ابراز داشت: کسی که در راه امر به معروف و نهی از منکر به شهادت برسد دچار هلاکت نمی شود، چرا که انسان با عمل به احکام الهی و مرگ سربلند خواهد شد و این مرگ رسوایی نیست، این جراحتها و جانبازیها هلاکت نیست و عین سعادت است، بنابراین این آیه از دو جهت بر شرط چهارم دلالتی ندارد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع)، گفت: شیعه انگلیسی و تسنن آمریکایی را دو گروه مصداق روایات امام علی (ع) که می فرماید در رابطه با من دو گروه هلاک شدند، شیعه انگلیسی که مروج قمه زنی و دیگر بدعتها است مصداق محب غالی و تسنن آمریکایی مصداق مبغض غالی است./۸۵۴/202/ب3

ارسال نظرات