۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۴۶۵۱۵۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

وقف مشارکتی بهترین راهکار برای تداوم سنت حسنه وقف است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در حال حاضر و با توجه به اوضاع اقتصادی مردم، وقف مشارکتی بهترین راهکار برای تداوم سنت حسنه وقف در جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام یعقوبی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت دهه وقف، اظهار کرد: وقف سنت حسنه، خیر روان و صدقه جاریه است که پرونده اعمال نیک فرد را حتی پس از مرگ هم باز نگاه می‌دارد.

وی افزود: برخی افراد در این دنیا صندوق ذخیره ارزی پرباری دارند اما صندوق ذخیره ارزشی آنها چندان تعریفی ندارد؛ در حالی که باید برای روز قیامت صندوق ذخیره ارزشی پرباری داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: بنا به فرموده امام رضا (ع) اگر می‌خواهیم کفه ترازوی اعمال نیک ما سنگین‌تر شود باید با صدقات و خیران وزن اعمال خود را سنگین کنیم که وقف هم در زمره این اعمال است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با تأکید بر ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف در جامعه، اظهار کرد: در گذشته به دلیل اوضاع اقتصادی مناسب مردم و کم بودن توقعات و نیازهای خانواده، افراد وقف را به‌صورت فردی انجام می‌دادند اما در حال حاضر با توجه به اوضاع اقتصادی مردم و جامعه، بهترین راهکار برای تداوم سنت حسنه وقف در جامعه اسلامی ثبت وقف به‌صورت مشارکتی است.

وی با اشاره به اینکه حوزه وقف بسیار گسترده بوده و تنها به اطعام جسمانی محدود نمی‌شود، تصریح کرد: وقف با نیت اطعام فرهنگی شامل احداث خوابگاه برای دانشجویان و مدارس علمیه هم پسندیده بوده و نیاز امروز جامعه است؛ ازاین‌رو بایستی موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه هدایت شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر تلاش همگانی برای تغییر نیات واقفان به سمت اقتضای امروز جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: وقف با نیت ازدواج جوانان، دستگیری از نیازمندان و رفع کاستیهای بخش بهداشت و درمان ازجمله جایگزین‌های مناسب برای وقف با نیت اطعام در مجالس است.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به ساخت زائرسرای استان در مشهد مقدس، بر مشارکت خیران و واقفان برای اجرای این طرح تأکید کرد و افزود: برای شروع احداث این زائرسرا به دو میلیارد تومان و برای ساخت و تکمیل آن هم به هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تأمین این اعتبار درگرو مشارکت خیران و واقفان است.

وی با اشاره به اجرای طرح «خشت‌های آسمانی» به‌منظور تأمین اعتبار ساخت این زائرسرا، اظهار کرد: مردم می‌توانند هر اندازه که توانایی دارند برای اجرای این پروژه وقف کرده و در ثواب ساخت این مکان برای اسکان زائران کمتر برخوردار سهیم شوند.

گفتنی است، دهه وقف امسال از هفتم آذر با شعار «همه واقف باشیم» آغاز شده و تا شانزدهم این ماه ادامه دارد.

بنا به اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، در شهرستانهای هشت‌گانه این استان درمجموع پنج هزار و 400 موقوفه با افزون بر 10 هزار رقبه ثبت‌شده وجود دارد./9314/302/ب3

ارسال نظرات