۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۶۵۳۷۹
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت برگشت روند تحصیل سنتی به حوزه علمیه

حجت الاسلام خلیل‌پور با بیان این که حوزه علمیه مقلد دانشگاه شده است، گفت: مدرک‌گرایی آفتی بزرگ برای حوزه علمیه است و ضروری است تا کم و کیف تحصیل در حوزه به روال سابق و سنتی بازگردد.
حجت الاسلام خلیل پور

حجت الاسلام محمد خلیل‌پور، استاد حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که حوزه‌های علمیه به سوی مدرک گرایی سوق پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: متأسفانه حوزه‌های علمیه و به تبع آن طلاب به مدرک گرایی گرایش پیدا کرده‌اند و این امر هر چند مزایایی همچون ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل یا اشتغال در دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی در اختیار طلاب قرار داده‌ است اما معایب فراوانی دارد.

حجت الاسلام خلیل‌پور با بیان این که در دوران اولیه ورود طلاب به حوزه‌های علمیه باید حس مسؤولیت در قبال جامعه بر طلاب تبیین شود، اظهار داشت:‌ زمانی که شخصی وارد حوزه علمیه می‌شود، ضروری است تا بر او تبیین شود تا خود را وقف جامعه کند و به طور کامل در خدمت دین باشد اما متأسفانه این دیدگاه در میان غالب طلاب حاکم نیست و به فراموشی سپرده شده است.

مدرک‌گرایی آفتی بزرگ در حوزه علمیه

وی بازگشت سبک مدیریت حوزه‌های علمیه به روال سنتی را ضروری ارزیابی و خاطرنشان کرد: آفات مدرک‌گرایی در حوزه‌های علمیه منجر شده تا برخی مدیران حوزه در اندیشه بازگشت به روال سابق و سنتی که در حوزه‌ها قدیم وجود داشت، باشند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: مدرک گرایی سبب می‌شود تا طلاب به عنوان یک موقعیت شغلی و منبع درآمد به حوزه نگاه کنند که این نوع دیدگاه با اهداف عالی حوزه که تحصیل همراه با تهذیب نفس، تزکیه و ارتقاء بُعد معنوی است، منافات دارد و طلاب را از آحاد مردم دور خواهد کرد.

وی با بیان این که حوزه علمیه مقلد دانشگاه شده است، ابراز داشت: با توجه به حجم بالای دروس در حوزه علمیه در هر ترم محدوده کتب درسی تمام نمی‌شود و مدیران به اجبار از محدوده‌ای که به طلاب تدریس شده است آزمون می‌گیرند که سبب می‌شود طلاب به طور ناقص دورس را مطالعه کنند.

خلیل‌پور ابراز داشت: متأسفانه از زمانی که شیوه آموزشی در حوزه‌های علمیه به صورت ترمی شده است طلاب همچون دانشگاهیان، دیگر پیش مطالعه و مباحثه نمی‌کنند و اکثر طلاب مطالعات خود را به شب امتحان موکول کرده و با مطالعه جزوه‌های آماده، صرفا در صدد دریافت نمره قبول هستند.

کتب‌ فعلی سطوح عالی کارآمد است

وی کتاب‌های سطوح عالی همچون مکاسب، رسائل و کفایه را کارآمد دانست و تأکید کرد: کتب سطح عالی همچون گذشته می‌توانند در عصر کنونی نیز مجتهد تربیت کنند به شرط آن که کیفیت مطالعات نیز به شکل سنتی صورت پذیرد.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این که حذف کتاب‌های سطوح عالی به حوزه علمیه آسیب‌ می‌رساند افزود: کتاب‌هایی همچون رسائل، مکاسب و کفایه با توجه به شیوه نگارش آن، ذهن را خلاق و تحلیل‌گر می‌کند و به طلبه جولان ذهنی می‌بخشد و حذف این کتب از دروس حوزه علمیه به طلاب آسیب جدی خواهد رساند.

ورود تخصصی حوزه‌های علمیه به فضای مجازی

حجت الاسلام خلیل‌پور به ورود تخصصی حوزه‌‌های علمیه به فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه با ورود قدرتمند به فضای مجازی می‌توانند با ایجاد شبکه‌های مختلف در این فضا، به سوالات و شبهات موجود در جامعه پاسخ گفته و معارف ناب اسلامی را با سرعت انتشار دهند.

وی با بیان این‌که: امروزه فضای مجازی نیازمند طلابی است تا در علم کلام تخصص داشته باشند ابراز داشت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، حضور طلاب در فضای مجازی ضروری است، چرا که دشمن به سرعت شبهات را مطرح می‌کند و مقابله با چنین جریان‌‌هایی نیازمند پاسخ‌ سریع و خنثی سازی این جریانات است.

ضرورت تأمین مخارج اولیه زندگی طلاب توسط حوزه و مراجع عظام

این استاد حوزه علمیه تأمین مخارج اولیه زندگی طلاب را ضروری دانست و اظهار داشت: بی‌تردید مسائل مالی در جهان امروزی نقش مهمی دارد، از این رو درآمد طلاب با دریافتی از مراجع عظام باید نسبت قابل توجهی داشته باشد چرا که اگر طلبه‌ای در تأمین مخارج جزئی زندگی خود عاجز باشد نمی‌تواند برای مباحث دینی دغدغه‌ای داشته باشد، زیرا همواره فکر و ذهنش مشغول مشکلات مادی خواهد بود.

وی در ادامه گفت: از آنجایی که شهریه طلاب کفاف هزینه‌های اولیه زندگی را نمی‌کند، طلاب به ناچار بخشی از وقت خود را برای تأمین مخارج زندگی از راه‌های غیر طلبگی صرف می‌کنند که سبب آسیب دیدن رشد تحصیل طلاب می‌شود.

کم‌بود استاد مجرب و امکانات تحصیلی تخصصی در شهرستان‌ها

خلیل‌پور از نبود امکانات کافی تحصیلی در شهرستان‌ها خبر داد و تصریح کرد: طلاب شهرستانی به سبب کمبود اساتید مجرب و امکانات تحصیلی تخصصی به ناچار به قم هجرت می‌کنند تا از محضر اساتید برجسته استفاده کنند و همین مسأله از سویی مساجد شهرستان‌ها را خالی از روحانی می‌کند و از سوی دیگر مخارج بالایی بر طلاب و حوزه‌ تحمیل می‌کند.

وی بازگشت طلاب، اساتید و علما به شهرستان‌های خود را ضروری ارزیابی و تأکید کرد: شهرستان‌ها به شدت نیازمند اساتید برجسته و خبره هستند، بنابراین رجوع طلاب و اساتید به شهر‌های خود می‌تواند کمک‌ بزرگی به طلاب شهرستانی کند زیرا برگزاری دروس خارج در شهرستان‌ها بسیار ضعیف است./878/301/ب3

ارسال نظرات