۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۶۵۵۲۴
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

اقتصاد مقاومتی برگرفته از فرهنگ اقتصادی اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین محرمی با بیان اینکه اگر فرهنگ اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی در تولید و مصرف رعایت شود، اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می کند، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه های فرهنگ اسلام در اقتصاد این است که در جامعه اسراف و تبذیر حذف شود و جامعه از حالت یک جامعه مصرف گرایی بیرون بیاید.
حجت الاسلام محرمی

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محرمی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه فرهنگ اقتصاد مقاومتی هنوز از مرحله حرف به عمل نرسیده است، ابراز کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب شخصاً روی این مساله تاکید دارند و در بعضی جاها به صورت مستقیم وارد شدند می‌توان گفت جای امیدواری است.

وی با بیان اینکه اگر رهبر معظم انقلاب عنایتشان بر این موضوع قرار بگیرد حتماً محقق خواهد شد، اظهار داشت: در حال حاضر این مساله هنوز به مرحله عمل نرسیده است و در جامعه به شکل قابل ملموسی قابل مشاهده نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محرمی افزود: فرهنگ اقتصاد مقاومتی این است که در جامعه ما بایستی فرهنگ با سایر جاهای دیگر فرق کند، فرهنگ اقتصادی اسلامی بر اساس همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره داشتند.

وی تصریح کرد: اگر فرهنگ اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی در اقتصاد یعنی در تولید و مصرف رعایت شود، اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می کند، یکی از مهم‌ترین شاخصه های فرهنگ اسلام در اقتصاد این است که در جامعه اسراف و تبذیر حذف شود و جامعه از حالت یک جامعه مصرف گرایی بیرون بیاید.

مصرف کالای خارجی مانعی برای رسیدن به فرهنگ اقتصاد مقاومتی

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امروز جامعه ما یک جامعه مصرفی است، بیان کرد: نبایستی مصرف کننده صرف کالاهای خارجی شد، با این وضعیت نمی‌توان به اقتصاد مقاومتی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین محرمی عنوان کرد: دین اسلام سعی دارد مصرف را هر چه کمتر و در مصرف حاجت‌های درست حقیقی توجه شود، اسلام به هیچ وجه ارزشی به نیازهای کاذب نمی‌دهد؛ بنابراین در این مرحله بایستی به مبارزه با مصرف گرایی رفت، کالاهای خارجی مصرف نشود و تبلیغات کالاهای خارجی در کشور ممنوع شود، از ورود کالاهای خارجی در کشور جلوگیری شود و سعی بر این باشد که کالاهای داخلی و ملی مصرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین محرمی گام نخست در تحقق فرهنگ اقتصاد مقاومتی را فاصله گرفت جامعه از مصرف گرایی کالاهای غربی دانست و گفت: تولیدات خانگی و خرد شاخصه های از اقتصاد مقاومتی هستند که مردم هم به آن اقبال دارند.

وی با بیان اینکه باید به فرهنگ تولیدی اسلامی بومی توجه شود، اظهار داشت: در تولیدهای خرد خیلی موفق بوده‌ایم و در صنایع خرد، صنایع دستی می‌توانیم با دنیا رقابت کنیم، به عنوان مثال صنعت فرش ماشینی و دستی وجود دارد و همیشه در حال رقابت هستند که صنعت فرش دستی همیشه جلو بوده است و هیچ وقت آنها نتوانستند با اتومبیل های خود با ما رقابت کنند./875/302/ب3

ارسال نظرات