۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۴۶۵۷۴۲
نماینده ولی فقیه در لرستان مطرح کرد؛

ضرورت کاربردی شدن پژوهشها در جهت تولید علم و اندیشه

نماینده ولی فقیه در لرستان با تأکید بر ضرورت کاربردی شدن پژوهشها در جهت تولید علم، گفت: پژوهشی که منتهی به تولید شود، هدیه الهی است.
حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر لرستان، گفت: متأسفانه در امر پژوهش اقدامات مطلوبی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم از 70 پژوهش برتر تجلیل به عمل آمد، افزود: چند مورد از این پژوهشها، منجر به تولید دانش شده و کاربردی بوده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان از پژوهش به معنای کشف حقیقت، تولید و نوآوری یاد کرد و اظهار داشت: در انجام پژوهش باید خردورزی صورت گیرد و به تولید اندیشه جدید کمک کند.

وی تأکید کرد: با کاربردی شدن پژوهشها باید در زمینه تولید ثروت برای کشور اقدام کرد و این نیاز «چه پژوهش کنیم» را مورد توجه ویژه قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با اشاره به اینکه رساله های علمی امروز به صورت نقل قول و ارجاعی از کتب مختلف دیگر است، افزود: در این گونه پژوهش ها و رساله ها «پاورقی» بیش از متن است.

وی با اشاره به اینکه امروزه به جای تولید علم در دانشگاهها مصرف گرا شده ایم، خاطرنشان کرد: باید به این مهم توجه داشته باشیم که تولید علم و دانش در دانشگاهها بالا برود.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه امام علی(ع) در نخستین خطبه نهج البلاغه می فرمایند که مهم ترین هدف برانگیخته شدن پیامبران الهی شکوفایی عقل و خرد انسانها است، گفت: پیامبران آمدند عقل بشری را شکوفا و پرورش دهند.

وی با انتقاد از اینکه در جامعه ما به مصرف کننده علم حقوق کلان و به تولید کننده علم حقوق ناچیز پرداخت می شود، تصریح کرد: این اقدام نشان از این است که فهم درستی از پژوهش نداریم.

امام جمعه خرم آباد پژوهش را اساس دین و خرد را چراغ هدایت عنوان کرد و گفت: همه چیز بر پایه پژوهش بوده و عقل و خردورزی که منتهی به تولید دانش، نظریه و ایده پردازی جدید شود از آن به عنوان هدیه الهی یاد می شود.

وی با بیان اینکه در قرآن برای پژوهش از واژه هایی همچون اجتهاد، تدبر و فکر استفاده شده است، بیان داشت: برای استفاده از برکات آثار پژوهشی، باید پژوهشگر از سلامت و اعتماد نفس برخوردار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با تأکید بر اینکه باید موانع پژوهشی برداشته شده و مشکلات پژوهشگران برطرف شود، اظهار داشت: پژوهشگر نباید دغدغه معیشت، مسکن، تجاری سازی و جایگاه داشته باشد./9459/202ب2

ارسال نظرات