۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۶۶۱۸۲

موافقت آمریکا با فروش ۷ میلیارد دلار تسلیحات به ۴ کشور عربی

وزارت خارجه آمریکا با فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به مبلغ بیش از هفت میلیارد دلار، به کشورهای عربستان سعودی، امارات، قطر و مراکش موافقت کرد.
اسلحه


به گزارش خبرگزاری رسا، ایالات متحده، روز پنجشنبه با مجموعه معاملات تسلیحاتی، که شامل صادرات بالگردهای نظامی، هواپیماها و موشک‌هایی به ارش بیش از 7 میلیارد دلار است، به همپیمانان عربی خود، موافقت کرد.

این چراغ سبزی، که از سوی وزارت خارجه آمریکا اعلام شد، به نفع شرکت هواپیمایی «بویینگ» و دیگر تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات نظامی است. با این حال، این تصمیم ممکن است با مخالفت منتقدان بحث برانگیز عربستان سعودی و امارات در جنگ یمن مواجه شود.

بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی، که روز پنجشنبه اعلام شد به ارزش 3 میلیارد و 51 میلیون دلار است که به موجب آن، 48 هلیکوپتر از نوع «شینوک CH-47 F» به عربستان سعودی فروخته خواهد شد.

دو شرکت بویینگ و «هانیویل أیروسبایس» دو طرف بزرگ این قراردادهای تسلیحاتی هستند. حدود 69 آمریکایی در بخش‌های دولتی و خصوصی در عربستان سعودی به منظور نگهداری از هواپیما استخدام خواهند شد.

آمریکا، روز گذشته دومین قرارداد بزرگ خود را با امارات متحده عربی به ارزش 3 میلیارد و 500 میلیون دلار منعقد کد که به موجب این قرارداد، 27 هلیکوپتر «آپاچی IH-64A» و نیز مقادیری تجهیزات نظامی ساخت بویینگ و «لاکهید مارتن» در اختیار این کشور عربی قرار خواهد گرفت.

به نوشته تسنیم، قطر نیز دو قرارداد تسلیحاتی به ارزش 781 میلیون دلار با آمریکا که شامل خرید 8 فروند هواپیمای نظامی از نوع «C-17» به همراه موتورهای یدکی است، منعقد کرده است.

واشنگتن همچنین با انعقاد قرارداد تسلیحاتی با مراکش به ارزش 108 میلیون دلار موافقت کرده است./982/ب102/د

ارسال نظرات