۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۴۶۶۵۶۷
مدیر کل اوقاف استان تهران:

اقدامات سازمان اوقاف در راستای اقتصاد مقاومتی است

حجت الاسلام محمدزاده گفت: درآمد موقوفات باید به حد قابل توجهی برسد که به کاهش آسیب‌های اجتماعی و خشکاندن ریشه این آسیب‌ها منجر شود و این در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است.
نشست خبری اوقاف استان تهران نشست خبری اوقاف استان تهران نشست خبری اوقاف استان تهران نشست خبری اوقاف استان تهران نشست خبری اوقاف استان تهران نشست خبری اوقاف استان تهران نشست خبری اوقاف استان تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا محمدزاده مدیر کل اوقاف استان تهران در نشست خبری که پیش از ظهر امروز، در ساختمان اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزار شد، به تشریح گزارش عملکرد 9 ماهه این سازمان پرداخت.

وی در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم با اشاره به شایعات مطرح شده در شبکه های اجتماعی بیان داشت: ما موظفیم اخبار مربوط به موقوفات را در اختیار مردم قرار دهیم تا از مصارف اموال وقف شده خود آگاه باشند؛ یکی از شبهه‌هایی که گاهی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود این است که درآمدهای میلیاردی سازمان اوقاف در چه راهی مصرف می‌شود؛ که باید گفت‌ این درآمد قابل توجه باید در سیصد و دو ظرف و نیت قرار بگیرد و هر وقف به اندازه‌ای که واقف نیت کرده در ظرف خود مصرف شود.

حجت الاسلام محمدزاده افزود: بعضی از نیت‌ها نظیر عزاداری و اطعام عزاداران امام حسین(ع) مبلغ بیشتری را به خود اختصاص داده، که اعزام مبلغ از قم به مساجد و  روستاها و امامزادگان و همچنین اعزام مبلغه به مساجد و امام‌زاده ها و بقاع متبرکه از مصارف این نوع از وقفیات است.

مدیر کل اوقاف استان تهران با اشاره به فعالیت های این سازمان ادامه داد: اوقاف استان تهران در حوزه‌های مختلف فرهنگی، قرآنی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت دارد و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نهاد وقف یک نهاد دینی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی در رابطه با مسائل فرهنگی و قرآنی افزود: 108 مرکز فرهنگی و قرآنی جدید در بقاع متبرکه استان راه‌اندازی شده و همچنین مهدهای قرآنی به این مراکز اضافه شده که کودکان و نوجوانان بتوانند از مسائل قرآنی استفاده کنند؛ و این نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد رشد داشته است.

حجت الاسلام محمدزاده در بحث حفظ قرآن نیز گفت: در پی فرمایشات مقام معظم رهبری، نماینده محترم ولی فقیه در سازمان یک میلیون حافظ را تقبل کردند، که سهمیه استان تهران 250 هزار نفر بود و 270 هزار نفر در سامانه استان تهران ثبت نام داشته‌ایم.

وی ادامه داد: امسال حدود 200 هزار نفر در مسابقات قرآنی که در رشته‌های حفظ، قرائت و رشته‌های وابسته نظیر تواشی و اذان برگزار شد، از این حوزه شرکت کرده‌اند و در کل کشور 12 نفر از استان تهران رتبه آورده‌اند و در زمینه حفظ رتبه اول کشوری از استان تهران بوده است.

حجت الاسلام محمدزاده در مورد طرح مودت گفت: در طرح مودت، همکاری مردم با هیئت امناء برای توسعه و بازسازی بقاع متبرکه در 313 بقعه در کل استان وجود دارد که همگی احتیاج به مرمت یا بازسازی و نوسازی دارند، ولی به علت کسری بودجه دولت، نتوانستیم مبلغی را از آنها دریافت کنیم، ولی با این حال رشد 30 درصدی نسبت به سال قبل در این زمینه داشتیم.

وی در اشاره به دیگر مصارف وقفیات و اقدامات سازمان گفت: راه‌اندازی مدرسه‌ دخترانه و پسرانه در پاکدشت که از موقوفات این منطقه است؛ موکب های این سازمان در همایش پیاده‌روی اربعین و خدمات فرهنگی به زائرین؛ طرح تعزیه‌خوانی به نام سوگ خورشید که با همکاری اداره کل ارشاد انجام شد و  بسیار مورد توجه مردم بود، از دیگر اقدامات ما در این سازمان است.

حجت الاسلام محمدزاده در مورد طرح آرش نیز گفت: بعضی موقوفات نظیر طرح آرش پس از چند سال با همکاری شهرداری و موسسه رویان در حال تکمیل است، و اداره اوقاف برای اینکه به نیت واقف عمل کند این پروژه‌ها را پیگیری می‌کند؛ و همچنین موقوفه سرلشگر خدایار که وقف بیمارستان و درمانگاه شده بود و بیش از یک دهه تعطیل بود دوباره فعال شده است.

وی در پایان گفت: از دیگر موقوفات این سازمان، 70 هکتار زمین در شهریار است که برای بهره وری اقتصادی و تبدیل به گلخانه، آماده شده و دارای پروانه اشتغال است و درآمد موقوفات باید به حد قابل توجهی برسد که به کاهش آسیب‌های اجتماعی و خشکاندن ریشه این آسیب‌ها منجر شود و این در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است./966/202/ب3

ارسال نظرات