۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۴۶۶۶۹۰
استاد دانشگاه امام صادق:

ولایت فراتر از حاکمیت است

رجبی دوانی در همایش کار فرهنگی به سبک پیامبر اسلام در تبریز، گفت: ولایت مساوی با حاکمیت نیست بلکه بسیار فراتر از حاکمیت است.
رجبی دوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،‌ محمد حسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) تبریز عصر امروز در همایش کار فرهنگی به سبک پیامبر که در تالار لک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، با اشاره به چهار مولفه اساسی و لازم برای پیمودن مسیر تمدن در جوامع اظهار کرد: وجود نظام سیاسی، ساختار اقتصادی، سنت های معنوی و فرهنگی و در نهایت خلاقیت های بشری شامل علم و هنر و ادب چهار مولفه ای است که گفته شده است هر جامعه ای برای قرار گرفتن در مسیر تمدن باید آن ها را دارا باشد.

وی با اشاره به نظام سیاسی حاکم قبل و بعد از ظهور اسلام در جهان عرب افزود: پیامبر اسلام در عرصه سیاسی، نظام سیاسی ولایت را معرفی کرد در حالی که جامعه بشری تا زمان ظهور اسلام نظام پادشاهی و قبیله ای را داشت. 

استاد دانشگاه ادامه داد: اسلام نظام جدیدی با عنوان نظام ولایت را معرفی کرد. ولایت مساوی با حاکمیت نیست بلکه بسیار فراتر از حاکمیت است. مرجع دینی مردم، مرجعیت وحدت، اقامه عدل در جامعه، حکومت بر مردم و رساندن فرد و جامعه به رشد و سعادت از جمله محورهای نظام سیاسی ولایی است.

رجبی دوانی تاکید کرد: بر طبق آیات قرآن کسانی که ولایت را بپذیرند حزب الله می شوند و بعد از آن هیچکس نخواهد توانست بر آنها غالب شود اما چون متاسفانه ولایت اهل بیت پیامبر ادامه نیافت چنین جنایتکارانی چون داعش و تکفیری ها و دولت فاسد سعودی پدید آمده و رشد یافت.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عرصه اقتصادی جهان اسلام گفت: پیامبر اسلام بانی یک اقتصاد جدیدی در جامعه بشری بود که در دنیا بی سابقه بود‌. رباخواری که تمام دنیا را فرا گرفته بود اسلام اقتصاد منهای رباخواری و بر مبنای کار و تولید به جهانیان معرفی کرد. 

وی افزود: اسلام اقتصادی پویا را به جهانیان معرفی کرد اقتصادی که در آن ثروت در دست همگان است و حتی دو رکن اصلی فروع دین یعنی خمس و زکات با مسائل اقتصادی مرتبط است.

رجبی دوانی با بیان اینکه اسلام در جامعه ای فاسد و به دور از اخلاقیات ظهود یافت، گفت: در قرون وسطی در حالی که به برکت اسلام بشریت در شرق می درخشید غرب دچار بدبختی بود.

رجبی دوانی تاکید کرد: پیامبر بشریت را شخصیت داد. پیامبر اصولی چون برادری، ایثار، گذشت و صداقت را در جامعه مطرح کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنا بود امام علی(ع) بعد از پیامبر تمامی این اصول را بسط و گسترش دهد اما متاسفانه به دلیل خانه نشینی وی اسلام ناقص وارد کشورهای دیگر شد هر چند همین اسلام ناقص ایران و روم را تکان داد‌.

وی افزود: همه کارهای پیامبر فرهنگی بود پیامبر همواره با بحث منطقی پیش می رفت. با اخلاق خوش همگان را به مبانی اسلامی دعوت می کرد و در این راه هیچگاه مایوس نمی شد.

رجبی دوانی تاکید کرد: در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی نظام ولایی بر کشور حاکم شده است و این ولایت به دنبال عرضه تمدن جدید اسلامی است که در این راه نیاز به همراهی مردم به خصوص قشر علمی و دانشگاهی دارد./202/935/ب1

ارسال نظرات