۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۴۶۶۹۰۸
رییس دفتر تدوین متون آموزشی حوزه مطرح کرد؛

ترس طلاب از دست به قلم شدن آفتی خطرناک برای حوزه

حجت الاسلام والمسلمین جزایری با بیان اینکه طلاب از دست به قلم شدن ترس دارند، گفت: از آسیب های پژوهشی حوزه های علمیه محدودیت های ذهنی و زمانی طلاب از جمله تکمیل وقت آموزشی و مشکلات معیشتی آنان است.
جزایری

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری رییس دفتر تدوین متون آموزشی حوزه های علمیه به مناسبت هفته پژوهش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: طلاب از دست به قلم شدن ترس دارند.

وی افزود: تربیت پژوهشگر و تولید پژوهش برتر از سوی یک دستگاه خاص و برنامه واحد امکان ناپذیر است بلکه باید مجموعه ای از عوامل دست به دست دهند و همکاری های لازم را در این زمینه انجام دهند تا پژوهش در جامعه تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری بیان داشت: پژوهش در بین پژوهشگران حوزوی باید به صورت سطح بندی ارائه شود و نسبت به ظرفیت های علمی آنان باید توقع پژوهش داشت و برای یک پژوهشگر باید تبیین شود که آیا نوآوری در یک پژوهش ضرورت دارد یا خیر.

وی با اشاره به موانع پژوهش در حوزه های علمیه اظهار داشت: یکی از موانع مشترک پژوهش در حوزه مسأله ترس طلاب از دست به قلم شدن است؛ اکثرطلاب در پیاده کردن یک مطلب به صورت نوشتار مشکل دارند، البته در سال های گذشته برای برطرف کردن آن اقدمات خوب کیفی و کمی انجام شده است؛ بیشتر علما که به مقام مرجعیت دست یافته اند در دوران تحصیل خود دست به قلم بودند.

رییس دفتر تدوین متون آموزشی حوزه های علمیه تصریح کرد: از آسیب های پژوهشی حوزه های علمیه، محدودیت های ذهنی و زمانی طلاب از جمله تکمیل وقت آموزشی، مشکلات معیشتی و عدم توجه به روحیه فعالیت های پژوهش جمعی است.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری در پاسخ به اینکه پژوهش دینی دارای چه شاخصه هایی است، گفت: پژوهش دینی به پژوهشی گفته می شود که پرسش های آن از درون جامعه و نیازهای مخاطبان اخذ شده باشد و انتقال آن به قرآن و روایت بدون پیش داوری باشد و پژوهشگر بتواند مطالب خود را با برهان ارائه دهد و از مغالطه پرهیز کند.

وی در پایان گفت: پژوهشگر باید با مخاطبان خود در ارتباط باشد که یکی از شرایط آن آشنایی با زبان مخاطب است همچنین پژوهشگر باید از پژوهش های تکراری دوری کند و به سمت پژوهش های جمعی برود./1325/302/ب3

 

ارسال نظرات