۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۴۶۶۹۶۰
در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران برگزار شد؛

نخستین دوره «تربیت مربی خانواده» با حضور برادران و خواهران طلبه

مراسم افتتاحیه دوره علمی _ آموزشی «تربیت مربی خانواده» با حضور برادران و خواهران طلبه در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران برگزار شد.
دوره تربیت مربی خانواده دوره تربیت مربی خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه دوره علمی _ آموزشی «تربیت مربی خانواده» با حضور برادران و خواهران طلبه که از مصوبات قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی اسلامی بود، در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران برگزار شد.

در این مراسم، محمدحسین شریفی‎نیا مدیر علمی دوره تربیت مربی خانواده، ضمن تشریح سرفصل‏ها، ویژگی‏ها و اهداف دوره، درباره روانشناسی خانواده نیز به ایراد سخن پرداخت.

وی برگزاری دوره به صورت علمی و آکادمی، ناظر بر واقعیت‏ها، مشارکتی بودن، همکاری در فعالیت‎های اجرایی، عدم مدرک گرایی و کارگاهی بودن را از ویژگی‏های دوره برشمرد.

شریفی ‏نیا تصریح کرد: تربیت روحانیان آشنا با مسائل خانواده و داشتن مهارت ترویج آموزه های اسلامی در خانواده متناسب با مسائل روز خانواده از اهداف برگزاری دوره است که به صورت کلاسی در 16 واحد درسی برگزار می‏ شود.

وی اضافه کرد: اعطای گواهینامه اتمام دوره علمی _ آموزشی تربیت مربی خانواده و اولویت تبلیغی در اعزام به مراکز و شهرها به عنوان مبلغ تخصصی خانواده از مزایای دوره است که شرکت کنندگان پس از پایان دوره قابلیت و توانایی سخنرانی‏ در مراکز عمومی یا در میان اقشار خاص در زمینه خانواده، توانایی برگزاری جلسات عمومی آموزش خانواده در مساجد، ادارات و... و توانایی برگزاری دوره‏ه ای عمومی آموزش پیش از ازدواج را کسب خواهند کرد.

مدیر علمی دوره تربیت مربی خانواده، آشنایی با فقه و حقوق، کلیات دانش روانشناسی، مبانی جامعه شناسی و مسائل جامعه شناسی خانواده در ایران را از پیش نیازهای دوره عنوان کرد و یادآور شد: دروس این دوره پودمانی نیز شامل مفاهیم روانشناسی، خانواده در اسلام، فقه و حقوق خانواده و مسائل حقوقی همسران در ایران، اصول، روش‏ها و فنون مشاوره خانواده، مهارت‏ های عمومی زندگی، خانواده و رسانه، جامعه شناسی خانواده با تأکید بر آسیب ‏های خانواده ایرانی، مهارت‏ های زناشویی، تربیت فرزند از دیدگاه اسلام و اعتیاد و خانواده خواهد بود.

کارشناس مسائل روانشناسی، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‎که انقلاب ما انقلاب فرهنگی است، بیان داشت: قرار بود جامعه ما الگویی برای جهان باشد، ولی امروز به این هدف دست پیدا نکرده‎ایم.

وی افزود: امروز جامعه ما با مشکلات فراوانی مانند طلاق، ماهواره، ازدواج سفید، توسعه افکار فمینیستی در میان بانوان و... روبرو است و این مسائل کیان خانواده را در معرض خطر جدی قرار داده است که این خطر را می ‏توان در بالا بودن آمار طلاق دید؛ حتی جامعه ما در میان جوامع دیگر از نظر آمار رشد طلاق دارای رتبه‏ های نخست است.

عضو انجمن نخبگان کشور، با اشاره به این‏که روانشناسان در حال تغییر گروه‎های مرجع فکری جامعه هستند، اظهار داشت: در گذشته وقتی میان خانواده‏ای اختلاف ایجاد می‎شد به بزرگ خانواده یا امام جماعت مسجد مراجعه می‎کردند، ولی اکنون این‏گونه نیست. دلیلش نیز این است که دیگران به فنون و ابزارهایی مجهز هستند که پاسخ‎گوی نیازهایشان هستند.

وی اضافه کرد: روحانیت نیز برای نقش آفرینی در جامعه امروز باید به فنونی آشنا باشند که بتوانند مشکلات خانواده‏ ها را به صورت علمی حل کند.

کارشناس مسائل روانشناسی، یکی از مشکلات جامعه امروز را مشاوره دادن روانشناسان کم و بی تجربه دانست و تأکید کرد: فردی که به روانشناسی تسلط ندارد، نباید به مشاوره دادن به ویژه در مسائل خانواده بپردازد.

شریفی‏ نیا، در پاسخ به پرسش «آیا روانشناسی اسلامی داریم؟»، خاطرنشان کرد: اگر به عنوان علم در نظر بگیریم، خیر، نداریم؛ چون هیچ علمی مضاف نیست. ولی اگر به عنوان فناوری در نظر بگیریم، یعنی مشاوره اسلامی، داریم؛روانشناسی در حوزه ارزشی نیست، بلکه در حوزه هست و نیست، است./993/202/ب3

ارسال نظرات