۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۶۷۲۵۰
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

انقلابی بودن حوزه علمیه تعارف نیست تکلیف است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه انقلابی بودن حوزه‌های علمیه تعارف نیست بلکه تکلیف است، گفت: در واقع تداوم و تقویت روزافزون انقلاب و نظام اسلامی درگرو تفکر انقلابی حوزویان به‌ عنوان پیشگامان این عرصه است.
حجت الاسلام یعقوبی - اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه استانهای سه گانه خراسان در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی که با عنوان «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل» به میزبانی بجنورد و در محل دهکده مقاومت مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه انقلابی، افزود: این بیانات نقطه عطفی در تاریخ حوزه‌های علمیه است.

وی ادامه داد: فرمایشات رهبری به ما این هشدار را داد که از انقلاب و نظام اسلامی فاصله نگیریم؛ زیرا انقلاب همه چیز ما بوده و فاصله گرفتن از روحیه انقلابی به معنای نابودی انقلاب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به نقش و رسالت حوزه‌های علمیه در حفاظت و حراست از انقلاب و نظام اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر انقلابیون به‌ویژه طلاب و روحانیان از ارزشها و روحیه انقلابی فاصله گرفته و نتوانند اندیشه انقلابی را ارائه و منتقل کنند؛ از دیگران انتظاری نیست.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه استان خراسان شمالی تصریح کرد: باید روحیه انقلابی در طلاب، مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه در بالاترین حد باشد.

وی در ادامه با اشاره به خروجی حوزه‌های علمیه، امام خمینی(ره) را یکی از بهترین دست‌پرورده‌های این نهاد علمی و مذهبی دانست و گفت: بر اساس آیات قرآن ویژگیهای ابرمردهای مورد نظر اسلام شامل صداقت، طهارت، روحیه انقلابی و رسالت دینی است که امام خمینی(ره) تمام این خصائل را داشت.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: امام خمینی (ره) خروجی حوزه‌های علمیه و دست‌پرورده اسلام ناب محمدی بود و پرچم مقدسی را برافراشت که زیر این پرچم مردان بزرگی به منصه ظهور رسیده و منشأ خدمات فراوانی شدند.

وی اضافه کرد: انقلابی که امام راحل بنا کرد کاخ طاغوتیان را به لرزه انداخت؛ به‌گونه‌ای که این لرزه همچنان در اقصی نقاط دنیا ادامه دارد و شرق و غرب را با تکاپو انداخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تربیت‌شده دست امام راحل است، ادامه داد: امام و رهبری تجربه مؤفق حوزه‌های علمیه انقلابی هستند؛ ازاین‌رو حوزه باید از این پشتوانه‌های معنوی و جهادی روحیه گرفته و این روحیات را به نسلهای آینده منتقل کند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی در ادامه با تأکید بر ضرورت بصیرت و دشمن‌شناسی ویژه در طلاب و روحانیان، اظهار کرد: روح و جان طلبه باید با سیاست عجین شده باشد اما سیاست‌زده نشود؛ زیرا کسی می‌تواند «ارکان‌البلاد» باشد که اهل فهم و درک و بصیرت باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه انقلابی بودن حوزه‌های علمیه تعارف نیست بلکه تکلیف است، تصریح کرد: طلبه، مدیر و استاد حوزه علمیه امروز باید در متن حوادث باشد و با شناسایی و تحلیل و تبیین حوادث، بتواند دین را تحلیل و تبیین کند.

گفتنی است، اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه استانهای سه‌گانه خراسان به میزبانی بجنورد، مرکز خراسان شمالی، با رویکرد تحول در حوزه علمیه و با شعار «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل» طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، 24 و 25 آذرماه با حضور دبیر و اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان، مدیر حوزه علمیه خراسان و مدیران مدارس علمیه سراسر استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در حال برگزاری است.

حوزه علميه خراسان با هزار و 200 سال قدمت و حدود 30 هزار طلبه در حال آموزش در 131 مدرسه علميه تحت نظر 2 هزار استاد، پس از حوزه علميه قم دومين مركز حوزوي ايران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 95 به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه امسال به مدیریت استانی ارتقا یافت.

در استان خراسان شمالی 16 مدرسه علمیه شامل 10 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که در سال تحصیلی جاری درمجموع هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر 170 استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند./9314/202/ب2

ارسال نظرات